förklara täckes uttrycken öfr mig tack.

snigelfarmor

Trådstartare
" Yttertyg i 840D nylon med teflonbehandling. 360 g polyesterfilling. Vattenpelare 2000 mm. Andasegenskap 3000 mvt. "

Vill någon med fysiken och bra svenska förklara vad detta exakt betyder?

När är siffrorna för låga för att vara bra, ex: är 500 mm vattenpelare bra/dåligt? Hur mäter dem, och vad mäter dem detta efter?

Sv: förklara täckes uttrycken öfr mig tack.

Nylontråden i täcket är 840 denier tjock (en vanlig nylonstrumpa är 15-20 denier tjock). Hyfsat rivstarkt alltså, men det finns ännu grövre.

Täcket har 360 gram fyllning per kvadratmeter, det är alltså ett ganska tjockt vintertäcke.

Vattenpelare 2000 millimeter antar jag innebär att om man tar ett rör och sätter en tygbit i ena änden så får man fylla på två meter vatten i röret innan tyget börjar läcka.

Vattenpelare på 2000mm är inte speciellt bra. För regnkläder kan det inte kallas regntätt om vattenpelaren är mindre än så. 500mm vattenpelare är riktigt dåligt, i praktiken är det endast vattentätt om tyget inte rör på sig, vilket kanppast händer för varken regnkläder eller hästtäcken. Gore-tex har krav på 10000mm vattenpelare

Andasegenskaper på 3000 mvt vet jag inte riktigt. Om mvt är g/m2 och dag så är det rätt bra för ett vattentätt membran. Dvs i klass med bra regnställ för människor.

Ramn skrev:
Vattenpelare på 2000mm är inte speciellt bra. För regnkläder kan det inte kallas regntätt om vattenpelaren är mindre än så. 500mm vattenpelare är riktigt dåligt, i praktiken är det endast vattentätt om tyget inte rör på sig, vilket kanppast händer för varken regnkläder eller hästtäcken. Gore-tex har krav på 10000mm vattenpelare

Andasegenskaper på 3000 mvt vet jag inte riktigt. Om mvt är g/m2 och dag så är det rätt bra för ett vattentätt membran. Dvs i klass med bra regnställ för människor.

Jag har också lärt mig att 2000 mm vattenpelare typ är minimum för att täcket skall få kallas "regntätt". Det är ett vanligt mått, ganska standard, om vi pratar "vanliga" utetäcken.

3000 mvt är också standard, de flesta utetäcken som andas har detta mått.

ang ripstop D, så är det som ngn sa tidigare 840 är ganska kasst - kvalitetstäcken ligger upp mot 1600 D

Utökad fråga, det här med hur-många-gram-täcken. Är det inte skillnad mellan olika sorters fyllning, alltså förmågan att att hålla/ge värme.

Annars tycker jag det är bra att sätta siffror på utetäckena, det ger en hum av vad man köpt och vad man strävar efter nästa gg man köper. Att kunna jämföra.

kan ni ge exempel på ett minimum täcke, märke o sort och ett maximum täcke? regn och vinter vore bra
:)

Om 2000 är minimum varför finns det bara det på Hööks täcken??

Hittade ett regntäcke på börjes med 600 denier
andas 3000mvt och
vattenpelare 3000mm
för 399
är det prisvärt, för det är typ det bästa jag har hittat

Vilket laboratorium utför täckestester, eller är det bara själva tyget som genomgår test innan de köper tyg till hästtäcke. För det är ju skillnad om det ligger i ett labb eller på en varm hästrygg.

/jenny

De enda jag känner till som utför tester på hästtäcken bla är Kenyon Industries (USA), detta är ett testlab som utreder bla materialets vattentäthet, andasfunktion, tvättbarhet och materialets fysikaliska egenskaper. De har bla jämfört olika märken som Buccas, Rambo, ganska intressant faktiskt.

Liknande trådar

B
Utrustning Man läser att det är Yttertyg i 840D Vattenpelare 2000 Andasegenskap 3000 mvt 300 grams fyllning vad detta står för vet man...
Svar
2
· Visningar
766
Senast: BeastieBabe
·
Utrustning Jättetacksam om jag får läsa några kommentarer om det täcket! Jag har egentligen bara ett bra regntäcke, men det har inget foder och...
Svar
9
· Visningar
1 106
Senast: Matiz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fjärilar!