Försäkringsfrågor

voltis

Trådstartare
Min mamma ska ta över min morbrors häst, som jag sen ska ta hand om.
Hon är inte försäkrad alls nu :eek: , och hon ska snart transporteras över halva sverige till oss. Så vi vill självklart ha henne försäkrad innan hon åker. Men mamma kommer troligtvis inte stå som ägare innan hon kommit hit... Hur gör vi då med försäkringen? Kan vi teckna en fastän hon inte är vår ännu? (Fyller vi i morbrors namn som ägare då och ändrar det sen när mamma blivit rättmätlig ägare?)

Och så undrar jag om det är min mamma som kommer vara ägare eller jag som ska ta hand om hästen som bör stå för föräkringen? Är det ngn skillnad, tänkte mest på eftersom det är jag som kommer få åka med henne till ev. klinikbesök mm. Om det då måste vara jag som står på försäkringen, eller om det inte spelar någon roll? (Ja för oss spelar det ingen roll alls!)

Hittade inget info om dessa saker på Agrias hemsida, ska ringa dom sen men tänkte kolla med er först om ni har ngt hum bara!

Tack på förhand!

Sv: Försäkringsfrågor

Ni kan teckna en försäkring trots att ni inte äger hästen eftersom det är ni som har hand om den.

Är det du som kommer ha hand om hästen hade jag skrivit försäkringen på dig. Men det får ni välja själva.

Jo tyckte det verkar smidigast om jag står på försäkringen oss spelar det ju ingen roll eftersom det är inom familjen. Tänkte om det kan strula sig om jag ej är ägaren? Men skönt om det går att göra så!

Då ska jag alltså kunna försäkra den från den dagen hon lämnar sitt gamla hem. (trots att vi ej står som ägare). Smidigt!
Behövs det förresten besiktning om man nyförsäkrar?? Det kommer vi ju inte hinna innna hon åker...

när jag köppt hästar har jag ringt mitt ombud(folksam) och försäkrat in hästen innan jag hämtat den (betalar när jag hämtar, så då har jag ju inte "ägt" hästen än).

om det är du eller din mamma som står för försäkringen har nog mindre betydelse, om ni är överens.

tror det är upp till 10. 000 man inte behöver bes. men det är många år sedan jag kollade det. upp till 30.000 kan ombudet själv bes. (vet. ej nödvändigt)

Senast ändrad av en moderator:

Vi ska skicka henne med transport, så kommer nog inte fixa det där med ägande och köpesumma förrän senare. Nu är det bara så att hästen måste bort rätt fort (pga morbrors sjukdom).

jo, fast jag har ju inte "ägt" dom hästar jag köppt när jag täcknat försäkringen (gör det några dagar innan, så allt är klart där)

så det borde gå utmärkt, karensen man får vid nytäckning gäller ju bara sjukdom inte olycka, då gäller den direkt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 971
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 728
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 407
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka