Försäkringsfråga - förstörd hjälm?

Sv: Försäkringsfråga - förstörd hjälm?

Är du säker på att glasögon går på hemförsäkringen?
Ringde nämligen häromdagen efter att jag druttat av och glasögonen blev förstörda. Enligt försäkringsbolaget täcker inte hemförsäkringen eller drulleförsäkringen detta.

Om du har hästen försäkrad i Agria så gäller Agria Incident, som täcker kostnader för förstörda glasögon, kläder mm.

Immer

Hur mycket avdrag per år? Det verkar handla om mer än jag antog...

För om en hjälm kostade tex 3000:- ny. Och självrisken är på säg 1500:-, så måste åldersavdraget för två år vara totalt 1200:- för att din tippning ska gå hem.

Jag har inga exakta uppgifter här men 20% i värde minskning per år är inte alls orimligt och det blir 1200 kr på två år, har du desutom en självrisk på 2000 kr som många bolag ha så får du inte ut ett öre.

Du får inte ersättning för MC-hjälm eller säkerhetbälten vid en trafikolycka. Dessa ska ju också kasseras efter en olycka.

Min sambo fick en ny hjläm på försäkringen när han körde omkull med sin MC.

Summan (självrisken) 2000:- verkar också vara högre än jag räknat. Min stallvän betalade 1100:- i självrisk och någon annan i tråden gissade på 1000-1500:-

Varför ringer du inte bara ditt försäkringsbolag och hör exakt vad du har för vilkor och vad de säger, det är olika för olika bolag ingen här kan sitta och gissa på vad du har för försäkring, var den gäller och vad självrisken ligger på, de jag har skrivit är exemepl det kanske inte gäller dig.

Startade den här tråden för att fråga hurvida det går att få ersättning för saker som blivit obrukbara efter avtrillning/omkullridning. Resten är spinoff.

Fungerar den inte längre? Lite märken är väl inte ngt som ska ersättas av ett försäkringsbolag :eek:

Inte underligt att premierna blir höga :smirk:
har du röntgensyn?
en hjälm kan se helt oskadad ut med ha flera sprickor inuti, detta gör att hjälmen inte är duglig som skyddutrustning.. precis som ett hus kan vara väldigt fint utseendemässigt men det kanske fattas isolering här och var och reglar är felbyggdna, hållfastheten kanske ligger precis på gränsen och huset riskerar att bli snett.. bra hus? nej..

plast har kort hållbarhet, ca 3 år räknar man med att plasten i en hjälm håller för att skydda en skalle.. efter det blir det sprickor inuti (ja, utan våld utifrån) och för varje år som går blir plasten sämre och sämre, som ett äggskal runt skallen..

Nej, jag har inte röntgensyn och jag håller med dig om att hjälmen kan ha tagit mer stryk än vad som syns på utsidan.

Det var ts sätt att kommentera saken som "mindre märke" och ansåg att det då skulle gå på försäkringen (att jag tog ts på orden med "mindre märke" var för det ts skrev senare om chapsen att jag tolkar det som skönhetsfel på prylarna). Krasst sett kan man tappa en hjälm i stallgångens betong och den tar mer skada än när man åker av i en mjuk paddock.

Håller med om du tycker att jag var sarkastisk, jag var det.

Täcker en "vanlig" olycksfallsförsäkring dessa märkessaker så kan man ju undra varför man tecknar individuella försäkringar för andra kapitalvaror?

Nja osäkert om agria täcker det.
Har alla hästarna försäkrade där Agria Incident ingår.
Pratade med dem nu i torsdags och de trodde inte att deras försäkring gällde för glasögon.
Skall ringa dock ringa LRF på tisdag och fråga.
mvh el
Som börjar undra vad försäkringarna egentligen täcker..

Såhär står det på Agrias sida:

16. Agria Incident Olycksfallsförsäkring - HÄST
Agria Incident är en olycksfallsförsäkring för ryttare och andra personer som skadas av en häst som är försäkrad hos Agria. Förutom personskada omfattar försäkringen vissa skador på kläder, glasögon med mera som uppkommer i samband med olycksfallet.

:angel:

Immer

Har alla hästarna försäkrade där Agria Incident ingår.
Pratade med dem nu i torsdags och de trodde inte att deras försäkring gällde för glasögon.
Skall ringa dock ringa LRF på tisdag och fråga.

Vad har LRF med Agrias försäkringar att göra :confused:

Immer

Hej läs nedan kopierat från Agrias sida, så förstår du vad LRF har med det att göra.
Enligt agria så skulle jag ringa LRF.
Agria Incident är resultatet av ett samarbete mellan Agria Djurförsäkring, Länsförsäkringar och LRF Försäkring.
mvh el

OK, nu förstår jag.
Men det står ändå i villkoren att försäkringen ersätter vissa skador på glasögon :cool:

Immer

Kanonbra:bump: då behöver jag inte ringa LRF.
Hmmm :mad: måste ha fått pratat med någon som inte visste på agria.
Skall bums ringa dem igen på tisdag.
mvh El

Om du tittar på inlägget där jag nämner glasögon + chaps så ser du att jag berättar att dessa fortfarande är användningsdugliga och jag nämner ingenstans att jag ska ta det på försäkringen? Däremot poaängterar jag att det är hjälmen som nödvändigtvis behöver bytas.

Om du tittar på inlägget där jag nämner glasögon + chaps så ser du att jag berättar att dessa fortfarande är användningsdugliga och jag nämner ingenstans att jag ska ta det på försäkringen? Däremot poaängterar jag att det är hjälmen som nödvändigtvis behöver bytas.

Så här står det i ditt första inlägg:
Om man trillar av och slår i huvudet samt att det blir lite märken på hjälmen; kan man få ersättning via försäkringsbolaget? Vilken försäkring? Hem/olycksfall?
:confused:

Hej!
När jag kraschade med unghästen så fick jag veta att hjälmen INTE ingår i försäkringen. Pratade med agria och min hemförsäkring. Hade fått ut mer om jag bara haft mössa eller keps då detta ingår...:confused: :mad:
Kläderna, smycken osv fick jag ut, dock inte hjälmen...!!!!!!

Om man trillar av och slår i huvudet (samt att det blir lite märken på hjälmen;) kan man få ersättning via försäkringsbolaget? Vilken försäkring? Hem/olycksfall?

Det var så jag menade.

Konstigt:confused: , för Idas pappa Mats sa att det funkat för dom. Och att expediten på Sharpman sagt att hon gjort så mer än en gång...:confused:

Min kompis hjälm sprack när hon åkte i backen med sin häst i höstas och hon fick då ca 800 kr att köpa en ny hjälm för , fastän hennes hjälm kanske kostat 300 kr som ny och var rejält gammal.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 060
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Jag har en omplacering via en förening. Föreningen meddelade att han hade reservation för artros, vilket jag har erfarenhet av så jag...
Svar
10
· Visningar
1 231
Juridik & Ekonomi Jag försöker läsa villkor i mina försäkringar men blir inte klokare. Kan man få ersättning för ärr efter operation? Jag har opererat... 2
Svar
26
· Visningar
1 371
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka