Försäkring häst

Bukefalos 30 år!

Det skulle jag säga att det gör. Oförsäkrad innebär betydligt sämre försäkringsskydd om den nya ägaren vill försäkra.
Egentligen sänker det nog inte värdet i sig. Har faktiskt aldrig varit med om att det har varit en diskussion när det gäller pris- förutsatt att det inte kommer skador som framkommer på besiktning. Men det är såklart mindre trygghet för den som köper och färre personer kanske vill köpa?

Jag som har haft en häst som blivit broddsparkad i hagen skulle aldrig välja bort försäkring. Det kostade massor och tog lång tid men till slut blev hästen återställd. Kan inte tänka mig att ta bort en häst bara för att jag inte har råd att ge den vård.

Om jag skulle köpa ny häst någon gång skulle jag vilja ha en obruten försäkring sedan föl och inte för stora reservationer på högsta veterinärvården. Därför jag inte heller byter bolag. Kanske det funkar bättre nu för tiden men det är en stor, viktig del för min trygghet att ens vilja äga en häst med allt ansvar det innebär. Vill absolut att hältutredning ska ingå även för som mig rena familjeindivider.

Ja men det här är ju så jag funderar också.

På min stora är större ingrepp (sånt som inte går att lösa i stallet) inte aktuellt.

Jag har hältutrett en oförsäkrad häst utan att konka, och den här koliken kommer ju knappt bli ersatt.

Funderar också på om det sänker värdet på ponnyn om han skulle vara oförsäkrad, han kommer eventuellt säljas i framtiden.
ska den säljas hade jag inte grejat så mycket med försäkringen. Det kan påverka - eller så hittar du nån som inte tycker det påverkar. Det beror nog också på ponnyns pris och tänkt användningsområde.
Eller om den får någon mindre anmärkning på besiktningen. En kompis sålde en ponny som hostade en gång när de sprang med den. Veterinären antecknade det och nya ägarens försäkringsbolag satte en reservation på luftvägsproblem/sjukdomar på höjningen i försäkringen.

Man kan ju ha tur ett helt hästliv och inte behöva använda sin försäkring, såklart det är bortkastade pengar då.
Men det blir snabbt dyrt om olyckan eller oturen är framme och jag hade aldrig haft hjärta att ta bort en häst med god prognos men dyr behandling.

Glad att jag höjde veterinärvården till högsta på min ettåring när jag köpte henne, annars hade den inte täckt mina utgifter nu.

Jag som har haft en häst som blivit broddsparkad i hagen skulle aldrig välja bort försäkring. Det kostade massor och tog lång tid men till slut blev hästen återställd. Kan inte tänka mig att ta bort en häst bara för att jag inte har råd att ge den vård.
En längre boxvila hade aldrig varit aktuellt för min stora häst oavsett, därför jag funderar på om det verkligen är värt att försäkra honom.
Det handlar alltså inte om pengar i det fallet utan hästvälfärd.

En längre boxvila hade aldrig varit aktuellt för min stora häst oavsett, därför jag funderar på om det verkligen är värt att försäkra honom.
Det handlar alltså inte om pengar i det fallet utan hästvälfärd.
Hur lång är längre?
Broddspark över led tex:
6-8v sjukhage/box.
kostar minst 50.000kr

Man kan ju ha tur ett helt hästliv och inte behöva använda sin försäkring, såklart det är bortkastade pengar då.
Men det blir snabbt dyrt om olyckan eller oturen är framme och jag hade aldrig haft hjärta att ta bort en häst med god prognos men dyr behandling.

Glad att jag höjde veterinärvården till högsta på min ettåring när jag köpte henne, annars hade den inte täckt mina utgifter nu.
Oj- har det blivit så dyrt😬!
150 000 då eller?

Hur lång är längre?
Broddspark över led tex:
6-8v sjukhage/box.
kostar minst 50.000kr
Allt över en vecka är nog länge i det här fallet. Broddspark över led vettefan om de kan lösa hemma heller, köra till klinik är inte aktuellt.

Större skärsår, invid led men inte intill, boxvila en vecka (under den tiden rastades hästen ett par gånger i samband med bandagebyte) var nog på gränsen.

Egentligen sänker det nog inte värdet i sig. Har faktiskt aldrig varit med om att det har varit en diskussion när det gäller pris- förutsatt att det inte kommer skador som framkommer på besiktning. Men det är såklart mindre trygghet för den som köper och färre personer kanske vill köpa?
För mig sänker det värdet. Allt som ökar risken för köparen sänker ju hästens värde. Tror inte jag är ensam om att tänka så.

Och jag skulle faktiskt säga tvärt om. Det är dyrt att ta ut veterinär till stallet. Klinik kan förstås dra iväg det med om det är allvarligt/långvarigt, men för det mesta får man väldigt mycket mer för pengarna på klinik.
Håller med!

För mig sänker det värdet. Allt som ökar risken för köparen sänker ju hästens värde. Tror inte jag är ensam om att tänka så.
Nej ensam är du nog inte men tittar man på vad importer säljs för så verkar marknadsvärdet inte påverkas mer än att inte alla vill köpa och just nu är det svårt att hitta hästar. Det jag hört nu är att priserna på normalhästar gått upp ännu mer sista tiden.
Men menar du att du vill att hästen ska vara försäkrad I liv och användbarhet till inköpspriset en rejäl tid innan köpet?
Eller att hästen ska ha veterinärvård som inte rimligen får reservationer för att försäkringsbolaget tycker skadan fanns innan försäkring tecknades?

Nej ensam är du nog inte men tittar man på vad importer säljs för så verkar marknadsvärdet inte påverkas mer än att inte alla vill köpa och just nu är det svårt att hitta hästar. Det jag hört nu är att priserna på normalhästar gått upp ännu mer sista tiden.
Men menar du att du vill att hästen ska vara försäkrad I liv och användbarhet till inköpspriset en rejäl tid innan köpet?
Eller att hästen ska ha veterinärvård som inte rimligen får reservationer för att försäkringsbolaget tycker skadan fanns innan försäkring tecknades?
Jag menar att allt som antingen leder till restriktioner eller som riskerar att leda till restriktioner bör påverka värdet. Själv vill jag att det ska ha varit en obruten försäkring helst sedan födsel, både liv, användbarhet och veterinärvård.

Jag menar att allt som antingen leder till restriktioner eller som riskerar att leda till restriktioner bör påverka värdet. Själv vill jag att det ska ha varit en obruten försäkring helst sedan födsel, både liv, användbarhet och veterinärvård.
Men spelar det roll för dig vad livbeloppet är?
Det är ju få hästar som är försäkrade i det belopp de ska säljas för. Det blir ju ofantliga summor att ha liv och användbarhet i säg 250 000 i några år för att inte ha risk för reservationer hos en ny ägare.

Försäkrad (användbarhet) till försäljningspriset då eller har försäkringsvärdet betydelse för dig?

• Gilla
Reactions: Ray
Men spelar det roll för dig vad livbeloppet är?
Det är ju få hästar som är försäkrade i det belopp de ska säljas för. Det blir ju ofantliga summor att ha liv och användbarhet i säg 250 000 i några år för att inte ha risk för reservationer hos en ny ägare.

För min del (verkar tänka likt @MiniLi) så bryr jag mig inget om livvärdet utan det är vad veterinärvården täcker som är relevant för mig iaf.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka