Bukefalos 28 år!

Format på boxar?

W

wanja

Vad gillar ni bäst..
Box 3,5 x 3,5 m eller 3 x 4 m
alltså fyrkantiga el avlånga
Vad tycker ni är för och nackdelar
 
Sv: Format på boxar?

Tycker samma princip som för hagar, hellre smal och avlång så har hästen mera utrymme att röra sig på. Man vill ju inte uppmuntra boxvandring (stressbeteendet) men en frisk normal häst tycker jag att gott kan ha avlång, vatten i ena ändan o maten i andra, det är ju bra att röra på sig :) Bygger själv 3x5m.
 
Sv: Format på boxar?

Jag gillar stora boxar. Sen spelar det ingen roll om de är kvadratiska eller avlånga.
 
Sv: Format på boxar?

Jag trodde att även kvadratiska boxar var fyrkantiga?:angel:

(Förlåt jag kunde inte låta bli)
 
Sv: Format på boxar?

Jag föredrar kvadratiska boxar, men det kan bero på att den enda erfarenhet jag har av avlånga är en box som var precis på gränsen till tillräckligt bred på kortsidan. Då blev det lite trångt, men en tillräckligt stor avlång kanske inte är sämre än en kvadratiskt.
Dåligt svar känner jag...
 
Sv: Format på boxar?

Spelar ingen roll så länge som den rektangulära boxen då är tillräckligt lång på kortsidan, minst 3,5 m. Har själv kvadratiska 3,5X3,5 nu men skulle önska, om vi bygger om någon gång, att jag kunde ha t ex 4x5 boxar:love:

Utan galler och murade i tegel o med ekdetaljer - suck, "a girl can dream, can't she?"
 
Sv: Format på boxar?

Jag har inget emot en raktangulär box så länge den kortaste sidan är tillräckligt lång (minst 3.5 m i mitt tycke till stor häst). Dock vill jag om möjligt ha boxarna på "djupet jämfört med stallgången om boxen är rektangulär, dvs kortsidan ut mot stallgången. Jag tycker att hästarna oftast håler snyggast i boxen om de är utformade så. Men har stått i alla typer och de funkar oavsett, bara ytan är tillräckligt stor.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
677
Senast: Blyger
·
Anläggning Eventuellt ska vi ha hästarna hemma framöver. Vi har lagård och ett tomt utrymme där bredden är 4 m och längden är strax över 7 m...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 248
Senast: Johannna1
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 055
Senast: Sorgsen
·
  • Omröstning
Avel Håller på att rita nytt stall då det inte finns något sådant på min nya gård. Och då måste man såklart fråga buke om råd - vad är bäst...
Svar
16
· Visningar
1 967
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp