Forma hjälmen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 974
D

dolphinsmile

Det här är jätte löjligt egentligen men eftersom det finns så många vardagsexperter här så kan jag ju fråga :)

Jag har precis köpt ny hjälm, och det ÄR rätt storlek. Har mätt med måttband och grejjer. Problemet är att mitt huvud är avlångt och inte runt som hjälmen är. Någon som har några tips om hur jag kan forma den så att den STANNAR i den formen jag vill ha den.

Alla vettiga och ovettiga förslag godtages :)

Sv: Forma hjälmen

Jag tror det blir svårt att forma om hjälmen, eller visserligen brukar de ju t.ex. töja sig och forma sig lite om ryttarens huvud, men det gäller ju att den sitter Bra ifrån början också, (för att sedan forma sig så den sitter optimalt) låter inte som om den gör det på dig?

Man ska ju vara noga med redan när man provar hjälmar att man köper en hjälm som passar ens huvudform och som sitter bra.

olika hjälm märken ser olika ut en del är för ovala sjkallar o andra för runda, så jag tror det blir svårt att forma om hjämen, köp en annan modell.

Jag beställde min från börjes.. och där finns det ju bara storlekar. Alltså hur många cm huvudet har i omkrets. Nu när jag har hjälmen på mig så klämmer det rätt mkt i pannan men om jag trycker på sidorna så sitter den jätte bra. När jag inte trycker får jag in två fingrar på vardera sida om huvudet.
Jag tänkte om nån hade nån erfarenhet. Jag funderar på om man ska värma den på nått sätt och böja till den för att sen kyla så det stannar. Hårtork kanske? hehe ja jag vet inte.. jag får funderar vidare

:eek: klart du måste prova hjälmen på innan du köper den, det räcker ju inte med att antalet cm är rätt, passformen måste ju stämma med huvudet åxå.....så skaffa en som passar istället :)
eller får du stå ut med att ha fina röda märken och vara öm i pannan varje gång du har ridit...

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 695
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jag har alltid haft hjälmar som trycker väldigt mycket i pannan, så jag gissar på att jag har en panna modell högre? Och för att göra...
Svar
2
· Visningar
847
Senast: Linsen
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 173
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 551
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Hiss eller diss - del 6
  • Panik vid dusch

Hund, Katt, Andra Djur