Form i tölten - underhals...?

Sv: Form i tölten - underhals...?

Att rida en häst i "korrekt dressyrform" i tölt är i mitt tycke mycket svårare än att rida i korrekt form i grundgångarterna, i synnerhet i jämförelse med en häst som bara har tre gångarter i sig. Och att rida en häst i sådan form i ökad tölt är extremt svårt. Det beror ju naturligtvis en hel del på hästens anlag för samling också, men överlag så är det svårt att rida islandshäst riktigt bra på grund av de extra gångarterna och att de oftast är små i förhållande till ryttaren så att det krävs lite mer balans och timing för att inte påverka hästen på fel sätt.

Jag tror definitivt inte att någon eftersträvar underhalsformen, det är bara väldigt svårt att helt undvika den på vissa hästar under utbildningsfasen innan de blivit starka. (och "utbildningsfasen" gällande formen i synnerhet i ökad tölt kan för somliga hästar vara livslång).

Ett exempel på en häst i ökad tölt i mitt tycke i så bra form det är möjligt i hög hastighet i tölt. Detta är ett av världens just nu bästa töltekipage, och de flesta (även på hög nivå!) har en bra bit kvar till den formen. Det krävs mycket styrka i hästen och en skicklig ryttare. Jag tror inte att det kan bli så mycket bättre än så här i ökad tölt. Men jag eftersträvar formen på den svarta hästen.

svarthingst.jpg


Min egen (fd häst) till vardags i mellantempo, och kort tempo.
ljusfaxit.jpg


lpktv6.jpg


ttolt1.jpg


toltjuli07.jpg


Och som det ser ut i ökat tempo på tävling, vare sig han eller jag fixade en annan form i hög hastighet.
gtolt2.jpg


Bilder på ekipagen från ovannämnda clinic finns här: http://news.lisamortberg.se/#category14 i inlägget från den 10 Mars.

Gå även in på www.iaodenni.nu och titta på deras hästar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
60 705
Senast: Fiador
·
D
Islandshäst Jag har kommit till en vändpunkt i mitt hästägeri. Efter nästan ett år skall jag ta steget att flytta från hästens hemma-ridskole-stall...
Svar
7
· Visningar
2 404
Senast: deer
·
Islandshäst Jag har funderat på en sak nu sen jag läste tråden om att falla ner i trav... Det handlar om en unghäst och det blev mycket prat om...
2
Svar
25
· Visningar
3 118
Senast: Michis
·
S
Islandshäst ...eller är det så att folk har svårare för att läsa islandshästens signaler pga att de uttrycker sig lugnare och/eller annorlunda...
Svar
13
· Visningar
1 761
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp