Förkortad normalarbetstid

Jag jobbar i en bransch där många blir utbrända. Det är dessutom många med barn som jobbar 75-80%. Jag är trots det rätt tveksam till 6 timmars dag eftersom så djäkla mycket tid går till planerings/metodmöten,apt och annat nödvändigt att det skulle bli väldigt lite tid kvar till själva utförandet av jobbet vilket skulle stressa mig.

Jag jobbar i en bransch där många blir utbrända. Det är dessutom många med barn som jobbar 75-80%. Jag är trots det rätt tveksam till 6 timmars dag eftersom så djäkla mycket tid går till planerings/metodmöten,apt och annat nödvändigt att det skulle bli väldigt lite tid kvar till själva utförandet av jobbet vilket skulle stressa mig.
i ett sådant fall kanske en får se över prioriteringarna om en inför 6-timmars dagar? Jag tänker att alla möten kanske inte är nödvändiga eller behöver vara obligatoriska t.ex så att tiden för utförandet av jobbet inte är vad som hamnar i kläm i ett yrke som ditt? :)

Jag har valt att inte jobba full tid och jobbar 6-7 timmars dagar och älskar det (å andra sidan jobbar jag på ytterligare ett ställe och där jobbar jag snarare 10 timmar/dag, men det är inte hela året). Nu får jag lägre lön så klart än om jag jobbat heltid, men för mig är det värt det. Jag hinner mer på 10h än 6h, men effektiviteten är högre/timme och jag är piggare och gladare och mindre sjuk. Vilket ekonomiskt inte nödvändigtvis gör att den minskade lönen = mindre pengar i plånboken. Jag tror absolut att minska arbetstiden till 6h skulle ge bra resultat för samhället, men tror inte att bibehållen lön i ett första skede är möjligt, men kanske att få 85-90% lön istället för som idag 75% för samma tid.

Det finns ju även andra modeller som kanske kan vara värt att kika åå.

Ett företag jag känner till erbjuder anställda över en viss ålder att jobba 80-90-100. Dvs 80% arbetstid, 90% av lönen och 100% pensionsonbetalning från företaget. Det tycker jag känns som en väldigt vettig grej och det verkar uppskattar hos anställda och som om det fungerar för företaget.

i ett sådant fall kanske en får se över prioriteringarna om en inför 6-timmars dagar? Jag tänker att alla möten kanske inte är nödvändiga eller behöver vara obligatoriska t.ex så att tiden för utförandet av jobbet inte är vad som hamnar i kläm i ett yrke som ditt? :)
Nja det går nog inte att skala bort så mycket där tyvärr. :( Även om man skulle ha färre ärenden per person (just nu går det inte ens att rekrytera tillräckligt med folk)så skulle det inte ha någon större påverkan på "runtomkring" möterna/uppgifterna.

Orkar inte läsa allt så vet inte om någon skrivit detta innan ...

Varför 6 eller 8 timmar som standard? Kan man inte jobba 7 eller 7,5 timme?

Varför ska ens prestation vara huvudsakligen baserad på antal timmar? Hur vet man vad som är rimligt att göra under dessa antal timmar? Okej, det är lätt att mäta tiden. Och i t ex löpande-band-produktion eller andra yrken med konkreta uppgifter går det ju att hitta "rimliga" nivåer över vad som ska hinnas med under en viss tid. Men för mer abstrakta yrken, t ex inom tjänstemannasektorn?

Varför ska ens prestation vara huvudsakligen baserad på antal timmar? Hur vet man vad som är rimligt att göra under dessa antal timmar? Okej, det är lätt att mäta tiden. Och i t ex löpande-band-produktion eller andra yrken med konkreta uppgifter går det ju att hitta "rimliga" nivåer över vad som ska hinnas med under en viss tid. Men för mer abstrakta yrken, t ex inom tjänstemannasektorn?

Jag håller med, men det är svårt. Är det till exempel rimligt att en lätt funktionshindrad måste jobba 14h per dag för att få en lön att leva på?

Ofta är ju lönenivån baserad på resultat och därmed ges möjlighet till de välavlönade att jobba mindre om man accepterar en lika hög lön som mindre duktiga.

Jag antar att det skulle finnas samma flexibilitet som idag? Finns ju många jobb som har sin arbetstid fördelad på lite olika sätt.
Det bästa vore om man kunde på något sätt individanpassa det, så det passar den enskilde individen. Vissa vill jobbar mer andra mindre osv tänker jag, men vi får väl se vad som händer. Hörde idag att detta inte är något nytt och har funnits med i många år och att några har provat/börjat med 6 timmars dagar. Vore intressant att höra hur de upplevt arbetet med att jobba 6 timmar á la 30 timmar veckan. :)

Fast ledig 2 dagar istället för bara 1?
Vilket i sin tur blir mer kostsamt för åkeriet då de behöver ytterligare en chaufför som täcker upp när jag är ledig, vilket blir rätt många då vi är närmare 20-talet kanske till och med fler som går på 10-timmars dagar.
Dock tror jag inte att vi behöver oroa oss, den dagen, dom problemen då och kommer den dagen är jag säker på att det kommer lösa sig ändå på nått sätt, men det ligger nog långt fram i tiden. :)

Ja det känns ju väldigt hållbart för samhället? Eller inte.

Och @Lobelia

Sänker du arbetaravgiften så att lönen delvis kan öka och arbetsgivaren delvis sänka sina personalkostnader så får arbetstagaren möjlighet att sänka sin arbetstid och arbetsgivaren möjlighet att anställa fler (som då såklart betalar inkomstskatt och skatt på konsumtion).

Jag förstår inte hur det kan vara orimligare än att tro att arbetsgivaren ska ha råd att anställa fler med bibehållen personalkostnad? Alla jobb är inte inom produktion, dvs du kan inte hämta hem kostnaden på ökad effektivitet.

Det finns en anledning till att bland annat sköterskorna på akuten på Karolinska numer jobbar 80% men med bibehållen lön. Vi har redan idag många yrken som jobbar längre än 8h/dag som är nuvarande standard, hur kan det då inte vara möjligt att gå ner till 6h men att de som då har längre dagar jobbar färre dagar?
Att gå ner i tid och lön är inte möjligt för alla, det finns lågavlönade som inte har råd med det. Det hjälper ju verkligen stressen att få mer tid men inte ha pengar så det räcker..

Och @Lobelia

Sänker du arbetaravgiften så att lönen delvis kan öka och arbetsgivaren delvis sänka sina personalkostnader så får arbetstagaren möjlighet att sänka sin arbetstid och arbetsgivaren möjlighet att anställa fler (som då såklart betalar inkomstskatt och skatt på konsumtion).

Jag förstår inte hur det kan vara orimligare än att tro att arbetsgivaren ska ha råd att anställa fler med bibehållen personalkostnad? Alla jobb är inte inom produktion, dvs du kan inte hämta hem kostnaden på ökad effektivitet.
Och vem ska täcka upp för den minskade skatten? Ska vi stänga ner skolor, bibliotek eller hemtjänst?

Och vem ska täcka upp för den minskade skatten? Ska vi stänga ner skolor, bibliotek eller hemtjänst?

Det skrev jag ju ändå. Deltanken med arbetstidsförkortning är ju att fler ska få jobb. Fler som jobbar = fler som skattar = mer skatt eller oförändrat skatteläge.

Jag tror verkligen inte att vi håller biblioteken öppna genom att kommunen dra ner arbetstiden för bibliotekarien och anställa ytterligen en person för full personalkostnad, så att arbetet som tidigare motsvarade en årsarbetare plötsligt kostar det dubbla.

golit grunnar... Det är lite som vindkraft, funkar överallt men inte i Sverige. I Sverige stör kraftverken, i Sverige behöver man en massa konstig omställnings energi, och tusen andra invändningar. I alla andra länder funkar det utmärkt. Som att ha kortare arbetstid än 40 timmar i veckan.

Det finns en myt om att vi behöver jobba mer, och att vi jobbar jättemassor för lite, när de flesta andra jämförbara länder jobbar kortare dagar och veckor.

Samtidigt så är det ju också en viss skillnad i skatter, socialförsäkringssystem, sjukvård och andel kvinnor som arbetar mellan länder i Europa. Allt fler blir sjukskrivna, vi har också många arbetslösa. Jag har svårt att se att lösningen är så enkel som att de som har ett jobb minskar sin arbetstid med bibehållen lön. Jag ser snarare att lösningen delvis kan vara att vi borde minska pressen i form av leverans/tidsenhet och förväntningarna på senaste ajfånen och utlandsresor flera veckor per år.

På Toyotas verkstad genomförde de ju en arbetstidsförkortning med väldigt lyckat resultat. Personalen delades in i två skiftlag, så de jobbar tidigt eller sent varannan vecka och det ingår helgtjänstgöring. OB-tillägget blev bortförhandlat till följd av arbetstidsförkortningen med bibehållen lön. Lokalerna utnyttjas under fler timmar per dag, väntetiderna på att få sin bil blev lagad eller servad blev kortare o.s.v och de fick nöjdare kunder. Däremot tror jag inte den administrativa personalen omfattades av det. Det är ju en stor vinst just för den typen av företag att kunna utnyttja lokalerna 12 timmar istället för 8 timmar. De har själva sagt att de funderade på att bygga ut lokalerna men att det skulle kosta många miljoner och då valde de detta istället. Så för vissa typer av företag kan det kanske vara rätt väg att gå.

Så produktionsarbetare ska arbeta kortare tid med samma lön, men tjänstemän ska arbeta 1/3 mer...? Jag tvivlar på att det är genomförbart i sin helhet på arbetsmarknaden...

Så produktionsarbetare ska arbeta kortare tid med samma lön, men tjänstemän ska arbeta 1/3 mer...? Jag tvivlar på att det är genomförbart i sin helhet på arbetsmarknaden...

Nej det säger jag inte heller utan talar bara om vad som hände just på detta företaget, sen har jag inte alla fakta utan den intresserade får ta reda på mer, jag skrev ur minnet det jag läst om det och givetvis kan jag minnas fel i någon aspekt.

Nej det säger jag inte heller utan talar bara om vad som hände just på detta företaget, sen har jag inte alla fakta utan den intresserade får ta reda på mer, jag skrev ur minnet det jag läst om det och givetvis kan jag minnas fel i någon aspekt.

Ok, då förstår jag. (Jag tolkade inlägget som att det skulle visa att införandet visst skulle funka, men det var nog utifrån att jag läste det tillsammans med andra inlägg.)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 965
Senast: malumbub
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
23 971
Senast: Whoever
·
R
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid... 7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 675
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka