Försäkring facket

BernT

Trådstartare
Fick ett mail om att jag ska betala en försäkring hos Folksam. Har betalat den försäkringen innan (tror det är en gång i halvåret den betalas) och tänkt att det är väl någon olycksfallsförsäkring eller något. Nu kollade jag på medföljande försäkringsbrev och det står att det är en gruppförsäkring som facket tecknat. Jag trodde ev försäkringar via facket ingick i fackavgiften, inte att man betalar avgift + för försäkring separat? Är med i Handels. Sen kanske det är så man (fackföreningar) brukar göra? Jag vet inte :D

Beror helt på vilket fack man är med i. Kommunal hade när jag var där att det ingick i avgiften. Andra tycker det är bättre att dela upp det så man kan välja om man vill ha den eller inte. Är ju inte säkert det är den bästa försäkringen för dig bara för de föreslår den, är ofta värt att kolla och jämföra. Speciellt om man har andra försäkringar någon annanstans

I GS som jag är med i så betalar man själv men till ett fördelaktigt pris ,Har utnyttjat den flera gånger när jag skadat mig på fritiden

Jag är med i kommunal och den enda försäkringen som ingår i avgiften, är mig veterligen hemförsäkringen. Jag har 2 försäkringar utöver det, båda betalas separat. Dock tror jag att jag kan välja bort båda?

Vi har en inkomst-någonting-försäkring första x dagarna vid arbetslöshet som ingår i avgiften som obligatorisk. (fyller ut a-kassan lite)

Och flera andra som man kan välja enligt erbjudande via facket som (i de flesta fall) ger bra pris: olycksfall, hem- bil- och något mer tror jag.... Ibland kommer det info om nya erbjudanden när de omförhandlat och ibland byts det vilket bolag de har partneravtalet med.

Beror helt på vilka avtal facket väljer att teckna med företagen. Beroende på vad de tycker att de får bra pris för och vad de tänker gynnar medlemmarna.
Men lite generellt tror jag att arbetslivsrelaterade försäkringar oftare är automatiska för alla. (En bilförsäkring kan nog inte anses ingå i syftet som medlemsavgiften ska täcka och alla medlemmar har inte en sen bil.)

Olycksfallet jag har krävde ingen hälsodeklaration att få bara man var arbetsför och under viss ålder vid tillfället. Det kan också vara en typ av förmånligt villkor, man inte får annars.

Jag är med i kommunal och den enda försäkringen som ingår i avgiften, är mig veterligen hemförsäkringen. Jag har 2 försäkringar utöver det, båda betalas separat. Dock tror jag att jag kan välja bort båda?

I Kommunals försäkringspaket ingår:

Försäkringar som ingår i medlemsavgiften:
  • Hemförsäkring
  • Olycksfallsförsäkring
  • Inkomstförsäkring
  • Kompletterings-TGL (livförsäkring)
  • Barngrupplivförsäkring
Försäkringar som nya medlemmar ansluts till (om du inte tackar nej):
  • Sjuk- och efterlevandeförsäkring (för dig och din äkta hälft)
  • Olycksfallsförsäkring för äkta hälft
Försäkringar du kan uppgradera med:
  • Olycksfallsförsäkring för sambo
  • Sjuk- och efterlevandeförsäkring för sambo
  • Barnförsäkring

Fick ett mail om att jag ska betala en försäkring hos Folksam. Har betalat den försäkringen innan (tror det är en gång i halvåret den betalas) och tänkt att det är väl någon olycksfallsförsäkring eller något. Nu kollade jag på medföljande försäkringsbrev och det står att det är en gruppförsäkring som facket tecknat. Jag trodde ev försäkringar via facket ingick i fackavgiften, inte att man betalar avgift + för försäkring separat? Är med i Handels. Sen kanske det är så man (fackföreningar) brukar göra? Jag vet inte :D

det är helt upp till de olika fackförbunden att teckna olika försäkringspaket.. LO förbunden har väl relativt lika försäkringar för sina medlemsförbund....
För dig som är medlem i handels så kan du på Folksams hemsida https://www.folksam.se/forbund/handels kolla vad som gäller... vad du har och vad du kan teckna till

I Kommunals försäkringspaket ingår:

Försäkringar som ingår i medlemsavgiften:
  • Hemförsäkring
  • Olycksfallsförsäkring
  • Inkomstförsäkring
  • Kompletterings-TGL (livförsäkring)
  • Barngrupplivförsäkring
Försäkringar som nya medlemmar ansluts till (om du inte tackar nej):
  • Sjuk- och efterlevandeförsäkring (för dig och din äkta hälft)
  • Olycksfallsförsäkring för äkta hälft
Försäkringar du kan uppgradera med:
  • Olycksfallsförsäkring för sambo
  • Sjuk- och efterlevandeförsäkring för sambo
  • Barnförsäkring

Tittade nu och det är gruppförsäkringen jag betalar utanför.

Liknande trådar

Övr. Hund Ska ringa försäkringsbolaget på måndag så fort det öppnar, men undrar om någon vet, för det kan ju ändå hända något på ett dygn om man... 2
Svar
20
· Visningar
5 407
Senast: Kakis
·
G
Ekonomi & Juridik Jag är bara nyfiken på vad ni andra här på forumet tycker angående detta. Om någon känner igen vem/vilka detta handlar om så är jag glad...
Svar
10
· Visningar
2 695
Senast: gerbera
·
Dressyr Är det nån som kan hjälpa mig att reda ut begreppen när det gäller avanmälan till dressyrtävling? För en gångs skull har jag anmält...
Svar
9
· Visningar
2 899
Senast: fio
·
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 394
Senast: Sockertoppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka