Form i tölten - underhals...?

Sv: Form i tölten - underhals...?

Men vet du vad, jag tror inte att någon kan förklara för dig hur det fungerar, i varje fall inte på ett sätt som du vill förstå. Det går INTE att jämföra akademisk ridning med den ridning och träning som bedrivs i gångartsträning, även om ett och annat moment kan överföras och användas.
Med tanke på din inriktning akademisk och intresse härför, så föreslår jag att du skippar töltträningen eftersom du ändå inte har något utbyte av den sas.
 
Sv: Form i tölten - underhals...?

Jag håller med, bättre klass på ridningen hittar man faktiskt i många fall hos flera lättklass ekipage. Den bild som används har har total avsaknad av som du skriver bärighet och hästen går kraftigt på framdelen, detta är inte ens stjärnkikar modell utan kraftigt mot handen.

Sen bör man ju minnas att tävlingsformen som är en upprest variant inte ska jämställas med en träningsform, tävlingsformen är sprungen ur det man tränat nämligen att hästen ska bära sig genom överlinjen vilket den faktiskt klarar av om de har blivit rätt tränade från början.

:bow: Mycket bra skrivet! Självklart är det skillnad på tävlings och träningsform, jag tycker snarare att man i sådanafall ska sträva mot att belöna formen mer på tävling, så att det inte lönar sig att rida i sämre form/mera underhals eftersom hästen går fortare än den orkar i en bättre form och flaxar mer med benen. Om man kan få högre tempo, renare takt och mera sprattel så betalar det väl sig ganska bra, även om hästen går i lite sämre form eller har jag helt fel?
 
Sv: Form i tölten - underhals...?

Jag tycker du har en alltför stark fördom i detta ämne.
Varför inte läsa det som folk skrivit och ta till dig det ?
Målet är som sagt inte den formen som du tycker dig se och om du var minsta insatt i hur träningen av tölten sker så hade du förstått det vid det här laget.

My point of view. Tack för mig.
 
Sv: Form i tölten - underhals...?

Helt rätt.
Var på tävlingskurs i Falkenberg för ett par år sedan och fick då höra av en domare attm an kan få upp till 7.5 utan att ha korrekt form.
Då krävs ju dock en sjuhelsikes takt och aktion ;)
 
Sv: Form i tölten - underhals...?

Ja här ligger nog kravet på samma takt och aktion som du skulle fått för en 10:a i tölten förutsatt att man fullföljde även de övriga kriterierna för detta.
 
Sv: Form i tölten - underhals...?

Jo, det stämmer ju, och det hör väl knappast till vanligheterna att man når upp till sådana poäng... men i teorin så :)
 
Sv: Form i tölten - underhals...?

Skritt också - såklart. Liknande moment, men ändå inte samma.

Men kolla på Michis bilder en gång till. Är det fortfarande den där höga oönskade formen? Självklart vill man nå den ultimata formen i tölt också, men det är inte som på samma sätt som i skritt, trav och galopp. Hellre än öppen och RÄTT form, än en knäckt nacke i tölt, så det blir katastrofalt. På gångartshästar kan man inte bara fokusera på formen, utan över takten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Form i tölten - underhals...?

Men det är inte att formen är ''öppen'' som jag reagerar på... det är att när jag ser den är den antingen inte där, eller hopdragen..

Undantaget är några bilder här, som faktiskt ger mig lite hopp ändå.

Anledningen till att jag tog up det är att jag ska rida för islandstränare och jag är fruktansvärt rädd att bli ''tvingad'' att rida på ett sätt jag känner är fel, visserligen kan jag ju alltid sluta om det blir så, men det är ju bra att veta att det finns islandstränare som är bra (enligt mina önskemål) även om just denna av någon anledning skulle kännas fel pga synsättet på form... då finns det ju hopp kvar att någon annan är bättre.
 
Sv: Form i tölten - underhals...?

Och som alla genom den här tråden har sagt så jobbar vi inte med att söka en FELAKTIG form.
 
Sv: Form i tölten - underhals...?

Men det är inte att formen är ''öppen'' som jag reagerar på... det är att när jag ser den är den antingen inte där, eller hopdragen..

Undantaget är några bilder här, som faktiskt ger mig lite hopp ändå.

Anledningen till att jag tog up det är att jag ska rida för islandstränare och jag är fruktansvärt rädd att bli ''tvingad'' att rida på ett sätt jag känner är fel, visserligen kan jag ju alltid sluta om det blir så, men det är ju bra att veta att det finns islandstränare som är bra (enligt mina önskemål) även om just denna av någon anledning skulle kännas fel pga synsättet på form... då finns det ju hopp kvar att någon annan är bättre.


Det skulle jag inte var rädd för!!!
Trivs du inte med tränaren tankesätt får du ju byta!
Alla tränare är olika!!!
 
Sv: Form i tölten - underhals...?

En sak jag tror att du kan vara ganska säker på är att en tränare skulle aldrig tvinga dig att rida i fel form. Är man tränare så är man, bra eller dålig, men bara en galen sådan skulle tvinga någon att rida i fel form och då hade jag tackat för mig.
 
Sv: Form i tölten - underhals...?

Men gud så envis du är.

1, Om din häst kan gå i rättform, med rätt takt, rid så? Instruktören kommer inte precis be dig att kasta upp hästens huvud.
2, Instruktören kommer INTE låta dig rida i den takt och form, som du la upp som bild innan.
3, Formen sitter inte bara vid nacken (var bara tvungen att lägga till det)

Och sedan, googla på tölt, ta en NORMAL tölt bild. Kolla bakbenen och ryggen. 100% aktiverade, trotts att formen är lite hög. Då arbeta dem rätt.
 
Sv: Form i tölten - underhals...?

De bilder du har sett på tränares sidor är ju från en tävlingssituation. Det är skillnad i hur man rider på träning och tävling. Det märktes inte minst när vi var på Idunns clinic för någon månad sedan. Otroligt kul att se hur flera kända tränare arbetade sina topphästar vid sidan av banan!

På träning arbetar man ofta (som på michis) bilder i en lägre form och med fokus på överlinjen. När man sedan, på tävling, ber hästen att prestera max och där tempo och aktion värderas högre än form så blir det även en annan typ av ridning. Jag håller med om att vissa tävlingsbilder inte alls ser så kul ut ur formsynpunkt men jag anser att Muninn gav bra exempel på bra och mindre bra.

Jag har själv haft problem med överlinjen/underhalsen på min förra tävlingshäst. När jag informerade tränarna om vad jag ville arbeta med förstod de det och resultatet blev ofta jättebra! Men jag kan intyga att det är lite svårare att få hästen att gå avslappnat på en rak tävlingsbana än hemma i paddocken.
 
Sv: Form i tölten - underhals...?

De bilder du har sett på tränares sidor är ju från en tävlingssituation. Det är skillnad i hur man rider på träning och tävling. Det märktes inte minst när vi var på Idunns clinic för någon månad sedan. Otroligt kul att se hur flera kända tränare arbetade sina topphästar vid sidan av banan!

Precis, på tävlingar pressa man på lite extra för att få det lilla extra också. Jämnför det med hoppning. Tävlar man högre klasser, så träna man ju inte att hoppa så högt varje gång, utan när man träna, träna man tekniken på alla sätt och vis istället, sedan på tävlingar tar man ut det extra och hoppa högt istället.
 
Sv: Form i tölten - underhals...?

Vad jag tror yew98fq åsyftar på är Dennis träning av hästarna, som går ut på att rida dem 98% i relativt lång och låg form sk tränings form. Att endast en kort sträcka samla, samla i tävlingsform och korta upp för att sen släppa iväg hästen kanske en lång sida under ett tränings pass i denna samlingsgrad.

Detta kan ju te sig olika från häst till häst, men syfte är att träna dem för just tävlingsform som är den mer uppresta varianten. När de blivit tränade tillräckligt mycket så klarar de den stunden på ovalen i tävlingsform, men är ju som sagt inget vi sitter och rider till vardags i träningen.
 
Sv: Form i tölten - underhals...?

Nej, Den beskrivning du gör av Dennis arbete låter iofs också helt i enighet med det jag upplevde. Men jag tänkte framförallt på "från embryo till a-final" där bla Helene Blom och Johan H arbetade sina hästar på ett mycket trevligt sätt! =)
 
Sv: Form i tölten - underhals...?

Ja det går ut på samma princip, man bygger hästen för stunden och avkräver den på det den kan prestera just då på banan.
Just Johan visade detta med bl a Askur som förändrade sig från ett år till ett annat på en mycket positivt och bra sett, han blev minst sagt apflott men en otrolig bärighet som ligger långt över de femgångare jag tidigare sett in action.
 
Sv: Form i tölten - underhals...?

Jag är inte envis! Jag förlarar bara min tanke med att starta tråden, den ändrar sig väl inte beroende på svaren?

Som jag skrev
Undantaget är några bilder här, som faktiskt ger mig lite hopp ändå.
och
det är ju bra att veta att det finns islandstränare som är bra (enligt mina önskemål) även om just denna av någon anledning skulle kännas fel pga synsättet på form... då finns det ju hopp kvar att någon annan är bättre.

Men det ser ni inte utan ni förutsätter bara att ag fortfarande tycker att alla islandstränare är skit, eller hur? Vem är envis egentligen? >(
 
Sv: Form i tölten - underhals...?

Men du startar tråden med.

När jag nu letar isistränare blir jag nästan lite avskräckt av formen deras hästar har på bilderna, tölten ser väl jättefin ut men formen ser inte hälsosam ut..

Sen fortsätter du i nästa inlägg.

Nu har jag mest gått efter de bilder som jag sett på hemsidor och dylikt när jag letat tränare, det känns ändå märkligt när alla bilder på en tränares hemsida visar stjärnkikarformen, borde man inte vilja visa upp sitt bästa på en hemsida?

Och nästa.

Jag vet att formen inte sitter i halsen, men islandshästens tölt är den enda gången då det är bra att ha nosen upp och underhalsen ut när hästen är ''samlad''.. jag fatar faktiskt inte det. Då borde vi ju altid rida med nosen upp..

Och vidare.

Grejjen är väl den att inom islandshästridningen verkar det helt ok att rida i den mest avskydda formen ridvärlden känner till och ursäkta det med att ''tölten är taktfast och snabb alltså måste den vara i en bra form''..

Sen fortsätter du trots bilder, länkar mm som kan ge dig en utförlig förklaring.

Men det är inte att formen är ''öppen'' som jag reagerar på... det är att när jag ser den är den antingen inte där, eller hopdragen..

Så om inte svaren räcker, varför startade du tråden och lägger så mycket energi på en ridning som allmänt ses som avskyvärd?????? Jag förstår faktiskt inte vad du vill med denna tråd, mer än att vara envis.

Jag är inte envis! Jag förlarar bara min tanke med att starta tråden, den ändrar sig väl inte beroende på svaren?
 
Sv: Form i tölten - underhals...?

Och jag har redan sagt att era svar gett mig hopp om ridningen och har visat att det jag sett inte är det enda/vanligaste inom islandsridning. Vad mer vill ni uppnå med att svara?
 

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
60 705
Senast: Fiador
·
D
Islandshäst Jag har kommit till en vändpunkt i mitt hästägeri. Efter nästan ett år skall jag ta steget att flytta från hästens hemma-ridskole-stall...
Svar
7
· Visningar
2 404
Senast: deer
·
Islandshäst Jag har funderat på en sak nu sen jag läste tråden om att falla ner i trav... Det handlar om en unghäst och det blev mycket prat om...
2
Svar
25
· Visningar
3 118
Senast: Michis
·
S
Islandshäst ...eller är det så att folk har svårare för att läsa islandshästens signaler pga att de uttrycker sig lugnare och/eller annorlunda...
Svar
13
· Visningar
1 761
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp