Är islandshästen smärttåligare...

S

sambaengi

...eller är det så att folk har svårare för att läsa islandshästens signaler pga att de uttrycker sig lugnare och/eller annorlunda? Många ggr får man höra att islandshästen är smärttåligare än andra hästar, tex att en islandshäst bara står och hänger när den har allvarlig kolik medan andra hästar skulle kastat sig och rullat sig. Jag håller nämligen inte med att de är så smärttåliga och en del är väldigt känsliga för smärta tom, däremot visar de det på andra sätt, mer likt den vilda hätens beteende.

Jag vet flera exempel på islandshästar som om man kan tolka islandshästens signaler, tydligt visar att de har ont. Det syns på hållningen och beteendet. De sänker huvudet, de kan gå undan, de undviker vissa rörelser, de försöker härda ut men underlätta så det skall göra så lite ont som möjligt, tex undviker trav och töltar eller rent av passar, men folk avfärdar det som gångartsproblem. De kan verka envisa med att inte vilja gå i ett varv, böja sig åt ett håll eller annat men i själva verket har de ont i nacken. De kan verka sura för att de har ont tex ett roterat kors, men protesterar inte lika våldsamt och tydligt och byter gångart istället för att halta.

Jag vet flera islandshästar som är oerhört smärtkänsliga för tex nålstick. Vissa vet precis att nu sticker det och just i rätt ögonblick ruskar de på huvudet, tar ett steg framåt eller rent av stegrar sig, men det är mest yngre individer. Flera blir märkbart irriterade av bremsar som sticks och rusar i hagen. Tycker en del tom reagerar mer än andra hästar för just stick. Vet också flera med ont i nacken eller som blivit sura eller "skygga" och svåra att ta, gått undan och verkar vilja vara ifred. Tycker det verkar vara ett av de vanligaste symptomen.

Jag har också sett så många exempel på där ryttaren/ägaren hänvisar till gångartsproblem som egentligen har med ont att göra, alltifrån nack- och ryggkotor som ligger fel till låsningar i knän, vridna bäcken osv. Många ggr är det saker som inte märks på en vanlig 3-gångare men som direkt märks i tölten som inte blir ren, hästen rollar, vill lägga huvudet åt ena sidan, blir passaktig, undviker traven som har sväv och är mer stötig osv.

Att stå och hänga och gå undan när man har ont i magen, bli mer passiv, är i naturen en fördel istället för att väcka uppmärksamhet och rulla sig och då samtidigt ligga ner i en position som gör att rovdjuren lättare kommer åt en. Och islandshästen är ju lite närmre vildhästen i sitt beteende.

Ärligt talat känner jag mig inte alls övertygad om att våra kära isisar är mer smärttåliga. Jag tror snarare att de har andra sätt att visa smärta, en annan attityd till hur de handskas med den och att många är dåliga på att avläsa sina hästars signaler, delvis för att de inte är så övertydliga som kanske inom en del andra raser. Jag har sett så många exempel där det för mig är uppenbart att hästen har ont, men ryttaren förstår det inte och vill inte ens tro på det om man påtalar det ibland.

Ibland förundras jag över att folk inte förstår ens hästar med mycket tydliga signaler. Som det halvblod som flippade totalt ibland och verkade verklighetsfrånvarande och kastade av folk. Jag ställde mig bakom hästen och de var flera cm skillnad på höjden rumpan på v jämfört m höger sida, när hästen stod med bakbenen jämte varandra. Men den ställde sig sällan så. Den kompenserade alltid spontant med att sätta det ena bakbenet längre bak och flytta över tyngden till det andra. Den hade så stora problem att det inte gick att rätta till och den dömdes senare ut och avlivades...

Eller som tränaren jag lämnade mina hingstar till där han inte kunde förstå varför den ena hingsten blev verklighetsfrånvarande och tappade viljan efter en stunds ridning, när han innan gått kanon. Inte alls underligt då han ansträngts så mycket i tölt och åter tölt vid inridningen så bakknäna svarat med att bilda en broskpålagring i ledespringan som efter en stunds pressande i tölt givetvis gjorde så ont så han inte ville gå framåt mer! En reaktion som inte är helt ovanlig på hästar som tränas hårt och inte växt färdigt. Problem med bakknäna är enlig försäkringsbolagen större än spattproblematiken, men det diskuteras inte!? Tyvärr hjälpte inte vila i 3 månader utan han blev sämre, drog sig undan för sig själv och gick inte med de andra hästarna. Han haltade inte men hade en ledsen, låg hållning och blev utdömd då pålagringen bara accelererade och han hade för ont att ens bli sällskapshäst så vi avlivade honom...

Jag tycker ägare, ryttare och tränare måste bli bättre på att läsa sina hästar och jag skulle vara glad om ALLA kollade sin häst med equiterapeut åtminstone före inridning och gärna 1 gång/år eller åtminstone när hästen inte beter sig, rör sig eller känns som vanligt. Tycker man skall följa den vaga känslan att något inte stämmer och aldrig nonchalera att kolla upp det. Det är vi skyldiga våra hästar. Vi kan inte bara ta dem för givna att de finns där för oss, vi måste finnas där för dem också!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är islandshästen smärttåligare...

Är det inte så att islandshästens historia som urhäst är grunden i detta - en vildhästs starkaste överlevnadsknep är att vara stark, och svaga individer är flockens svagaste länk, vilket gör att de svaga äventyrar hela flocken och förlorar därmed sin livsviktiga ställning i flocken. Detta beteende är starkt, och kanske inte helt bortavlat hos just islandshästen. Men vi är på väg att göra det, då vi använder hästarna mer och mera individuellt. Jag tror absolut att smärtan är densamma mellan individer - som hos människor - men islandshästens beteende är att inte visa det utpräglat för sin flock.
Jag tror att dynamiken som finns i flockbeteendet förklarar mycket av islandshästar och hur de bemöter oss - och hur de visar upp sig för oss.

Rent fysiskt har islandshästen en kraftigare benstomme, vilket också ger färre skador. detta visar sig inte minst i skadestatistiken som bland annat försäkringsbolagen går efter - där islandshästarna har den lägsta klassen av premier - tillsammans med någon eller några andra "robustare" raser. De har en längre tillväxt-tid, och vi belastar inte hästen förrän de (förhoppningsvis) är fysiskt mogna för det. Även här ser man tendenser på allt yngre inridna islandshästar. Vi människor ändrar alltså på hästens naturliga och historiska förutsättningar i vårt användande av dem. IMHO.
 
Sv: Är islandshästen smärttåligare...

Håller inte heller med om att våra hästar skulle var smärttåligare.
Min valack visade mycket tydligt att han hade ont men på sitt eget lilla vis.
Stannade rätt som det var i nedförsbackar och vägrade gå,
bockade i galoppen, stökade när hovlagaren skodde honom men han haltade inte, däremot var han hafsig i gångarterna, travtaktig i tölten, skritten var utan svung o.s.v.
Kunde mycket väl tolkats som gångartsproblem om man inte känt honom så väl.
I Stenestad visade han tregradig hälta vid böjprov och det konstaterades att han hade dubbel kotledsinflamation fram och hovledsinflamation på ena fram. Men haltade gjorde han inte vid longeringen eftersom båda fram var lika halta.
En oerfaren islandsägare hade nog missat detta helt och trott att hästen testade och hade kass gångarter.
Vetrinären sa att Islänningar var de allra svåraste att ställa diagnos på just för att de kompenserar det onda med att bli passaktiga eller dyligt istället för att halta.
Jag tror det går omkring massor med islänningar med diverse takt och gångartsproblem som istället har jätteont..
 
Sv: Är islandshästen smärttåligare...

Glimm skrev:
Jag tror det går omkring massor med islänningar med diverse takt och gångartsproblem som istället har jätteont..

Absolut jättesant!
 
Sv: Är islandshästen smärttåligare...

Ett kort svar skall jag ge, jag anser inte att rasen är mera smärttålig än andra. Tyvärr tror jag att det finns många ägare som inte kan läsa de signaler som deras hästar ger, tråkigt men sant.:crazy:
 
Sv: Är islandshästen smärttåligare...

I forhold til "store brune" hester som er det jeg har egnet mitt liv til fram til for några få år siden tycker jeg absolutt at de ikke har noen høyere smertetålighet,men de er MYCKET bedre på å ikke vise det.

Biter ihop og forsöker fortsette som vanlig.Mange skulle hatt Oscar for sine prestasjoner som "friske":bow: .

Det krever en mer observant eier for å se når Islandshesten har vondt,men vondt får dom.
 
Sv: Är islandshästen smärttåligare...

Jag tror inte att de skulle vara smärt-tåligare.

Tycker faktiskt att de är väldigt "känsliga".

Har kunnat avläsa min häst bara av att se henne i hagen faktiskt.

Många som tror att isisar är så lättskötta, sköter sig själva, behöver knappt nån omvårdnad, bara slänga åt de lite hö... Tål det mesta...

Skulle nog säga tvärtom, där bedrar man sig.

Fel, säger jag!
 
Sv: Är islandshästen smärttåligare...

Enl. veterinärerna på "min" klinik är det ångest för dom att få in en isis med kolik för dom är så duktiga på att dölja hur ont/dåliga dom är! Men om dom skulle tåla smärta mer än andra hästar tror jag nog inte på, dom spänner nog bara upp sig och försöker se pigga och odödliga ut!:crazy:
 
Sv: Är islandshästen smärttåligare...

:bow: :bow: :bow: Allesammans för era svar! Jag håller med er allesammans i era tankar och erfarenheter. Skönt att höra att det är fler som gjort samma erfarenheter för det betyder att fler har genomskådat myten om de smärttåliga islandshästarna och att förmågan att läsa hästarna sprider sig mer och mer. Veterinärkåren verkar också ha lärt sig läsa hästarna bättre.

Det jag tycker är skönt med många islandshästfolk är att de söker sig egna och okonventionella vägar med sina hästar, säkert delvis beroende på att systemet med ridskolor inte är så uppbyggd inom islandshästvärlden som inom den vanliga hästvärlden. Man måste känna efter själv, leta upp egna vägar och kurser för att gå framåt i sin ridning. Man stöter på problem och det finns i regel ingen islandshästridskola som kan hjälpa till att lösa dem åt en utan man måste lösa dem själv helt enkelt medan det oftast finns en konventionell ridskola eller fler i närheten för den "vanlige" ryttarens hjälp med en 3-gångare.

Jag märker det i vår blandade hästklubb som innehåller såväl islandshästar som andra. Isisfolket är mycket mer engagerade i "annorlunda" ridning som centrerad ridning, TTEAM, akademisk ridkonst, natural horsemanship av olika läror osv medan halvblods- och ponnyfolket är mer intresserade av konventionell dressyr- och hoppträning, men så är de skolade i den vanliga ridskolan som inte ger så stort utrymme för ett annat sätt att se på hästen och ridningen. Men visst finns det flera undantag, åt båda hållen.

Vad jag vill komma till är att de "nygamla" ridstilar som kommit in i Sverige också bygger på att man mer läser hästen och då också mer lär sig se hur hästen mår. En annan inställning om att utveckla sin häst och sin ridkonst för ekipagets glädje och välmående bidrar också till att man mer försöker förstå hästen och då gör en bredare analys av hästen när något i ridning eller hantering inte fungerar. Sedan är det ju så att de bästa läraomästarna är hästarna själva. Det gäller bara att vi lär oss lyssna och se som ambitiösa elever och inte enbart tar lärarens uppgift gentemot hästen och kräver att den skall lyssna och lyda utan att vi lyssnar vi med. Envägskommunikation är lika störande i ett häst-ryttarförhållande som i människor emellan i samhället...:cool: eller hur?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är islandshästen smärttåligare...

Måste faktiskt hålla med om att islänningen är mer smärttålig än andra raser.Observera att det är mina erfarenheter.Jag hade en islänning som inte var så villig att trava.Vilket en del inte vill.Min hade inte travat speciellt mycket från det jag köpte honom.Han var inte oren i tölten och visade ingen hälta,förrens det hade gått för långt.En super snäll kille lugn och fin gjorde det man bad om.Efter en kurs vi hade varit på så tyckte dom att jag skulle kolla upp på kliniken.Han var lite oren och ville inte trava.Sagt & gjort vi for i väg och det var hovledsinflammation i båda fram.Då hade han snubblat lite när jag red.Det är över tre år sedan jag började hans första behandling.Det visade sej att det inte var en lätt inflammation att få bukt med.Dessvärre kronisk,i höstas beslutade vi efter otaliga turer in och ut på kliniken att det inte fanns något mera att göra.Då hade jag provat allt kändes det som,även alternativ medicin.På kliniken sa dom att kallblod över lag är mer smärttålig än tex varmblod.Och islänningen har ju fler gång arter att skydda sej med.Tex om det gör ont att trava så kan den passa eller tölta.Jag tror att det är jätte vanligt med dessa inflammationer.Synd att det kanske inte upptäcks i tid.Min älskling fick sommna in hemma på gården i oktober,det var en lättnad.Ingen mera smärta för han,bara för mej.Saknaden är enorm,tänker på honom varje dag.Det som är skönt är att vi begravde han på gården så jag hälsar på varje dag.
 
Sv: Är islandshästen smärttåligare...

Finns säkert individer som är mer smärttåligare än andra, jag har stött på sådana också. Men många ggr handlar det snarare om att de ger andra och ofta svårtolkade signaler än andra hästar. De har ju som sagt fler gångarter att skydda sig med och att inte vilja trava och tölta istället är ett sätt att dölja smärtan på. Men det finns också många känsliga islandshästar. Jag har och har haft några stycken. Har tex en valack nu som absolut inte är smärttålig. Han är känslig i allt, både fysiskt och psykiskt, och det märks direkt när han har ont, för den som känner honom väl, men många hade nog avfärdat det som lynnesyttringar... Men vem är glad och positiv när man har ont?!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är islandshästen smärttåligare...

Man kan ju också diskutera vad vi läser in i uttrycket "smärttålig". Är det när man TÅL smärtan bättre (alltså inte stressas av den) eller är det när man inte VISAR hur ont det gör (men ändå kan vara psykiskt eller fysiskt stressad inombords)?

Jag tror att många islandshästar ofta inte visar hur ont det gör, men de upplever smärtan trots det. Tröskeln kanske inte är så mycket högre, egentligen - men uttrycket för smärta kommer långt senare. Det skulle inte vara förvånande med tanke på flocktillhörigheten och att bytesdjur "inte gynnas" av att ha ont.
(dåligt ordval, hoppas ni förstår vad jag menar!)

Givetvis är detta också nåt som påverkas av hästens dagliga situation och inte minst allmäntillstånd. Eksem, foderstat, stall och hagar misstänker jag är några exempel på saker som kan ha stor påverkan.

För att verkligen sväva ut så tror jag också att vi (ägare, ryttare osv) ofta kan finna grunden till felen i oss själva, istället för att ofta söka felen i hästen och dess beteende, reaktioner eller fysiska förmåga.

Bäst jag sätter punkt nu ... ;)
 
Sv: Är islandshästen smärttåligare...

nala skrev:
Enl. veterinärerna på "min" klinik är det ångest för dom att få in en isis med kolik för dom är så duktiga på att dölja hur ont/dåliga dom är! Men om dom skulle tåla smärta mer än andra hästar tror jag nog inte på, dom spänner nog bara upp sig och försöker se pigga och odödliga ut!:crazy:

Jag skulle vilja säga, alla människor är individer så även veterinärer. Trots utbildning så krävs även det där lilla extra som te x känslan, alla har inte det trots att det har en gedigen utbildning. Har haft vet i stallet pga kolik för lite över ett år sedan, absolut ingen såg att hästen hade :devil: ont i magen mer än jag. Det blev därför en stor förvåning när vet kom in på stallplanen på i princip 2 hjul, även hon såg direkt att det var mycket illa ställt med pållen. Men hon grejade det, just därför att hon insåg allvaret och hur ont han verkligen hade.
 
Sv: Är islandshästen smärttåligare...

ang skrev:
Man kan ju också diskutera vad vi läser in i uttrycket "smärttålig". Är det när man TÅL smärtan bättre (alltså inte stressas av den) eller är det när man inte VISAR hur ont det gör (men ändå kan vara psykiskt eller fysiskt stressad inombords)?

Jag tror att många islandshästar ofta inte visar hur ont det gör, men de upplever smärtan trots det. Tröskeln kanske inte är så mycket högre, egentligen - men uttrycket för smärta kommer långt senare. Det skulle inte vara förvånande med tanke på flocktillhörigheten och att bytesdjur "inte gynnas" av att ha ont.
(dåligt ordval, hoppas ni förstår vad jag menar!)

Givetvis är detta också nåt som påverkas av hästens dagliga situation och inte minst allmäntillstånd. Eksem, foderstat, stall och hagar misstänker jag är några exempel på saker som kan ha stor påverkan.

För att verkligen sväva ut så tror jag också att vi (ägare, ryttare osv) ofta kan finna grunden till felen i oss själva, istället för att ofta söka felen i hästen och dess beteende, reaktioner eller fysiska förmåga.

Bäst jag sätter punkt nu ... ;)

Det är just det jag menar. Egentligen kan man läsa på dem att de har ont, bara man vet hur man läser en islandshäst. Och det var det jag menade med att i det vilda och i flocken så får man inte vara för udda och dra för mycket uppmärksamhet till sig för då läser både flocken och rovdjuren snabbt av att man är en försvagad individ. Det naturliga urvalet har mao gynnat att dölja smärtan så mycket man kan medan hästar som fötts upp mer domesticerat i generationer varit skyddade för rovdjur, inte har haft samma behov av at dölja smärta. I deras fall har det varit bättre att tala om tydligt för sin ryttare att de har ont. Det har tom gynnat dem avelsmässigt eftersom vi människor inte sällan sätter just skadade hästar som inte kan ridas betydligt tidigare i avel varför de får fler avkommor! I naturen hade det varit tvärtom, de hade missgynnats att fortplanta sig och haft svårare att ta hand om sig och sin avkomma.

Och visst är det så att problemen, i alla fall de ursprungliga, ofta sitter hos människan. Hur många hästar har inte fått ryggproblem pga att ryttaren sitter snett pga av ryggproblem tex? Och gångartsproblem kan vara ryttaren som sitter snett även om hästen inte tagit skada av det ännu. Sedan är en del ryttare inget vidare på att utrycka sig och kommunicera med sin häst så den förstår eller att de förstår den...

Så jag håller helt med dig i dina sk "utsvävningar". Tycker det var bra tankar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 863
Senast: Solstig
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 515
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 648
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 058
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp