Förkortad normalarbetstid

Thaliaste

Trådstartare
Tycker allt oftare man läser och hör om önskemål att förkorta normalarbetstiden från 8/h till 6/h om dagen. T ex hörde jag att Vänsterpartiet ska ha det som valfråga i nästa val, men jag hör det även från andra håll än vänstern.

Men...varför verkar det vara otänkbart att då gå ner i lön? Alla jag pratar med förkastar tanken att samtidigt gå ner i lön. Har jag bara träffat en liten klick av dem som driver detta, eller är det en allmän uppfattning att arbetstiden ska förkortas men lönen behållas? Varför i så fall? Hur ska det gå ihop...?

Inom mitt yrke funkar det inte med kortare arbetsdagar. Jag jobbar 10 timmar om dagen, så gör mina 40 timmar på 4 dar och är ledig en.
Om man skulle gå ner från 8 timmar till 6 timmar, borde det även innebära att fabrikerna/industrierna stänger tidigare. Vilket i sin tur skulle resultera i mer stress att hinna ut med allt gods när två timmar "försvinner".
Det beror nog förvisso på hur man väljer att lösa det, men jag tror inte att alla brancher kommer kunna gå ner till 6 timmars dagar.

Ja när man pratar om förkortad normalarbetstid brukar man i regel avse med bibehållen lön. Gå ner i tid (och lön) är ju jätteenkelt att göra redan idag.

Argumentet är att samhället och arbetsgivaren kommer tjäna på det i längden. Man har sett att man är ungefär lika effektiv på en arbetsdag oavsett om den är 6 eller 8 timmar (2 timmar när man inte orkar vara på topp) och att det förbättrar mående = mindre sjukskrivningar.

Finns väl en risk att många arbetsgivare inte anställer fler, utan låter de redan anställda arbeta mer....

Kanske för att det visat sig i vissa branscher att personalen uträttar precis lika mycket men är mindre trött?

Överallt går det nte men uppenbarligen verkar det finnas ställen där det är så.

Så det som egentligen önskas är mer flexibel normaltid?

Kanske för att det visat sig i vissa branscher att personalen uträttar precis lika mycket men är mindre trött?
Och för att det på vissa ställen finns en vinst i friskare personal samt att det kan skapa arbetstillfällen för andra (om en tänker på ex vården så är deras timlön inte direkt något att hänga i granen så genom att gå ner i tid men behålla lönen skulle tex innebära att jobbet värderades högre rent ekonomiskt samt att några färre därmed kanske får ett lite festligare liv som pensionärer).

Som ett tillägg till det du skrev alltså.

Argumentet är att samhället och arbetsgivaren kommer tjäna på det i längden. Man har sett att man är ungefär lika effektiv på en arbetsdag oavsett om den är 6 eller 8 timmar (2 timmar när man inte orkar vara på topp) och att det förbättrar mående = mindre sjukskrivningar.

Men gäller det för alla? Jag påstår att jag knappast levererar samma sak på 6 timmar som jag gör på 8. Vill ni ändå betala mig min fulla lön?

Nej, man önskar kortare arbetsdag. Inte flexibel. Precis som att vi inte alltid har haft 8 timmars arbetsdag utan längre..

Men @tanten skrev att det gällde för vissa branscher att de levererar samma arbete på kortare tid. Kravet på sänkt normaltid är ju generellt på arbetsmarknaden, för alla branscher. Eller ska de som inte levererar samma arbete förväntas jobba övertid?

Nej, man önskar kortare arbetsdag. Inte flexibel. Precis som att vi inte alltid har haft 8 timmars arbetsdag utan längre..
Fast det måste fortfarande finnas lite flexibilitet, t ex skift arbete som täcker upp osv. Visst det skulle bli en omställning innan man får allt att funka och säkert lite kostsamt i början också, men frågan är om det kommer funka i praktiken för alla?

Det är såklart på gruppnivå.

Jag anser mig ha mkt hög arbetskapacitet men skulle ändå tro att jag presterar högre på 6 timmar än 8 om jag snittar mina arbetsdagar. Man orkar inte hålla fullt fokus hur länge som helst.

Mätt i prestation per minut så skulle jag också ha ett högre index om jag jobbade färre timmar om dygnet, men mätt i totalt arbete tror jag att jag levererar mer på 40 timmar än på 32 timmar.

Men @tanten skrev att det gällde för vissa branscher att de levererar samma arbete på kortare tid. Kravet på sänkt normaltid är ju generellt på arbetsmarknaden, för alla branscher. Eller ska de som inte levererar samma arbete förväntas jobba övertid?
Jag tror att man brukar syfta alla branscher när det diskuteras i politiken. Regleras på samma sätt som gäller för 8 timmar idag.
Alla har vi ju olika kapacitet, så är det ju nu också. Jag får mkt mer gjort än många av mina kollegor på jobbet, men det är ju ingen som tvingar de långsamma att jobba mer. Och inte får jag jobba mindre heller ;)

Fast det måste fortfarande finnas lite flexibilitet, t ex skift arbete som täcker upp osv. Visst det skulle bli en omställning innan man får allt att funka och säkert lite kostsamt i början också, men frågan är om det kommer funka i praktiken för alla?
Jag antar att det skulle finnas samma flexibilitet som idag? Finns ju många jobb som har sin arbetstid fördelad på lite olika sätt.

Mätt i prestation per minut så skulle jag också ha ett högre index om jag jobbade färre timmar om dygnet, men mätt i totalt arbete tror jag att jag levererar mer på 40 timmar än på 32 timmar.
För dig kanske det är så. Men för merparten får du ju också räkna in minskade sjukskrivningar, mindre sjukdom osv. Då får vi nog upp snittet för de flesta!

Jag ser risken att det blir svårt att få en avspänd arbetsrelation på arbetsplatsen. Att det kommer bli svårt att koppla av med en fikarast, att det knaprar på måltidsrasten. Två timmar är en fjärdedel av nuvarande arbetstid för många.

Jag tror aldrig det kan fungera överallt.

Samtidigt är jag övertygad om att det finns branscher där man skulle kunna göra det. Om man bara övergav synen på att alla ska göra lika och ha lika många timmar. Om man istället belönade utfört arbete istället för tid så skulle det sannolikt gå. Mer som att jobba på beting. Fast den fulla konsekvensen av ett sådant synsätt har jag inte överblick över....

Jag har jobbat på et sådant ställe. Vi skötte våra arbetstider själva. Huvudsaken var att vi utförde ett bra jobb och levererade det vi var anställda för att göra. Sedan sket chefen i om vi gjorde det på 6, 7 eller 8 timmar. Huvudsaken var att kunden var väldigt nöjd.

Inom mitt yrke funkar det inte med kortare arbetsdagar. Jag jobbar 10 timmar om dagen, så gör mina 40 timmar på 4 dar och är ledig en.
Om man skulle gå ner från 8 timmar till 6 timmar, borde det även innebära att fabrikerna/industrierna stänger tidigare. Vilket i sin tur skulle resultera i mer stress att hinna ut med allt gods när två timmar "försvinner".
Det beror nog förvisso på hur man väljer att lösa det, men jag tror inte att alla brancher kommer kunna gå ner till 6 timmars dagar.

Fast ledig 2 dagar istället för bara 1?

Tycker allt oftare man läser och hör om önskemål att förkorta normalarbetstiden från 8/h till 6/h om dagen. T ex hörde jag att Vänsterpartiet ska ha det som valfråga i nästa val, men jag hör det även från andra håll än vänstern.

Men...varför verkar det vara otänkbart att då gå ner i lön? Alla jag pratar med förkastar tanken att samtidigt gå ner i lön. Har jag bara träffat en liten klick av dem som driver detta, eller är det en allmän uppfattning att arbetstiden ska förkortas men lönen behållas? Varför i så fall? Hur ska det gå ihop...?

Det går inte ihop, samhällsekonomiskt. Vi tappar enorm konkurrens mot andra länder.

Men samtidigt vore det önskvärt att kunna dela arbetet bättre och minska sjukskrivningar. Vissa kommer dock att bli sjuka av att inte få jobba, så jag är mer för en flexibel arbetsmarknad där man kan välja att jobba 6, 8 eller 10h per dag och sedan fördela sin ledighet mer flexibelt också.

Människor som får bestämma över sina tider blir gladare och nöjdare och klarar "livspusslet" bättre.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 959
Senast: malumbub
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
23 963
Senast: Whoever
·
R
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid... 7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 675
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka