försäljningsstall

mandaaa_

Trådstartare
Visserligen är detta ett skolarbete men.

Jag har som projektarbete i skolan att köpa in 4-5 hästar, utbilda dessa och sen sälja dom vidare och se ifall det lönar sig eller inte.
Detta är ju då på låtsas men jag måste ju ha med alla kostnader osv.

Så hur sjutton går man runt ?
Jag har då tänkt ut att jag äger en hästgård (behöver dock inte räkna med kostnader som el och sånt för hus utan bara "hästpengarna") som jag kan ha inackorderingar i, dyrt då det finns allt i pricnip och jag fixar alla pass osv osv.
Alltså är hyran klar och jag får in lite pengar där.
Men sen då ?
Hur sjutton ska man få det att gå runt, de blir ju ganska högt lån och detta ska pågå i ett år och jag tror inte jag får tillbaka alla kostnader när jag sålt hästarna.

Vad virrigt det blev, måste prata mer med min handledare som jag aldrig får tag på, men tänkte kolla hur ni gjorde för att gå runt med verksamheter.

Sv: försäljningsstall

4-5 hästar skulle du inte gå runt på.Iallafall inte om du vill kunna ta ut rimlig lön.
Jag räknade ut att jag skulle gå runt om jag sålde 12 hästar/år á ca50 000kr, om jag haft eget företag:smirk:

Det säger sig självt att det inte går runt om du bara ska sälja så få som 4-5 hästar per år och om de enda intäckter du får är vid en försäljning av häst. Detta med tanke på alla utgifter som är; för det första att få stallplatserna att gå runt och "betala sig", sedan är det alla kringkostnader runt hästarna såsom foder, strö, hovslagare, vaccinationer, avmasknigar, försäkringar, träningar, tävlingskostnader osv osv. Listan kan göras lång...

Så du skulle behöva ha flera hästar i omlopp, även om du kanske kan vidareutbilda dom ju längre tid du äger dom så är det ju också svårare att sälja hästar ju mer de kostar.

För att få in pengar behövs nog en verksamhet vid sidan om. Ska det vara just hästrelaterat så någon form av tjänster, t.ex. lektionsverksamhet eller någon form av utbildning med hästarna där de kan göra så att man kan dra in lite pengar kanske. T.ex. ha privatlektioner ett visst antal dagar i veckan. Även uthyrning av några utav boxarna i stallet osv.

Jo jag förstår att jag inte går runt, det skumma är att det var min projektledare som sa "ta bara 4-5 hästar" så jag förstår inte hur hon tror att det ska gå runt heller, sen att hon aldrig är i skolan eller svarar i sin mobil gör ju inte saken bättre :P

Jo, jag får väl säga att jag jobbar vid sidan om, men på henne lät det som om detta skulle vara mitt jobb detta år och som jag skrev till en annan, det var hon som sa 4.5 hästar.
Urk

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 403
Senast: fejko
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 066
Senast: Cattis_E
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 502
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 714
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Leverera valp vid 12 veckor?