försäkring på ryttare vid ridkola/klubb

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare vickis-pajala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 960
V

vickis-pajala

förra måndagen så red en vuxen grupp i ridhuset på våran ridklubb och en av damerna rammlade av sin häst och gjorde sig illa i knäet.

nå inget mer med detta hon var till läkaren och visade upp sin skada och vart sjukskriven två veckor.

denna dam har en försäkring som täcker henns förlorade arbetsinkommst mm
men ridklubben har ingen försäkring som täcker ryttarna som rider på ridskolan.
klubben är ansluten till ridskoprtförbunndet

ja då ställer jag frågan ut på forumet hur har ni det på klubbaran runt om i landet med försäkringar och dylikt när det gäller ryttare mm
och hur hanterar ni sådana här fall :confused:

Sv: försäkring på ryttare vid ridkola/klubb

på de ridskolor jag rider på gäller klubbens försäkring när man deltar i klubbens aktiviteter eller under arbetstid när man ingår i bemanningen..

på de ridskolor jag rider på gäller klubbens försäkring när man deltar i klubbens aktiviteter eller under arbetstid när man ingår i bemanningen..

men HUR har ni teckant denna försäkring eller ja hur har ni fått tag på den

Jag vet inte riktigt hur vår försäkrad är tecknad eller exakt till hundra
vad som gäller eller vad du får ut om det händer något osv. men här är man försäkrad om man är medlem i klubben, dvs. har betalt sin medlamsavgift. Därför poängterar vi detta extra noga för våra lektionsryttare, i fall någonting nu skulle inträffa.

tjenare vickis!
på vår ridskola så betalar vi 175:-/termin utöver ridavgiften.
annars så får vi inte rida alls, ett måste att vara försäkrad tycker jag även om jag är försäkrad via facket även på fritiden.
att vi var tvugna att betala denna avgift talade vår ridlärare om när vi började rida.

Det borde vara en försäkring för ryttarna inbakat i vanliga terminsavgiften eller medlemsavgiften när man löser dessa.Låter ovanligt att inte ha försäkring för eleverna...Står det ngnstans att man rider på egen risk & att man själv måste ha försäkring som gäller dessa typer av olyckor?För det kan vara bra för medlemmarna att veta så man inte står där när olyckan är framme.
Jga brukar, när jag håller lektioner, säga åt ryttarna att se över sina försäkringar, men om man inte påminner folk om det kanske de missar det.

Nu är det några år sedan jag var involverad i ridklubbens styrelse men då var medlemmarna i klubben försäkrade via ridsportförbundet. Hur bra denna försäkring var/är vet jag inte.

Efter lite letande...

Nu hittar jag inget på ridsportförbundets hemsida om denna försäkring utan bara att ledare och funktionärer är försäkrade, så det verkar inte som om denna försäkring finns mer.

Undrar om styrelsen i min klubb känner till detta?

Nu är det några år sedan jag var involverad i ridklubbens styrelse men då var medlemmarna i klubben försäkrade via ridsportförbundet. Hur bra denna försäkring var/är vet jag inte.

Efter lite letande...

Nu hittar jag inget på ridsportförbundets hemsida om denna försäkring utan bara att ledare och funktionärer är försäkrade, så det verkar inte som om denna försäkring finns mer.

Undrar om styrelsen i min klubb känner till detta?

när jag pratde med hon som sitter som kassör för våran klubb så sa hon åt denna dam/tant som rammlat av att föreningen har ingen försäkring för ridskoleelever utan det är något man måste ha själv :confused: :confused:
vilket jag tycker är jätte konstigt tänk på hur många ungar som rider på vår ridskola och det finns ingen försäkring som täcker dom i fall något skulle hända :crazy: :crazy:

jag ska kolla bättre i kväll när jag åker till stallet om det står något i papprena från ridsoprtförbunndet.

vilket jag tycker är jätte konstigt tänk på hur många ungar som rider på vår ridskola och det finns ingen försäkring som täcker dom i fall något skulle hända :crazy: :crazy:

"ungar" är försäkrade genom skolförsäkringen, som gäller även på fritiden.

Jag har dock för mig att man om man betalat sin medlemsavgift ska vara försäkrad genom Ridsportförbundet? Eller är det när man löst tävlingslicens kanske...?

Jag har dock för mig att man om man betalat sin medlemsavgift ska vara försäkrad genom Ridsportförbundet? Eller är det när man löst tävlingslicens kanske...?

njaaa jag har fått för mig att den försäkringen barnen har gäller endast på skolan och till och från skolan och även för det barn som går på fritids, efter skolan så måste du teckan en egen försäkring
rätta mig om jag har fel:D

Ridning kan anses som en sport med högre skaderisk så man bör helst kolla så alla försäkringar räcker till, jag vet ryttare som fått skaffa extra försäkringar.

Det ska finnas försäkring för ridskole elever. Nu var det ett tag sen jag red på ridskola.

Min ena tjejkompis har sin häst uppstallad på en ridskola, där de har stalltjänst vissa helger gällande alla hästarna i stallet. Hon visste inte om hon hade en försäkring ang detta ifall det hände något, men jag sa åt henne att kolla upp det med styrelsen eftersom jag har själv haft ett sånt fall där man inte var försäkrad. Men hon och alla andra var försäkrade genom klubben.

Jag själv arbetade på en ridskola 1996, och fick veta att jag var försäkrad när jag började jobba (nu hade jag även en extra försäkring). Efter 1 månad så råkade jag ut för en olycka (blev sparkad av en privathäst i ansiktet). Då var jag helt plötsligt inte försäkad, det svaret jag fick när jag frågade vaför var:
"Det va en olycka, och du har hästvana du vet vad du håller på med".

Men det jag inte visste, var om han skulle stegra eller inte.

Efter att fått hjälp via lokaltv så va jag försäkrad igen helt plötsligt.

Så jag håller med er andra att det ska ingå i avgiften, men att det gärna får framgå så man vet.

Senast ändrad:

förra måndagen så red en vuxen grupp i ridhuset på våran ridklubb och en av damerna rammlade av sin häst och gjorde sig illa i knäet.

nå inget mer med detta hon var till läkaren och visade upp sin skada och vart sjukskriven två veckor.

denna dam har en försäkring som täcker henns förlorade arbetsinkommst mm
men ridklubben har ingen försäkring som täcker ryttarna som rider på ridskolan.
klubben är ansluten till ridskoprtförbunndet

ja då ställer jag frågan ut på forumet hur har ni det på klubbaran runt om i landet med försäkringar och dylikt när det gäller ryttare mm
och hur hanterar ni sådana här fall :confused:

Den försäkring som en ridskola/klubb har via ridsportförbundet och som gäller medlemmarna i en klubb - det är oftast en ansvarsförsäkring (som skyddar klubben vid en ev olycka). Man kan nog även ha olycksfallsförsäkring via klubben men det brukar bli rätt höga premier då så de flesta klubbar skippar den biten.

Om man rider eller håller på med hästar så ska man se till att man själv har en riktigt bra fritids/olycksfallsförsäkring - det är viktigt. Klubbens försäkring täcker inte upp för invalidskador osv.

Är man däremot anställd så ska det finnas andra typer av försäkringar som på vilket förtag som helst där man kan skada sig, typ byggjobbare.

/Lizzie

Nej inte i alla kommuner. Många kommuner försäkrar eleverna enbart under skoltid och på väg till och från skolan. Lita INTE på att kommunens försäkring täcker fritiden.

Min ridskola har kollektivförsäkring för både hästar och ryttare som rider på ridskolan.
Jag tror tom. det gäller alla som rider på hästarna, även utanför lektionerna.

Jag har dessutom hemförsäkring med olycksfall och Folksams "Hästsäker" för skydd mot skador på "tredje man".
På ridskolan där jag rider nu, behöver jag eg. inta ha någon av mina försäkringar, men man vet ju aldrig vart man blir erbjuden att rida på någons häst.:bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka