Förkortad normalarbetstid

Inom mitt yrke och på min arbetsplats och framförallt den avdelning där jag är skulle 6-timmars arbetsdag fungera bra. Vi hinner sällan med fikaraster, ibland inte ens lunchrast och vi jobbar ofta över. Om det fanns istället två "team", ett morgon och ett eftermiddagsteam skulle det flyta på bättre.
Min närmaste chef, tyvärr nu själv sjukskriven pga utmattning, har varit väldigt intresserad av hela idén, men det är svårt att få högsta hönsen att gå med på det tyvärr.

Vi som jobbar deltid jobbar fortfarande fulla dagar, bara färre, på min arbetsplats.

Jag tror absolut att det skulle ge positiva konsekvenser på många håll, men är det verkligen realistiskt att tro att Sverige som helhet skulle leverera lika mycket totalt sett om vi (som grupp) minskar arbetstiden med 25%?

Tja BNP är bara ett begrepp av produktion oavsett bra eller dåligt. Det är väldigt lätt att höja BNP genom att införa 110 km i timmen i tätorter, få saker genererar så mycket BNP som en trafikolycka.

Så frågan om att leverera är lite mer komplicerad, än att göra sitt jobb.

Däremot kan man konstatera att Sverige har en förhållandevis hög medel och normalarbetstid. Vi har också i förhållande till de länder där man i allmänhet jobbar kortare tid, en mycket bättre befolkningsprognos och ett relativt fungerande pensionssystem.

Det vore inget större bekymmer för Sverige att gå ner till en mer normal europeisk arbetstid, säg 35 timmar.

Vi har hos oss flera som jobbar 75-80% (p.g.a barn, deltidssjukskrivning etc) och inte sjutton är de lika effektiva eller hinner med lika mycket som vi som jobbar heltid och det beror inte på att de skulle vara sämre arbetare. De är bara helt enkelt inte på jobbet lika mycket som vi andra och då får de naturligtvis mindre uträttat. Så nej, jag tror inte på idén som sådan.

Ska det genomföras så får väl folk snällt gå ner de 25% i lön då, precis som föräldralediga etc. får göra. Men av någon konstig anledning vill man inte det :angel:

Det tar den tid det tar att torka tant Märta i rumpan, med bibehållen värdighet. Mä, semnsklighet tar sin tid. Det är inte samma sak som att verksamheten i sig inte kan effektiviseras. Danmark och Norge har kortare arbetstid (mätt i vecka, semester och helger oräknat) Det funkar där.

Tycker allt oftare man läser och hör om önskemål att förkorta normalarbetstiden från 8/h till 6/h om dagen. T ex hörde jag att Vänsterpartiet ska ha det som valfråga i nästa val, men jag hör det även från andra håll än vänstern.

Men...varför verkar det vara otänkbart att då gå ner i lön? Alla jag pratar med förkastar tanken att samtidigt gå ner i lön. Har jag bara träffat en liten klick av dem som driver detta, eller är det en allmän uppfattning att arbetstiden ska förkortas men lönen behållas? Varför i så fall? Hur ska det gå ihop...?

golit grunnar... Det är lite som vindkraft, funkar överallt men inte i Sverige. I Sverige stör kraftverken, i Sverige behöver man en massa konstig omställnings energi, och tusen andra invändningar. I alla andra länder funkar det utmärkt. Som att ha kortare arbetstid än 40 timmar i veckan.

Det finns en myt om att vi behöver jobba mer, och att vi jobbar jättemassor för lite, när de flesta andra jämförbara länder jobbar kortare dagar och veckor.

Någon som vet om det finns några beräkningar på vad det skulle kosta med kortare arbetsdag jämfört med vad man kan förväntas spara på tex minskad sjukfrånvaro osv?
Med tanke på hur många det är som blir utbrända i dagsläget känns det inte helt omöjligt att det går ungefär jämt ut.

Min arbetsgivare har haft någon idé om att vi ska jobba mer (utan övertidsersättning) när det är mycket mot att kunna vara lediga motsvarande när det är lugnare. Har inte gått jättebra direkt eftersom folk inte orkar vara två, tre timmar extra på jobbet när det är högsäsong. Och hade man jobbat övertid så får man ut mellan 50 och 100% i kompledigt om man vill ta ut det i ledighet:grin:

Jag jobbar 6 h/dag. Det är jätteskönt!
Men visst märks det på lönen. Har ut cirka 10000 per månad, jämfört med ut 15000 på gamla jobbet.
Det var ändå värt det. Gå från långa dagar med mycket övertid till fasta 6 h trots en rejäl löneminskning. Tid över till hästarna (dock Inga pengar att göra något mer med dem) och tid att sy utan att sitta uppe halva natten. Underbart! Har både energi och lugn.

Underbart! Har både energi och lugn.

Jag tror det här är ett tankesätt vi behöver införa redan nu. När jag var liten var mamma hemma med oss barn, och vi levde därmed fyra på pappas lön. Som inte var jättehög (kamrer). Vi hade en helt annan standard än vad en tvåbarnsfamilj i genomsnitt har nu. En bil, som aldrig användes till jobbpendling (cykel). Mamma promenerade med oss och handlade.

Jag syftar inte på kvinnofällan, utan på det faktum att vi binder ris till egen rygg genom att dra på oss så höga fasta kostnader att vi är piskade att jobba mer än vi lever.

Edit: det hade ju t ex inneburit att mamma kunnat jobba halvtid och pappa halvtid.

I min branch känns det svårt att genomföra utan att behöva anställa många fler. Tror inte det skulle löna sig, iaf inte på min arbetsplats där vi redan har väldigt låga sjukantal.

Mina pass är mellan 3 och 13 timmar. Snittar 38 timmar per vecka vilket i praktiken innebär att jag kan jobba 60 timmar ena veckan och 15 veckan efter.

Realistiskt förslag.

Facken går ihop nationellt och kräver ett treårigt avtal utan löneökningar. I gengäld får de 20 minuter kortare arbetstid per dag per år.

Efter tre år har vi 7 timmars arbetsdag.

Företagen kan använda de avstådda löneökningarna till att nyanställa för att täcka upp för kortare arbetstiden för alla.

Observera att det inte betyder att 8h per dag blir förbjudet. Bara att vi får en sänkt normalarbetstid, utan sänkta löner och utan sänkt konkurrenskraft.

På fredagar jobbar jag 6 timmar under sommaren tack vare arbetstidsförkortning, 7 timmar under resten av året.
Fredagar är helt klart stressigare dagar. Och jag hinner väl iof. oftast med allt jag ska, men jag skulle inte vilja behöva ha ett sådant speedat tempo 5 dagar i veckan. Det hade snarare gjort mig stressad än att jobba 8 timmar och jobba i normalhögt tempo.

Jag ser risken att det blir svårt att få en avspänd arbetsrelation på arbetsplatsen. Att det kommer bli svårt att koppla av med en fikarast, att det knaprar på måltidsrasten. Två timmar är en fjärdedel av nuvarande arbetstid för många.
En fikarast är en otroligt lyx som många arbetsplatser inte kan ta.

Då jag arbetar inom vården känns sex timmar i vecken bra, men jag tror att anställa mer personal skulle ge samma effekt för oss.

På många jobb går det ju redan idag att jobba 75% och få tillräckligt i lön för att klara sig väl.
Men jag skulle gissa att de yrken med högst sjukskrivningar är de med såpass låg lön att en heltid knappt räcker till. Tänker tex på vården, städning, industri.
Jag tror inte att det går att göra en generell 6-timmars dag, det finns massor med arbeten där det fungerar bra som det är idag och man inte bör ändra. Däremot hade det kanske kunnat bli bättre med punktinsatser i vissa branscher. Jag tycker att vården är en utmärkt bransch att starta med. Jobbet är både fysiskt och psykiskt tungt, stressigt och med många sjukskrivna. Många av de fysiskt tunga och alla psykiskt tunga moment kan man inte bli av med, men om man bara jobbar 6 timmar om dagen så blir man mindre utsatt för dem. Jag tror absolut att det kan ge goda resultat.
Om man i en bransch får till en tydlig förbättring av arbetsmiljön så blir det nog lättare att få andra branscher (privata) med liknande problem att haka på.

Jag kanske är naiv, men de flesta arbetsgivare vill ju sina anställda väl och om det är möjligt att en liten minskning av företagets vinst leder till en stor vinst för de anställdas hälsa och välbefinnande så tror jag att många är beredda att göra de förändringar som krävs.

På många jobb går det ju redan idag att jobba 75% och få tillräckligt i lön för att klara sig väl.
Men jag skulle gissa att de yrken med högst sjukskrivningar är de med såpass låg lön att en heltid knappt räcker till. Tänker tex på vården, städning, industri.
Jag tror inte att det går att göra en generell 6-timmars dag, det finns massor med arbeten där det fungerar bra som det är idag och man inte bör ändra. Däremot hade det kanske kunnat bli bättre med punktinsatser i vissa branscher. Jag tycker att vården är en utmärkt bransch att starta med. Jobbet är både fysiskt och psykiskt tungt, stressigt och med många sjukskrivna. Många av de fysiskt tunga och alla psykiskt tunga moment kan man inte bli av med, men om man bara jobbar 6 timmar om dagen så blir man mindre utsatt för dem. Jag tror absolut att det kan ge goda resultat.
Om man i en bransch får till en tydlig förbättring av arbetsmiljön så blir det nog lättare att få andra branscher (privata) med liknande problem att haka på.

Jag kanske är naiv, men de flesta arbetsgivare vill ju sina anställda väl och om det är möjligt att en liten minskning av företagets vinst leder till en stor vinst för de anställdas hälsa och välbefinnande så tror jag att många är beredda att göra de förändringar som krävs.

33% i ökad kostnad per arbetad timme är inte "en liten minskning" av företagets vinst. För många företag skulle det innebära att de måste lägga ned.

Därför måste det ske på ett balanserat sätt.

33% i ökad kostnad per arbetad timme är inte "en liten minskning" av företagets vinst. För många företag skulle det innebära att de måste lägga ned.

Därför måste det ske på ett balanserat sätt.

Nej, att sänka arbetstiden är ingen liten förändring. Jag menade mer generellt att om en liten förändring kan ge stora vinster för de anställda så är nog många arbetsgivare beredda att göra det, alltså att de inte BARA prioriterar att maximera vinsten utan även ser att de anställdas välmående har ett värde.

Jag skulle gärna vara med och betala för bidrag till arbetsgivare genom höjd skatt. Visserligen blir det som en löneminskning, men troligen bra mkt mindre än om jag skulle gå ner i tid med minskad lön.

Jag skulle gärna betala mindre skatt och gå ner på 80% med 80% av lönen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 965
Senast: malumbub
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
23 971
Senast: Whoever
·
R
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid... 7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 675
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka