Sv: Förslag på bett.
http://horze.com/images/catalog/41/7/13060_M.jpg
Jaktkandar ser ut såhär. Använder det på min häst nu, främst i hoppningen. Finns även utan tungfrihet.
Blir ungefär samma effekt som ett pelham, men med mindre hävstång effekt. Du behöver alltså inte ha 2 tyglar. Du kan välja var du vill ha tygeln, längst ner för mer hävstångseffekt alltså skarpare. Du kan även ha tyglarna löst i ringarna vilket gör att det fungerar som ett rakt bett med D ringar, men med lite mer hävstång eftersom inte stången sitter i mitten av ringarna.
Det blir också skarpare pga kindkedjan, tar du i tyglarna blir det tryck emot tungan och hakan eftersom kedjan sätter stopp. Kedjan gör också att man inte kan hävstångeffekten fullt ut, vilket gör det mildare än t ex pessoabett.
Tungfriheten gör att tungan lättare får plats i munnen. Det kan också bli tryck i gommen lite beroende på hur hästen ser ut i munnen. Har du en rak stång blir det mer tryck på tungan när du tar i tygeln.
Man kan också säga att det blir ett svagt, svagt tryck på nacken, framförallt om du använder maximal hävstångseffekt.
Jag är jättenöjd med det här bettet. Min häst trivs bättre på rakt bett än delat. I hoppningen har jag kunnat gå ifrån smått dragkamp till mjukt stöd i handen och drivning. Det tog lite tid att vänja både mig och hästen i början och man fick prova sig fram med olika styrka på hävstång och kedja. Men nu är vi verkligen jättenöjda båda två =)
Men se om du kan låna olika bett så att du kan prova dig fram till vad du tror passar bäst.