• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 116
E

Egonson

Jag behöver tips på formbart material som formar sig efter tryck, men som inte trycks ihop permanent utan "åker tillbaks" när trycket släpper, som när man trycker fingret i en jäst bulldeg.. :D
Den ska alltså hålla formen.

Ska ha den till min bomfri-padd som upphöjning vid manken, har ju tagit ur framträet ur sadeln för det är för smalt och behöver ngt extra som lyfter där fram så att inte sadeln ligger på manken.
Har för tillfället tillklippta skumgummibitar, de har dock blivit helt platta nu så de är inget bra längre..

Sv: Formbart?

Har du en specialpadd under?
Själv fyllde jag framvalvet till min Fitform med fårskinnslurv :p Lite otraditionellt men det fyllde ut framvalvet. Men för att få det att gå ifrån manken vet jag inte alls vad man kan göra. Min häst har tydlig manke MEN jag insåg att själva "fickan för framvalvet" är mjukt och trycker ju inte alls på manken - det ställe där en barefoot/torsion/fitform/karl trycker mest är där ryttaren sitter och där stigläder och sadelgjorden fäster i sadeln. Framvalv och bakvalv har inte tryck på sig i en så pass mjuk sadel. Jag tror inte det är så illa att lädret bara ligger ner över manken - så länge inget tryck hamnar här. Har du kännt efter med en hand under sadeln om den trycker mer vid manken än över resten av ryggen?

Tempur kudde.... såna man sover på för dåliga nackar, dålig sömn osv....

fast dyrt, ca 500 spänn tror jag - och sen klippa den till en padd.... men det är precis sånt material som formar sig efter formen, och sen återgår igen när trycket lättar.....

Har modifierat en sadelpadd med självhäftande isoleringsmaterial som man använder inom byggindustrin som har just de kvaliteter du beskriver. Den är något mellan tempurkudde och skumgummi, tejp på ena sidan och finns i olika tjocklekar.
Mycket lättare än tempuren, perfekt svikt att ha under sadeln och återfår sin form 100% när trycket lättar.

Finns troligen på byggvaruhus? (farsan fixade genom jobbet så jag vet icke precis, men lär vara billigare än tempurkudde som dessutom är för tjock, och ganska smidigt att ha en rulle å klippa till mer vid behov).

Om man går till en skumplasrfabrik så kan man känna på olika material och fråga hur de fungerar... Så gjorde jag då jag köpte nytt material till paddar :D

Framvalvet har jag fyllt med konstull, sånt som kuddar ibland är stoppade med. Funkar jättebra på det sättet. Men
Jag har en TN Equalizer padd, det är i fickorna på den som jag har stoppat i extra små paddar där fram för att höja upp sadeln lite.

Fast du kanske har rätt i att den inte trycker på det sättet. Men jag tyckte sadeln såg ut att ligga väldigt nära manken när jag hade tagit ur framträet, därför ville jag gärna ha ngt som ger lite mera mellanrum där fram.
Men det kanske är mest på bomsadlar det gäller? När sadeln har just en bom som går framifrån och bak och trycker fördelas längs hela.

Smart idé. Tror du att det är dyrt sådan självhäftande isolering?
Kanske ska ta och kolla upp det.

Det är ju också en idé. Man kanske kan ta en gammal gelpadd och klippa till. De brukar ju inte bli tilltrycka i första taget iaf.

Álin skrev:
Smart idé. Tror du att det är dyrt sådan självhäftande isolering?
Kanske ska ta och kolla upp det.

Har ingen aning hur dyrt det är, eller i vilken kvantitet det säljs tyvärr, vad behöver du för tjocklek, och hur mycket?
(kollar vad jag har kvar här hemma)

Ca 1,5-2 cm tjockt, behöver fyra bitar (har två paddar) ca 30x15 cm.

Åh, jag skulle också vilja veta mer om hur man kan få tag på sånt som du har! :angel:
Jag har också en bomlös sadel med funderingar på padfyllning...

Hade glömt den här tråden. Puttar upp den då!
Fortfarande letar jag efter något att padda upp med.

Liknande trådar

Western Här har vi en till som kanske gör en "från engelsk ridning till western", men vissa av er har kanske redan lagt märke till det.. Hur...
Svar
14
· Visningar
2 876
Senast: MittNyaJag
·
T
Utrustning Har fått rekommendationer från olika håll att prova Albion K2 till min hästs rygg. Tog en chansning och köpte en begagnad, men den...
Svar
11
· Visningar
2 440
Senast: caballus
·
Utrustning Efter en tid med bomfri sadel, som förvisso har fungerat bra, så överväger jag att skaffa en bomsadel. Problemet är att jag inte vet...
Svar
11
· Visningar
1 515
Senast: lill_flesky
·
Utrustning Jag fick ju problemet tidigare att det 'plötsligt' uppstod ojämnt tryck av sadeln, det blev ljusa 'trianglar' på schabraket vid sidan av...
Svar
12
· Visningar
1 815
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Vi som letar häst II