Försäkra ridhästtravare

Sv: Försäkra ridhästtravare

Vi har också folksam på vår ridtravare men jag har för mig att vi har reservation på hältor eller något sådant. Dom sa att det alltid var det på varmblodstravare och att det inte gick att komma undan :confused: Var några år sedan nu dock.

Men är det inte en sådan försäkring jag pratade om tidigare du har då, en sk racingförsäkring? Där ingår självklart inte hältor etc, eftersom tävlande travare och galoppörer löper mycket stor risk att behandlas för något sådant. Dessutom får man bara ut livbelopp för rent akuta olyckshändelser som åsknedslag etc.

Har du hästen som ridhäst nu ska du kunna A1-försäkra den, men självklart får du reservationer om hästen har skador när den försäkras in. Men man får inte automatiskt reservationer pga rasen i A1...

Hejsan.
Jag har två ridtravare båda är A1 försäkrade hos Agria med alla tillval. Liv 10 000 och veterinärvård 60 000. Jag betalar ca 2000kr om året per häst.
Agria begär att man ska skicka in papper på en veterinär besiktning om dom har gått på travet. böjprov och longerprov ville dom ha.

Mvh Maria

Hejsan.
Jag har två ridtravare båda är A1 försäkrade hos Agria med alla tillval. Liv 10 000 och veterinärvård 60 000. Jag betalar ca 2000kr om året per häst.
Agria begär att man ska skicka in papper på en veterinär besiktning om dom har gått på travet. böjprov och longerprov ville dom ha.

Mvh Maria

Detta har jag också hört från Agria nu. Men på Folksam verkade det inte vara några reservationer vad han visste iaf...:confused:

nu har du nog lite... fel ändå..

tänk på att du behöver göra ett böjprov iaf för att kunna försäkra leder o så.. för travarna har mycket sådanna bekymmer och det täcker inte min flickväns försäkring iaf på agria då hästen inte går igenom böjprovet.. men det förutsätter jag att alla hästar behöver... galoppörer är ju liksom travarna sådanna som inte går igenom böjprov.

däremot så täcker hennes försäkring akut vet och livförsäkring (täcker ungefär avgiften för slakt)...

Detta stämmer inte.
Man kan försäkra in en ridtravare med exakt samma accept policy som vilken häst som helst. Upp till vissa värden utan besiktning, man behöver inte göra några böjprov per automatik för att det är en ridtravare.

Dock gäller samma regler som för alla andra hästar. Finns det gamla skador etc måste man uppge det och blir hästen halt och det visar sig vara en skada som fanns innan försäkringen tecknades så är det inte säkert den gäller -men så är det på ALLA hästar!

Ridtravare ligger inte heller så högt i premier, iallfall inte i mitt bolag (jag är ombud)

Det är hästar aktiva i trav eller galopp tävling som har lite speciella regler.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är i processen att börja leta lite jobb inom hästnäringen, jobbar just nu på Ridskola. Men känner att det är dags för något...
Svar
2
· Visningar
508
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år... 2
Svar
25
· Visningar
3 990
Senast: fio
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 217
Senast: morgaine
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 799
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Hönstråden II