Försäkringsfråga - förstörd hjälm?

S

sundance

Om man trillar av och slår i huvudet samt att det blir lite märken på hjälmen; kan man få ersättning via försäkringsbolaget? Vilken försäkring? Hem/olycksfall?

Sv: Försäkringsfråga - förstörd hjälm?

Har svårt att tänka mig att du kan få ersättning för hjälmen. Den är ju egentligen en förbrukningsvara som ska kasseras när den verkligen har har gjort nytta. Du får inte ersättning för MC-hjälm eller säkerhetbälten vid en trafikolycka. Dessa ska ju också kasseras efter en olycka.

hm, jag vet att en i mitt stall köpte ny hjälm efter omkullridning på tävling förra året. har för mig att de pratade om att de fått ut nåt på försäkringen då det var bilder inblandade. ska fråga henne för skojs skull.

Jag tror att man kan få ersättning för förstörd utrustning, kläder, glasögon och annat. Troligen är det olycksfallsförsäkringen (som kan finnas inbakad i hemförsäkringen) eller, om du har hästen i Agria, så är det Agria Incident.
Tänk bara på att det avgår en del pengar i självrisk.

Immer

Ah, precis. Frågade tjejens pappa idag. Det var som du skrev att det var via hemförsäkringen.

Får ju vara en dyr hjälm då, eller en ny, med tanke på att självrisken oftast är 1-1,5 tusen + ev ålders avdrag på hjälmen.

Har hjälmen skadats av att du flygit av hästen så har du ju hjälmen att tacka för att du sitter här idag. Köp en ny och tänk på vilken billig livförsäkring det är. Det verkar lite korkat och gå till försäkringsbolaget och säga att hjälmen har just gjort sitt jobb och då tycker jag att ni ska betala!!?

Får ju vara en dyr hjälm då, eller en ny, med tanke på att självrisken oftast är 1-1,5 tusen + ev ålders avdrag på hjälmen.

Men det kan ju vara fler saker som gått sönder/förstörts? T ex glasögon, ridbyxor eller så. Det är ju bara en självrisk.

Immer

Men det kan ju vara fler saker som gått sönder/förstörts? T ex glasögon, ridbyxor eller så. Det är ju bara en självrisk.

Immer

men i det här fallet handlade det väl bara om en hjälm?

Glasögon går i alla fall på försäkringen (hemförsäkringen). Min hästar trampade på mina som jag tappat på ridbanan. De var inte alls repfria! Däremot är jag mycket osäker på hjälm och tror faktiskt inte att de ersätter sådant. Självrisken blir ju dyrare då de flesta har en självrisk på ca 2000 kr. Det är klart att lägger man ihop sakerna som gått sönder och det är både ridbyxor, hjälm och glasögon så kanske....

nej jag är inte säker.. därför satte jag ett ? efter det jag skrev. men det borde väl ts kunna svara på?

Glasögonen blev lite skeva, men det går att använda dom. Prada - så nypriset låg på runt 7000:- Men pappa är optiker, jag får fråga när vi ses nästa gång.

Samma sak med chapsen, blev som en reva fast bara ytligt, så dom går också helt bra att använda. Så i huvudsak är det hjälmen osm verkligen behöver bytas.

Visst finns det många med hjälmar för några hundralappar, men det är också många som har tex en JW-hjälm som kostar 2500-3000:-. Och då är det ju värt det. Men visst har du rätt.

Om man trillar av och slår i huvudet samt att det blir lite märken på hjälmen; kan man få ersättning via försäkringsbolaget? Vilken försäkring? Hem/olycksfall?

Fungerar den inte längre? Lite märken är väl inte ngt som ska ersättas av ett försäkringsbolag :eek:

Inte underligt att premierna blir höga :smirk:

Är du säker på att glasögon går på hemförsäkringen?
Ringde nämligen häromdagen efter att jag druttat av och glasögonen blev förstörda. Enligt försäkringsbolaget täcker inte hemförsäkringen eller drulleförsäkringen detta.

Jag hoppas på att hon som svarade mig har fel och att du har rätt.
mvh El

Visst finns det många med hjälmar för några hundralappar, men det är också många som har tex en JW-hjälm som kostar 2500-3000:-. Och då är det ju värt det. Men visst har du rätt.

Är det verkligen det, om du haft den tex två år så skulle jag tippa på att du får ut max 200-300 kr efter själv självrisk och åldersavdrag.

Nu var det ju inte själva märkena som var problemet. Utan att jag slog i huvudet såpass att jag av säkerhetsskäl tänker kassera den - med eller utan ersättning från försäkringsbolaget.

Hur mycket avdrag per år? Det verkar handla om mer än jag antog...

För om en hjälm kostade tex 3000:- ny. Och självrisken är på säg 1500:-, så måste åldersavdraget för två år vara totalt 1200:- för att din tippning ska gå hem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 060
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Jag har en omplacering via en förening. Föreningen meddelade att han hade reservation för artros, vilket jag har erfarenhet av så jag...
Svar
10
· Visningar
1 231
Juridik & Ekonomi Jag försöker läsa villkor i mina försäkringar men blir inte klokare. Kan man få ersättning för ärr efter operation? Jag har opererat... 2
Svar
26
· Visningar
1 371
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka