Förprövning av stallbygge

prunella

Trådstartare
Ni som byggt stall där ni behövt förprövning...
Hur lång tid har det tagit innan ni fått godkännande?
jag har fått en bekräftelse från länstyrelsen om att det skulle ta 12 veckor,, det låter förbaskat lång tid må jag säga,:(
Ansvarig talade om att mitt fall verkade enkelt då det endastr var 4 boxar, och ändå måste det ta sådan lång tid...
Får man börja med bygget innan förprövningen är klar? Vad jag tänker på är om man kan börja med att gjuta plattan t.ex..
När vi är redo att börja med det (skall riva gammalt stall först)
så ska jag ringa och höra mig för, men kanske någon vill berätta hur det var just för er,,,

Sv: Förprövning av stallbygge

Är det totalt bara 4 boxar, som jag fattade av det du skrev, så behöver man inte förpröva, citat från länsstyrelsen
"Undantag från förprövning
Alla byggnadsåtgärder behöver inte förprövas. Det krävs inte om antalet djur efter den planerade förändringen understiger 5 hästar, 10 vuxna nötkreatur, 20 ungnöt, 10 vuxna svin, 50 slaktsvin, 100 tillväxtgrisar, 20 vuxna får, 20 vuxna getter, 500 fjäderfän eller 3 strutsar. Djurskyddsbestämmelserna för stallbyggnaden och inredningen gäller dock även för dessa åtgärder."

Vi väntade i tre månader på beslutet att vi fick börja bygga, men det stod i ansökningshandlingarna att normal handläggningstid var sex veckor.
I vårt fall var det fråga om att inreda ett f d kostall med fem boxar och sadelkammare (allt annat var förberett med gjutning av golv osv).

Immer

Är det totalt bara 4 boxar, som jag fattade av det du skrev, så behöver man inte förpröva,

Men det kanske finns fler boxar på anläggningen?
Vi hade ju två uteboxar, så utan förhandprövning hade vi bara kunnat bygga två boxar inne.

Immer

Ja, det är rätt om det finns fler boxar där, men ts skrev bara 4 boxar, men visst det kan ju finnas fler på fastigheten och då behöver man förpröva.

Nej det finns inte fler boxar på gården, men det finns fler hästar, eftersom det finns ponnyer på lösdrift så måste jag ha förprövning på mitt stallbygge, i och med att antalet hästar på fastigheten överstigen 4 så krävdes det förprövning.

Gick betydligt snabbare att få papprena klara typ 3 veckor. (har för mig att de sa 8 veckor ca.) Om de har någon anmärking om vart det ska ligga mm kan det ju vara skönt att inte ha gjort för mkt innan papprena är klara...man kanske får börja om..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 991
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 637
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 971
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 487
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka