Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så lågstadielärare får inte heller kallas "fröken"?
Jag tycker att det är problematiskt då det är skillnad i utbildning och ansvar, varför inte göra det tydligt för alla?Varför är det problematiskt?
Lagkrav kanske det inte är men något sorts krav är det ju iaf? Förskolorna här får iaf nedslag i kommunens årliga "inspektioner" om de inte uppfyller kravet på förskollärarkompetens på varje avdelning. Men det kanske är kommunen som har det kravet då?
Jag tycker mig höra argumentet att förskolan minsann inte är en förvaringsplats och ska därför ska den inte kallas dagis. Om platsen där man lämnar sina barn är i bästa fall en trygg förvaring då är det ingen förskola då är det ett dagis och ska kallas det,Det är såklart att det är så att det kan finnas massor med dåliga förskolor som inte lever upp till de krav som finns på dem.
Fast jag tycker ändå det är en väldigt märklig reaktion att börja kalla verksamheten för något annat, förlegat, namn och personalen för andra titlar pga att man inte är nöjd med verksamheten.
Det finns ju liksom säkerligen mängder med dåliga skolor och lärare också. Men jag har aldrig hört talas om någon som vägrar kalla det skola och lärare eftersom verksamheten enligt ens egna uppfattning är för dålig.
En annan jämförelse då:Det är väl ändå liiiite skillnad om att använda ett inaktuellt namn på en verksamhet med rasistiska tillmälen?
Min erfarenhet är att det inte räcker med utbildad personal.Jag tycker att det är problematiskt då det är skillnad i utbildning och ansvar, varför inte göra det tydligt för alla?
Kommunen strävar säkert mot att ha en förskollärare per avdelning men det är inget krav. Ju fler förskollärare desto bättre enligt mig, men det finns förskolor (med flera avdelning) där det endast finns en förskollärare på hela förskolan.
Om en person jag aldrig pratar med och nästintill aldrig om har bytt namn så kommer antagligen fortsätta kalla personen för det gamla namnet eftersom det var det den hette när jag pratade med den senast. Speciellt om inte många i bekantskapskretsen heller pratar med eller om denna person speciellt ofta. I det fallet skulle det bli "du vet X, eller det är väl Y nu"...En annan jämförelse då:
En person i din närhet byter namn. Det var inget fel på namnet hen hade innan, och du respekterade personen lika mycket då. Men hen har juridiskt bytt tilltalsnamn och önskar att bli kallad det nya namnet. Fortsätter du ändå kalla den för det gamla, för att du alltid gjort det och inte ser något fel med det namnet, eller anpassar du dig och börjar använda hens nya namn istället?
Det är liksom inte så svårt att anpassa språket, och finns såna önskemål finns det antagligen en anledning till det också. Bara för att du aldrig sett ned på förskole- eller dagispersonal betyder det inte att det är nåt de aldrig får utstå. Det finns nog mängder med människor som tror att de bara utför ”barnpassning” som vilken grannunge som helst hade kunnat göra om det inte vore för skolplikten.
Men skulle du inte anstränga dig för att säga det nya namnet?Om en person jag aldrig pratar med och nästintill aldrig om har bytt namn så kommer antagligen fortsätta kalla personen för det gamla namnet eftersom det var det den hette när jag pratade med den senast. Speciellt om inte många i bekantskapskretsen heller pratar med eller om denna person speciellt ofta. I det fallet skulle det bli "du vet X, eller det är väl Y nu"...
De två människor jag personligen känner som har bytt namn är i sin gamla bekantskapskrets ofta kallade sitt gamla namn men tex på jobbet och i nya bekantskapskretsar för det nya.
Antagligen inte eftersom det då skulle behövas en lång harang om vem man menar vilket med stor sannolikhet innehåller det gamla namnet eftersom få människor ständigt går runt och tänker på att någon har bytt namn om man pratar om dem kanske en gång om året...Men skulle du inte anstränga dig för att säga det nya namnet?
Jag fattar att man inte kommer ihåg, men man fortsätter ju inte säga det gamla namnet bara för att?
Många av er blir lite ohistoriska här.
Till en början så är upprinnelsen till existensen av dagens förskola, behovet av barnpassning för arbetande föräldrar, och en oerhört viktig företeelse, för att skapa ett (rimligt) jämställt arbetsliv, där kvinnor inte skulle vara tvingande att inta rollen som en en person i beroendeställning till en man.
Under sent 1960-tal - tidigt 1970 så pågick en strid med feministiska förtecken, för att samhället skulle skapa fungerande förskolor åt alla. Googla på stridsropet "ropen skalla, daghem åt alla", det demonstrerades livligt, det debatterades om det var ens lämpligt att "lämna bort barnen", och de som ville se till att kvinnor hölls borta från arbetsmarknaden och offentligheten, hade mycket att anföra om hur förstörda barn skulle bli om mammor jobbade och barnen fanns på daghem/förskola/barnträdgård/lekis istället för i hemmet.
Ur det ovan skissade perspektivet, så är fortfarande all barnomsorg, som ingår i det offentligt finansierade systemet "förvaring" av barn, medan deras föräldrar befinner sig på sitt lönearbete, men med en ökande kunskap om hur man integrerar pedagogiskt arbete, så har det pedagogiska innehållet ökat över tid.
Under årens gång, så har alltså denna "förvaring" utvecklats mer och mer, till att innebära ett alltmer gediget genomtänkt pedagogiskt innehåll, anpassat till barns ålder och förutsättningar.
Målen för arbetet har också blivit tydligare, t.ex. att jämna ut skillnader i förutsättningar mellan barn, att integrera olika grupper, och att identifiera och stötta barn med olika former av särskilda behov.
Men fortfarande, hur man än vrider och vänder på det, så är förskolan för de allra flesta föräldrar, den plats som möjliggör lönearbete för samtliga föräldrar.
Det finns en viss nytta med att vara försiktig med semantiken, och faktiskt acceptera att den viktiga pedagogiska verksamheten på förskolor, är en konsekvens av behovet av barnpassning/barnförvaring, och inte det omvända.
Om vi inte passar oss noga, så finns det en risk att vissa grupper i samhället försöker montera ner både den pedagogiska inriktningen, och barnpassningen, och återföra situationen till den som var före mitten av 1970-talet, när många kvinnor tvingades vara hemmafruar i brist på barnpassning, hade sina barn hos mormor/farmor under arbetsdagen, tvingandes till att pussla ihop sina scheman, med grannfruar, eller, för ett fåtal, hade tillgång till fantastiska genomtänkta barnträdgårdar/daghem med pedagogisk verksamhet.
Slutsats:
Barnen (förutom "förskoleklass"), är inte i för förskolan för att lära, de befinner sig på förskolan eftersom deras föräldrar arbetar. Det är väldigt bra att förskolan har välutbildad personal, som kan utforma en god pedagogisk verksamhet som ser till att barnen får en god möjlighet till utveckling och lärande enligt barnens förutsättningar, men barnen är inte där för att lära.
Asså, detta är bara så jäkla sjukt. Att sådana arbetsplatser fortfarande existerar? Mind. blown.Verkligen. Jag arbetar som bekant i en mansdominerad bransch där kvinnor historiskt sett har kokat kaffe, varit receptionister eller assistenter. Första dagen på jobbet här fick jag frågan om jag var min manliga kollegas nya assistent, jag fick svara att jag har samma tjänst som sagda kollega. Jag blev också inbjuden till möten där de skulle diskutera problemen med fikaservicen i huset. Jag fick svara att jag inte arbetar något med denna. Första halvåret kunde jag knappt röra mig i köksområdet utan att någon frågade när det skulle fyllas på med nya kaffebönor, eller vart bullarna stod. Det var inte superkul, när man är anställd för att arbeta som affärsutvecklare som jag var då. Det är ju inte så att någon menar något illa, de är bara vana vid att kvinnor har vissa tjänster så de gör misstag i sina antaganden. Men precis som med att kalla det dagis och dagisfröken så ansvarar man för att uppdatera sin kunskap om saker och ting. "Jag har alltid sagt, "Det har alltid hetat" osv. är hemskt dåliga argument. En gång i tiden var kvinnor bara kaffeflickor på arbeten också men det är ju liksom bra att vi gått vidare från det.
Ni pratar så gott om era förskolor...
Nej jag har inga egna barn, syrran har SEX stycken, tro mej jag har fått höra det mesta om hur det fungerar, eller ja rättare sagt INTE fungerar på DAGIS som i förvaring av barn.
Och då pratar vi inte om "på landet förskolor" utan gränskommuner till Stockholm.
Min syster valde till slut att SJÄLV utbilda sej till förskollelärare men där hon jobbar finns INTE det tänk ni målar upp, med kemi och biologi "experiment", det handlar helt sonika om att förvara barn och inte göra bort sej för mycket.
Och då menar jag inte min syster utan hennes kollegor. Hon har flertalet varit sjukskriven för utbrändhet då det är en rent utsagt usel arbetsledning.
Om ni andra har guld å gröna skogar förskolor där de lär barnen en massa saker good for you.
Men hur kan ni säga att man "lär" 2 åringar saker ? Sånt som inte lärs någon annanstanns menar jag ?
Eller är det helt sonika så att ni har dåligt samvete för att ni har barn på dagis och måste ge er själva "en klapp på axeln" med "de lär sej såååååå mkt på dagis" att det är därför ni inte förstår vad jag menar ?
Det enda jag får när jag är i närheten av barn är huvudvärk. Pga såååå många olika anledningar.
Men det är min erfarenhet. Oavsett vad ni säger kommer ju inte få mej att ändra mej utifrån att jag aldrig sett en "förskola" med det ni "utlovar" ...
Nej jag har inga egna barn, syrran har SEX stycken, tro mej jag har fått höra det mesta om hur det fungerar, eller ja rättare sagt INTE fungerar på DAGIS som i förvaring av barn.
Och då pratar vi inte om "på landet förskolor" utan gränskommuner till Stockholm.
Min syster valde till slut att SJÄLV utbilda sej till förskollelärare men där hon jobbar finns INTE det tänk ni målar upp, med kemi och biologi "experiment", det handlar helt sonika om att förvara barn och inte göra bort sej för mycket.
Och då menar jag inte min syster utan hennes kollegor. Hon har flertalet varit sjukskriven för utbrändhet då det är en rent utsagt usel arbetsledning.
Om ni andra har guld å gröna skogar förskolor där de lär barnen en massa saker good for you.
Men hur kan ni säga att man "lär" 2 åringar saker ? Sånt som inte lärs någon annanstanns menar jag ?
Eller är det helt sonika så att ni har dåligt samvete för att ni har barn på dagis och måste ge er själva "en klapp på axeln" med "de lär sej såååååå mkt på dagis" att det är därför ni inte förstår vad jag menar ?
Det enda jag får när jag är i närheten av barn är huvudvärk. Pga såååå många olika anledningar.
Men det är min erfarenhet. Oavsett vad ni säger kommer ju inte få mej att ändra mej utifrån att jag aldrig sett en "förskola" med det ni "utlovar" ...
Asså, detta är bara så jäkla sjukt. Att sådana arbetsplatser fortfarande existerar? Mind. blown.![]()