Försäkring häst

Bukefalos 30 år!

Agria skaffade jag själv då jag alltid varit nöjd med dom och dom har inte sagt ett pip någonsin. Har haft hästar försäkrade där sedan 1996. Fattar inte vad alla är så missnöjda med egentligen? Jag har A1 vet, vård på den Grå och han fick ju en allvarlig skada på ett ligament på insidan i hoven och gaffelbandsgrenen på utsidan samtidigt! 100 behandlingar med först vanlig tuppkam 2ggr tror jag,, sedan Irap, laser, shockwawe och 2 MR senare och bete i sommar under nästan 1.5 år så är han iallafall haltfri nu och under igångsättning. Var 3 gradigt halt i evigheter på volt i höger varv. Trots allt detta så kom jag aldrig ens i närheten av 120.000 som jag har i vet. vård. Men då har han ju inte stått på klinik, utan bara besök.

Min klippning och fetning.

Jag har haft en häst försäkrad hos Agria. Jag tog över hans försäkring (och uppgraderade den), och han var så pass "gammal" vid köpet att jag inte ville byta.
Jag hade inga problem med att få ersättning för veterinärvård, medicin etc - det gick relativt fort att få utbetalningarna i de fall jag inte direktreglerade osv. Det jag inte var nöjd med, var villkoren. Då hade de en begränsning, ett tak, för hur mycket de ersatte för hältor och rygg - som var långt under beloppet för veterinärvårdsförsäkringen. En bekant gjorde samma erfarenhet - snabba utbetalningar och de följde sina villkor till punkt och pricka, men hennes häst drog på sig en "mystisk" hälta och efter en jäkla massa utredning så slog hon i det där taket.

Men, det ska understrykas att det här är några år sen nu och jag har inte läst deras aktuella villkor (ingen häst f.n.). Bolagen tenderar ju att ändra detaljer i sina villkor lite nu och då, så det kan mycket väl vara annat nu.

Jag har haft en häst försäkrad hos Agria. Jag tog över hans försäkring (och uppgraderade den), och han var så pass "gammal" vid köpet att jag inte ville byta.
Jag hade inga problem med att få ersättning för veterinärvård, medicin etc - det gick relativt fort att få utbetalningarna i de fall jag inte direktreglerade osv. Det jag inte var nöjd med, var villkoren. Då hade de en begränsning, ett tak, för hur mycket de ersatte för hältor och rygg - som var långt under beloppet för veterinärvårdsförsäkringen. En bekant gjorde samma erfarenhet - snabba utbetalningar och de följde sina villkor till punkt och pricka, men hennes häst drog på sig en "mystisk" hälta och efter en jäkla massa utredning så slog hon i det där taket.

Men, det ska understrykas att det här är några år sen nu och jag har inte läst deras aktuella villkor (ingen häst f.n.). Bolagen tenderar ju att ändra detaljer i sina villkor lite nu och då, så det kan mycket väl vara annat nu.
Det taket är borttaget sedan länge.

Det med tak på hälta togs bort för ett bra tag sedan, var inte många år det fanns.

För mig så tycker jag det är värre med att rabbaten för skadefri år bytte plats från att ligga på det jag betalar varje år till att nu mer (om det finns kvar) ligger på när försäkringen används istället, stor nytta jag har av den när jag inte använt försäkringen på +10 år.

@nullo-modo @MiniLi Vad bra! Jag vet bara att det fortfarande fanns när jag tog över mitt sto 2016 (som då var försäkrad i Agria, men för henne tecknade jag en ny försäkring i annat bolag istället) - men som sagt, det är ju några år sen det med! 😉

Det är det. Finns inga sådana begränsningar längre. Minns inte när dom ändrade tillbaka men ja, det var ju såklart en väldigt bra anledning till att vara missnöjd! Det hade jag förträngt att det var så ett tag.

Gammal tråd men aktuellt ämne..
Har nyss haft kolik på min ena häst. Behandling på jourtid, även om någon omfattande behandling inte behövdes så är den fasta självrisken mer än 50 % av fakturan.

Gammal tråd men aktuellt ämne..
Har nyss haft kolik på min ena häst. Behandling på jourtid, även om någon omfattande behandling inte behövdes så är den fasta självrisken mer än 50 % av fakturan.
Just det säger ju inte så mycket dock? Var fakturan på ca 10 000 är ju det fullt rimligt, men nåt annat om fakturan var på över 100 000.

Sen kan man ju oftast välja fast självrisk själv, vilket påverkar premien. Själv föredrar jag att ha en hög självrisk, för 10-20 000 har jag inga som helst problem att plötsligt betala ur egen ficka, försäkringen har jag för att slippa hosta upp 50-100 000 i ett svep.

Just det säger ju inte så mycket dock? Var fakturan på ca 10 000 är ju det fullt rimligt, men nåt annat om fakturan var på över 100 000.

Sen kan man ju oftast välja fast självrisk själv, vilket påverkar premien. Själv föredrar jag att ha en hög självrisk, för 10-20 000 har jag inga som helst problem att plötsligt betala ur egen ficka, försäkringen har jag för att slippa hosta upp 50-100 000 i ett svep.
Det går inte att välja självrisk hos Folksam, vad jag vet.
Försökte nog få fram att kostnaden för veterinärvård vs kostnaden för försäkring börjar väga över åt fel håll för mig.

Det går inte att välja självrisk hos Folksam, vad jag vet.
Försökte nog få fram att kostnaden för veterinärvård vs kostnaden för försäkring börjar väga över åt fel håll för mig.
Enligt deras sajt kan man välja fast självrisk på 3500, 5000 eller 7000 kr. Sen är den rörliga på 25% av överstigande, men du skrev fasta självrisken i ditt inlägg så då antar jag att det var den delen du menade?

Den fasta är ju samma oavsett totala kostnaden. Så att den kan bli mer än 50% av fakturan är ju fullt naturligt vid lägre kostnader, så att bara se det procentuellt tycker jag blir skevt. Vid högre summor (som inte går över vad försäkringen täcker) kommer försäkringen alltid täcka mer än 50% med de villkoren.

Men absolut, har man försäkring för att tjäna pengar är det nog fel väg att gå. Själv ser jag det mer som jag ser på ett bolån. Klart jag hade kunnat sitta och spara ihop några miljoner att köpa hus för, men det vill jag inte sitta och vänta på så jag tog bolån som jag betalar ränta på istället. Dvs jag betalar mer, men i mindre delar, än om jag sparat själv. En försäkring är samma sak för mig. Jag betalar in en premie för att slippa tömma sparkontot om nåt händer som blir väldigt dyrt.

Grejen är ju att det är inte försäkringsbolagen som orimligt höjer priserna, de höjer för att veterinärvården blivit svindyr. De kan ju inte behålla samma priser när vården blivit mycket dyrare,

Jag har just nu veterinärräkningar på nästan 90.000. Är ju glad att hästen är försäkrad och de betalar mer är 50%. Det tar ju den största kostnaden.
Men jag funderar på att höja den fasta självrisken.

OM jag någonsin köper häst igen kommer jag enbart att ha en katastrof försäkring (eller ingen försäkring alls).

Premien är hutlös, i mina ögon inte värt att ha häst försäkrad. Livförsäkring har jag aldrig haft på något djur.

Jag kommer aldrig att göra några större ingrepp. Ja, jag är väl medveten om att även mindre skador kan bli väldigt dyra. Framförallt om det är på jourtid eller storhelg (då allt har en benägenhet att hända).

Den så kallade ”trav och galoppförsäkringen” (eller vad den nu heter) som inte ersätter hältutredning (och andra typer av rörelsestörningar) kan jag också tänka mig.

Jag är personligen mycket kritisk till riskkapitalbolag och alla avancerade behandlingar som görs idag.

Detta är min personliga åsikt och vad andra väljer att göra för behandlingar lägger jag mig inte i, men jag personligen har för länge sedan bestämt mig för att inte utsätta mina djur för allehanda olika utredningar och behandlingar. Då avlivar jag hellre.

OM jag någonsin köper häst igen kommer jag enbart att ha en katastrof försäkring (eller ingen försäkring alls).

Premien är hutlös, i mina ögon inte värt att ha häst försäkrad. Livförsäkring har jag aldrig haft på något djur.

Jag kommer aldrig att göra några större ingrepp. Ja, jag är väl medveten om att även mindre skador kan bli väldigt dyra. Framförallt om det är på jourtid eller storhelg (då allt har en benägenhet att hända).

Den så kallade ”trav och galoppförsäkringen” (eller vad den nu heter) som inte ersätter hältutredning (och andra typer av rörelsestörningar) kan jag också tänka mig.

Jag är personligen mycket kritisk till riskkapitalbolag och alla avancerade behandlingar som görs idag.

Detta är min personliga åsikt och vad andra väljer att göra för behandlingar lägger jag mig inte i, men jag personligen har för länge sedan bestämt mig för att inte utsätta mina djur för allehanda olika utredningar och behandlingar. Då avlivar jag hellre.
Ja men det här är ju så jag funderar också.

På min stora är större ingrepp (sånt som inte går att lösa i stallet) inte aktuellt.

Jag har hältutrett en oförsäkrad häst utan att konka, och den här koliken kommer ju knappt bli ersatt.

Funderar också på om det sänker värdet på ponnyn om han skulle vara oförsäkrad, han kommer eventuellt säljas i framtiden.

Ja men det här är ju så jag funderar också.

På min stora är större ingrepp (sånt som inte går att lösa i stallet) inte aktuellt.

Jag har hältutrett en oförsäkrad häst utan att konka, och den här koliken kommer ju knappt bli ersatt.

Funderar också på om det sänker värdet på ponnyn om han skulle vara oförsäkrad, han kommer eventuellt säljas i framtiden.

Jag har backat på hästköp när det visat sig att svenskfödda hästar varit oförsäkrade eller lågt försäkrade. Så ska du sälja tror jag det är bättre att behålla försäkringen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka