• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kittgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 320
K

Kittgirl

nu får ni skratta ut mej..men huuur får man hästen i form??har plockat nedåt med tyglarna, drivit samtidigt, gått på volter stött med skänklarna..men inget vill sej ju att fungera..så kan ni nu säja mig hur ja gör??? :o

Kontakt med munnen. Plocka inte nedåt med tyglarna. Håll handen still och inte nere vid sadeln. Håll om med skänkeln.
Börja i skritt med en väldigt enkel övning. Skritta på en volt. Samla upp hästen och få den att trampa in med baken under sig några steg. släpp sedan efter lnågra steg. Testa att fortsätta så i trav. Ta gärna hjälp utav en vän som ser när hästen trampar under sig ordentligt om du inte känner det.
Hoppas du förstår vad jag försöker skriva. Har inga problem att göra det på hästryggen bara stora problem med att beskriva det. :smirk:
Det bästa du kan göra är att ta hjälp utav en tränare. Då får du klara instruktioner och kan känna hur hästen arbetar under dig.
Hoppas jag hjälpt något och inte bara förvirrat det för dig. :crazy:
Lycka till :D

formen kommer när hästen går avslappnad och lyssnar på ryttaren, finns ingetsåhär lär du dej och rida hästen i form.. men voltarbete, skänkelvikning etc brukar va bra början för att få hästen mjuk och avslappnad.. rid fram till handen..

slappna av...
så fort jag spänner mig så drar min medryttarhäst upp halsen och ner ryggen..
slappna av och gör omväxlande övningar, rid inte bara runt på en volt utan variera väldigt mkt..
då slappnar du av, slutar tänka så mkt på formen och konsentrerar dig på att rida övningarna ordentligt...
då slappnar hästen av och allt går mkt bättre...

prata också med en tränanre som du tycker om och litar på, fråga han/henne om råd...

lycka till

Mina tips:

-trava cavaletti

-hoppa längre studsserier

-klättra i skogen

-rid slalom runt träden i skogen

-longera eller tömkör hästen med inspänningstyglar som stöd

Viktigast av allt är att du sitter still i en bra balans med ett jämt stöd på båda tyglarna. Tempot ska vara lagom - se till att du har bra bjudning. Se till att hästen är lydig och svarar framåt när du ber om det.

Sist men inte minst - ta hjälp av en duktig instruktör!

När hästen går i form innebär det att den bär dig på ryggen på ett balanserat avslappnat och rätt sätt och det kommer helt naturligt när hästen klarar det och du bara sitter still!

/C

På tygel då? e de snat att hästen känner när den får en bra ryttare på ryggen...? en häst på vår ridskola går på tygeln så fort en tant sätter sej i sadeln, men nej, med nån annan så vill den inte.. Hon påpekar att hon bara behöver ta tyglarna, och att hästen har en perfekt känsla..ändå lurar den henne i slutet och börjar gå bakom tygeln. Men hur blir man så bra, och hur får man lära sig, om ridskolorna inte vill lära ut det??? :confused:

Halvhalter är ovärderliga.

Stöd på yttertygeln.

En duktig tränare...

Att hästen går i form är väl det som de flesta sätter som likahets tecken med just gå på tygeln,

f.ö går ju alltid hästen i en form, oavsett VILKEN det nu är, Men om man ska tala om, formen, "gå på tygeln" Det finns inte någon optimal form som kan sättas som unversell regel för alla hästar, eftersom dom är individer i olika utbildnings skeden och med olika användnings områden och olika fysik.

Beroende på vad du vill göra med hästen, vilka förustättningar hästen har, vilka förusättningar du har så kan ni iallafallbörja bygga en grund.

Kommunikation är för mig grunden - och ridmässigt så sker kommunikationen via signaler (fysisk rörelse) från ryttare till häst, för att kommunikationen ska bli optimal så bör man känna till varandra och kunna förstå dessa sigaler fullt ut. För att sen kunna sätta sig in i signlare vad som går fram och inte går fram, så får man lära sig om sin egen, ryttarens fysik vad vi gör hur vi gör när vi gör. För att sedan se hur det vi göra inverkar på hästen, hur går rent fysiskt signalerna fram till hästen.

Sen får man lära sig att arbeta upp sin egen balans, sin koordination, sin fysik - sina signlaer till hästen, och sen får man jobba på att hästen ska förstå vad du menar med signalerna.

Detta gör man i min mening genom timmar på hästryggen och kloka ord på mark och i bok.

Efter många timmar i sadeln, kan du allt mer renodla dina signaler, och hästen förstår därför bättre vad du menar.

Hur du lär dig detta är altså, genom timmar på häst ryggen, för tränare som utvecklar dig, och böcker som ger en grund. :)

Det går inte att beskriva hur man rider en häst i rätt form. Det finns inget "universalknep", alla hästar är olika och fungerar olika. Man måste också variera formen efter hästens utbildningsståndpunkt osv. Alla hästar kan i och med det inte ridas precis likadant. Man får många gånger lita till känslan.
Att sitta och (som du beskrev) hålla ner hästens huvud med handen är ingen långsiktig lösning. Det resulterar att hästen böjer på nacken och går i en "hållning". Det är inte samma sak som att det arbetar i form. För att få hästen att arbeta korrekt måste man börja från andra hållet, dvs. aktivera rygg, mage och bakdel. Hästen ska ridas bakifrån och fram, inte tvärtom!
Grunden till att rida en häst i form är en bra sits och bra timing och kordination mellan hjälperna. Att få en "perfekt" sits kan ta en livstid, men med en riktigt dålig sits är det omöjligt att få en häst att arbeta i rätt form. Det viktigaste är att du slappnar av, kommer ner i sadeln utan att klämma med knät eller knipa med ljumskarna och utan att spjärna emot i stigbyglarna. För det krävs mkt träning! När du har hittat din balans i sadeln utan att spänna dig så gäller det att försöka ta reda på känslan och kordinera ihop hjälperna. Det låter enkelt, men det är det inte! Det går aldrig att bli fullärd utan det får man träna på hela livet! :)
Mitt tips till dig är sitsträning för duktig instruktör och sedan kontinuerlig dressyrträning, även denna för intruktör. Det är också väldigt utvecklande att rida olika hästar och lära sig att rida många hästar på ett bra sätt. Då blir man allsidig som ryttare! :)

Lycka till!

Nirak

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 778
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
874
Senast: Squie
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 435
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
891
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka