Förslag på bett.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sundance
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 2 442
S

sundance

Vill ha förslag på bett som tillhör det skarpare slaget, men som inte tar stor plats i munnen. Alltså inte gummipelham, utan mer som ett bridong i tjocklek. Pessoabett gillar jag inte alls.

Thanks.

Sv: Förslag på bett.

http://horze.com/images/catalog/41/7/13060_M.jpg

Jaktkandar ser ut såhär. Använder det på min häst nu, främst i hoppningen. Finns även utan tungfrihet.

Blir ungefär samma effekt som ett pelham, men med mindre hävstång effekt. Du behöver alltså inte ha 2 tyglar. Du kan välja var du vill ha tygeln, längst ner för mer hävstångseffekt alltså skarpare. Du kan även ha tyglarna löst i ringarna vilket gör att det fungerar som ett rakt bett med D ringar, men med lite mer hävstång eftersom inte stången sitter i mitten av ringarna.
Det blir också skarpare pga kindkedjan, tar du i tyglarna blir det tryck emot tungan och hakan eftersom kedjan sätter stopp. Kedjan gör också att man inte kan hävstångeffekten fullt ut, vilket gör det mildare än t ex pessoabett.
Tungfriheten gör att tungan lättare får plats i munnen. Det kan också bli tryck i gommen lite beroende på hur hästen ser ut i munnen. Har du en rak stång blir det mer tryck på tungan när du tar i tygeln.
Man kan också säga att det blir ett svagt, svagt tryck på nacken, framförallt om du använder maximal hävstångseffekt.

Jag är jättenöjd med det här bettet. Min häst trivs bättre på rakt bett än delat. I hoppningen har jag kunnat gå ifrån smått dragkamp till mjukt stöd i handen och drivning. Det tog lite tid att vänja både mig och hästen i början och man fick prova sig fram med olika styrka på hävstång och kedja. Men nu är vi verkligen jättenöjda båda två =)

Men se om du kan låna olika bett så att du kan prova dig fram till vad du tror passar bäst.

absolut inte jaktkandar . nejnejnej lär dig rida på vanligt tränsbett istället så kan man byta upp sig sen av andra orsaker.

Byta upp sig sedan av andra orsaker? Vet du vad orsaken till att hon ska byta bett är?

nicodemus skrev:
absolut inte jaktkandar . nejnejnej lär dig rida på vanligt tränsbett istället så kan man byta upp sig sen av andra orsaker.

Kanske just det hon gjort?:smirk:

Pelham med två tyglar tycker jag bäst om, bland de skarpare betten. Så behöver man bara använda stångtygeln som nödbroms. Dock ska den alltid va sträckt även om den inte används.

Jaktkandar som rabarber2 kan väll även vara värt att prova...

varför inte rida på bridong? de gör jag... för jag har haft hästtandläkaren att meta ut hur tjockt bett han ska ha och de fick vara högst 1½cm (visste att han var liten i munnen)

Vad ska du ha bettet till?

Jaktkandar är ett bra bett som ger extra skarphet men inte lika skarpt som ett kandar eller stång.

här är ett bett med mycket korta skänklar. Dock tycker jag att jaktkandaret är mycket mer exakt i signalöverföringen.

Det beror väl på. Vad ska du ha bettet till? Som en extra nödbroms? Som något att kunna ta i hästen med innan hinder? På uteritter? Vill du ha upp huvudet på hästen, eller vill du bara ha något extra att ta tag i?

Tack för bild och bra förklaring! Tycker dock att det verkar lite tjockt trots allt :( Hon trivs inte alls att ha mkt i munnen.

Växlar mellan bridong och vanligt tredelat nu. Även hackamore ibland så att munnen får vila. Funkar fint i markarbetet och hoppningen. Skulle ev. vilja ha nåt skarpare ute för att kunna stanna på en sekund. Nu kan det ta ett tiotal galoppsprång om hon får syn på en backe och lägger i extra växeln... Säkerheten går först!

pelham funkar utmärkt i teorin, om man bortser från att hon inte vill/har svårt att stänga munnen.:angel:

Jag säger som flera tidigare: Jaktkandar.
Vill inte hästen ha något i munnen så kan det ju vara så att hon/han ogillar tryck på tungan och det kanske inte alls är tjockleken mot lanerna som spelar roll, därför kan du testa ett med tungfrihet.
Jag har både jaktkandar med tungfrihet och ett böjt pelhambett till min häst och det bett som han tycks vara mest tillfreds med är jaktkandaret.
Har även testat pessoa (kasserades ganska omgående då jag insåg att det gav helt fel signaler till hästen och han talade tydligt om att han inte gillade bettet), och tidigare red jag alltid med 3-delat tränsbett, vilket faktiskt inte var skarpt nog.
Med jaktkandaret kan jag göra en förhållning som går igenom, med tredelat tränsbett blev det bara dragkamp och en häst som inte alls var särskilt lyhörd.
Visst, ett jaktkandar är kanske ett "skarpt" bett men för vår del så blir ridningen/tömkörningen mycket mer harmonisk och följsam med detta bett. Man behöver inte vara hårdhänt och så länge man inte är det så är heller inte bettet "skarpt".
Du kan ju välja bort hävstångseffekten också genom att plocka bort kedjan, då kan du testa om formen på bettet passar hästens mun bara.

/Madeleine

Har du provat ett odelat bett med tungfrihet, annars kanske det kan vara nått. Har du provat ett odelat bett med tungfrihet, annars kanske det kan vara nått. eller ett et du vad det är hon ogillar med att ha ett bett i munnen? Jag hade en häst som inte gillade 2 delat bett p.g.a. trycket uppe i gommen. Red honom med ett smalt 3 delat och ibland med ett stångbett med tungfrihet, det var lite smalare.
Nu var han ju känslig i munnen så man fick vara mjuk i handen när man red honom.

Lycka till Med att hitta ett bett som passar, tyvärr är det inte alltid så enkelt.

varför vill hon inte stänga munnen? Har du kollat upp det? Eller är det bara när hon går på pelham?
En häst som springer och gapar har oftast något fel med tänderna eller dyl.

Kolla i nån ridbutik i närheten där du bor på jaktkandar, eller Kimblewick som det också kallas, för alla jaktkandar är inte tjocka även om det på bilden såg ut att vara det..

Tack för alla svar! Ska kolla runt när jag får tid att åka iväg. Har haft ute tandläkaren var tionde månad sen jag fick henne. Efter senaste gången i höstas märkte jag ingen skillnad, så då blev det återbesök sex veckor efter. Vid andra besöket var hon fin i munnen. Problemet är inte att hon springer runt och gapar vid ridning. Direkt när man lugnt och stilla tränsat i stallet, står hon och ser lite förvånad ut över att det är nåt stort och konstigt i munnen!

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
581
Senast: Elo
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: cowgirl81
·
Relationer Hur drar man bäst tydliga gränser för krävande föräldrar? Mina föräldrar är 70+ och krassliga båda två. De klarar sig egentligen inte... 2
Svar
21
· Visningar
2 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden
  • Födda 2022
Tillbaka