Försäkring?

Sv: Försäkring?

Nu har jag ringt :D Här är dagsfärska priser. Nytecknande av oförsäkrad häst född -10.

Folksam

A1 liv/användarbarhet 50' + vetvård A1 50' = 5667 kr
A1 liv/använd 50' + vetvård A1 50' + buk 50' = 5967 kr
A1 liv/använd 50'+ vetvård A1 100' = 7104 kr
A1 liv/använd 30' + vetvård A1 100' = 4950 kr

IF

fast självrisk 2700 kr

liv/använd 50' + vetvård 50' = 7289 kr
liv/använd 50' + vetextra 100' (ingår resor, recept, ambulans osv) = 8628 kr
liv/använd 30' + vetextra 100' = 5441 kr

fast självrisk 5000 kr

liv/använd 30' + vetextra 100' = 4685 kr
liv/använd 50' + vetextra 100' = 7764 kr

Sveland

Självrisk 1900 + 20%
Juniorförsäkring, liv 50' + vetvård 100' = 5373 kr

A1 liv/använd 50' + vetvård 100' = 8900 kr

Självrisk 1900 kr

Junior, samma som ovan = 6273 kr
A1, samma som ovan = 10750 kr

Agria
självrisk 2800 kr + 20%
A1 liv/använd (inkl hältor) 50' + A1 vetvård 60' = 6080 kr
A1 liv/använd 50' + A1 vetvård 120' = 7101 kr

Självrisk 5000 kr + 20%

A1 liv/använd 50' + A1 vetvård 60' = 5547 kr
A1 liv/använd 50' + A1 vetvård 120' = 6130 kr

A1 liv/använd + A2 liv = 2509 + vetvård.

Det finns för och nackdelar med de flesta bolag. Jag har haft If och Agria, har inte haft några större problem med något av bolagen. Bara man vet vad det är för slags försäkring man tecknar, dubbelkolla gärna så att du har förstått allt rätt (Inte för att jag tror att du är "trög", men det har ju visat sig bla här inne att man tror att försäkringen innehåller det mesta vilket den inte alltid gör.)

Oftast är det så att, ju högre premie desto mer täckande försäkring - oavsett bolag.

Dina[/B

A1 50' liv o användbarhet + vetvård 50' 7 210:-
A1 50' liv o användbarhet + vetvård 100' 7 710:-
A1 30' liv o användbarhet + vetvård 50' 4 425:-
A1 30' liv o användbarhet + vetvård 100' 4 925:-

Juniorpremie finns inte. Inte heller tillägg vid högre ålder.

Självrisk 1 800:- + 20%.
Djurambulansbidrag med 10 000:- ingår och även mediciner och bandage
för 3 000:- per år.

A

Efter ett antal samtal med IF får jag nu använd A1 25'-liv 25' och vetvård extra 100' för knappt 5000 kr per år :D

Nu blir detta en smula OT på senaste inlägget, men förra Tidningen Ridsport (nr 14, 22/7 2010) hade en artikel om just detta; att Agria hade fått hård kritik för sin hantering av bl a reservationer och de hade också backat när tidningen kom och ställde frågor.

Rubriken är "Agria erkänner fel med reservationer" (sid 5, del 1). Trots att ponnyn varit försäkrad i samma bolag hos både förra ägaren och nuvarande hade Agria mörkat att det fanns reservationer, vilket upptäcktes när hästen skulle ha veterinärvård och familjen fick stå för hela kostnaden själv.Agria medger att det är en administrativ miss och att reservationen skulle ha tagits bort för länge sedan. Agria har storsint nog gått in och betalat 3300 kr av veterinärvården som totalt uppgår till 14 000 kr (informationen kommer ur artikeln).

Detta belyser ännu en gång att det krävs en rejäl buffert om man ska ha häst, försäkringen är inget att lita på när man väl står med en akut incident. Tänk att behöva ta bort sin häst för att ekonomin brister, bolaget klantar sig och hästen avlivas i onödan, det fanns en försäkring som täckte vården man inte hade råd att ge.

Senast ändrad:

Håller helt med en buffert bör man alltid ha!
Finns ju mycket som kan hända som inte täcks av försäkring tex med utrustningen med mera.

Jag tror problemet är (som ofta ses här i inläggen) att folk generellt har en övertro på sitt försäkringsskydd. Gäller inte bara hästar, men väldigt ofta djur.

Man tror att det räcker med att ha den fasta självrisken undanstoppad, men inser inte att inte ens hela klinikbesöket täcks av försäkringen (utlämnade mediciner t ex). Bara en enkel sulfakur går ju på bortåt 1500 kr och har man då bara 2500 kr som ska täcka självrisken känns det ju som en stor risk att man inte ens löser ut medicinen som är nödvändig.

Jag tycker att försäkringar är krångliga och kostar onödigt mycket. Tidigare hade jag en vet.vårdsförsäkring som jag efter några år insåg att jag aldrig skulle kunna utnyttja. Det finns liksom ingen klinik inom körbart avstånd som har jouröppet, jag kommer alltså aldrig att komma upp i den summan som försäkringen täcker. Jag sänkte då beloppet och fick en billigare försäkring, pengar som jag istället sparar på ett nödfallskonto så att jag har dem direkt om jag behöver dem. Sådant informeras man ju inte om när man ringer och frågar om försäkringar.

Jag har haft Agria sen -97 och är nöjd, speciellt efter att jag sänkte beloppet på vet.vård :) Jag har dock aldrig utnyttjat försäkringen så det är ju en bidragande orsak till att jag är nöjd. Jag har aldrig ens kommit upp i självriskbeloppet när jag varit in på klinik trots röntgenbilder och annat. Men man får ju vara uppmärksam på ändringar i villkoren, jag borde själv ta och läsa igenom dem igen. Nuförtiden har jag egentligen bara försäkringen av gammal vana, man ska ha det helt enkelt. Den är inget jag räknar med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 329
Senast: Äpplet.
·
Övr. Katt Jag har idag försäkringar till mina katter som täcker veterinär med upp till 60 000 kronor. Det är mellan försäkringen på den här sidan... 2
Svar
30
· Visningar
1 963
Senast: kma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 487
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har... 2 3
Svar
46
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka