Sv: Förhindra vinterdepression
Jag är sådan människa som avskyr mörker, kyla och snö. Jag tycker det är mysigt i kanske max en vecka kring jul .. sen så är det bara förjävligt, hehe. Dock så finns det saker som gör allt så mkt roligare, det här gör jag iaf:
1. Ser till att införskaffa bra lampor som ger mkt ljus hemma
2. Skaffar mkt vanliga ljus (gärna med doft) så det blir mysigt

3. Planerar in saker som jag verkligen ser fram emot med ungefär en månads mellanrum, dvs så att det alltid händer något kul varje månad och man alltid har ngt att se fram emot .. Nu råkade det bli Miami i vinter t ex, haha, men det har man ju inte alltid råd med .. så det kan vara att boka in t ex en skönhetsbehandling eller gå på något evenemang.
4. Spendera mycket tid utomhus dagtid, funkar ju såklart inte om man har skola/jobb men så fort man har tid så gå ut och gå om det är soligt, det gör sjukt mkt.
5. Rör på dig överlag. Jag tränar iof väldigt mkt, men 6 dagar tung styrketräning/V gör väldigt mycket för mitt humör och min ork (har aldrig varit så pigg någonsin som sedan jag började satsa mer på att röra på mig), självfallet så går ju ridning självfallet hur bra som helst men kan då vara bra att verkligen ta ut sig

6. Se till att ha roligt på hästryggen, nu har jag ett kortare hästuppehåll men innan så fokuserade jag mkt på uteritter i snön för att det gjorde vintern mkt mysigare.
7. Till sist så .. ät bra mat, skippa skräpmat etc. Det gör STOR skillnad.
.. dessutom så äter jag koffeintabletter de dagar som är riktigt tunga, jag tycker inte om kaffe så tabletterna fungerar alldeles utmärkt på mig iaf

Lycka till i vinterrusket!