Förslag på bil till BE-kort

Sv: Förslag på bil till BE-kort

Men nu cyklar du väl ändå. På BE kort får ekipaget väga hur mycket som helst så länge dragbilen väger under 3,5 t och släpets bruttovikt inte överstiger maximala dragvikten för bilen. CE kort behövs bara om dragbilen väger mer än 3.5 t och då får du inte köra den öht utan C kort.

Har reglerna ändrats??? Visserligen är det några år sedan jag tog BE-kort men sådant trodde jag inte att man ändrade!!! Nu slipper jag sitta och oroa mig när jag är ute och kör med transporten! Tack för info!

/Agnetha

Rolle, du är precis den personen som jag har hört trivs utomordentligt med sina Jeepar! :)

Faktiskt avrådde Jeep-återförsäljaren här i Malmö mig att köpa en Wrangler om jag inte hade nytta av terrängegenskaperna specifikt, han tyckte att den bilen inte "var till sin fördel varken direkt eller på sikt" om det gällde motorväg, stadskörning etc. Men samtidigt vet jag många som enbart håller sig i stan som är jättenöjda med sin Wrangler, det kanske beror på vad man söker efter i komfortväg?

Var lite oklar, när jag uttryckte att det satt Cherokee-grejor i menade jag att motor etc var samma. Jag som sitter i samma båt som väninnan (d v s singel utan bilmeckarälskande killkompisar) känner väl inget sug efter att försöka få uträttat småfix hos någon verkstad, om än billig. Jag tolkar ditt svar som att det faktiskt kan bli en del småfix som m e m kräver att man kan mecka själv för att inte situationen blir ohållbar...

Nu går jag över och tittar på Volvo istället, tråkigt men pålitligt (och en liten Bubbla-cabbe vid sidan av ;))

Inge fel på Volvo, har en 745:a som andrabil och det blir jag som får ta den till jobbet för vem är det som tar Jeep:en....just det Tigern :( Men Volvon är en bra dragbil också, får dra nästan 1500 kg med B kort.

Rolle på Österlen, som får köra Jeep:en på helgerna :bump:

Tittar på 965:a men känner väl mer seriöst för 945:an... Sedan gäller det ju att hitta rätt exemplar också...

Nog förståndigt val, ska man dra är bakhjulsdrivet att föredra samt automat, vilket är bekvämare, lättare att köra och sliter mindre på drivllnan.

Lycka till
Rolle på Österlen

Vi har en Nissan King Cab och en Jeep Grand Cherokee och båda bilarna är jättebra att dra med, men jeepen är ju snyggare ;)
Jag är nöjd med båda.

Kollade upp din fråga om L200 med 24 000 mil på nacken. En bekant till en bekant (inte SÅ långt från ursprunget :)) har en från 2000 eller 2001 som gått 36 000 mil, tuffar på utan några problem och har MÅNGA mil kvar. Det finns fördelar med dieselmotorer ;)

Hade tidigare en L200 från -85 som gått c a 25 000 mil när vi sålde den, inga problem...

Har du kollat om den (som var billig) var direktimportare kanske? Annars kan man alltid ringa säljaren och fråga, förhoppningsvis får man ett någorlunda uppriktigt svar...

Försöker spara på soppan, 940:n som tidigare ingick i maskinparken (också som dragbil men trist utan herrgårdsvagn) drog faktiskt rätt mycket mer med automaten än ett syskon med manuell...

eldshestra skrev:
Har reglerna ändrats??? Visserligen är det några år sedan jag tog BE-kort men sådant trodde jag inte att man ändrade!!! Nu slipper jag sitta och oroa mig när jag är ute och kör med transporten! Tack för info!

/Agnetha
Nej reglerna har varit likadan de senaste 25 åren.

Sov du på lektionerna, eller sviker minnet?

Om man har BE-körkort så har man många valmöjligheter.

Om bilen bara skall användas för att dra med, så skulle jag rekommendera en stor stak VAN med V8.
De är billiga att köpa och har låg skatt om de är lastbilsreggade.
Med full last så drar de inte mycket mera bensin än en stor Volvo med full last.
Räkna med 1,7l/mil.

Jag hade en 4 sitsig som jag sålde för 15 000:-.

Skall man åka i bilen till vardags också, så är en större personbil med 4-hjulsdrift att rekommendera.
En Audi 100 Avant eller en A6 med Quatro.
De går att hitta för runt 100 000:- och då är de bra.

Jag har nu en VW Caravelle med 8 säten och 4-hjulsdrift.
Men den är personbilsreggad för jag behöver sittplatserna.
Den får dra 2000kg och drar runt litern i bensin.
Strax under då den är tom och runt 1,2l när den är fulllastad och drar släp.
Den kostade 40 000:- och är ganska gammal men inte så mycket körd.
Den har varit räddningsbil i sitt tidigare liv.

Ok, nu har jag fått många bra svar och förslag på bilar, tack för det! :)

Det jag undrar över är vad de stora kostnaderna med dessa tunga bilar är. Däck t ex; hur ofta behöver de bytas? Vad kostar en ny uppsättning däck (på ett ungefär med "normala" fälgar)?
Vid vilka mil börjar det räknas som att bilen gått långt? Över 20tusen mil? Mindre/mer?

Hur är priser på reservdelar och hur pass "lättmekade" är bilarna? Hur lätt/svårt är det att hitta reservdelar?

Det lutar åt ( i dagsläget) att vi skaffar en Mitsubishi L200 eftersom de verkar ligga hyfsat lågt i pris jämfört med de andra "stora" märkena och att de får dra mycket på BE-kort.

Som Inte_Ung skrev så kör vi ju dock en hel del utan hästsläp också, och då är det nog lämpligt att ha en vanlig personbil vid sidan av antar jag...

Är själv lycklig (?) ägare till en Jeep Wrangler Sahara, fullutrustad, extrautrustad och verkligen helball. Har aldrig pajat, har aldrig fastnat - inte ens på en djuplerig åker i ösregn - MED släp påkopplat och två hästar i. Man sitter alltid säkert... Men tyvärr är lille jeppe alldeles för törstig för min lilla plånbok och mej som gillar att fara och flänga landet runt med hästsläpet...så den är till salu :(

Är lite småsugen på en Nissan Patrol, nån som har en sån som dragbil och kan berätta om den, praktiskt och ekonomiskt? ;) :)

Liknande trådar

Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 302
Senast: aiquen
·
Utrustning Då vår älskade XC90 sjunger på sista versen är det dags att se sig om efter något nytt. Just att dra hästsläpet med har den varit helt...
Svar
11
· Visningar
3 065
Utrustning Vi är på jakt efter en ny bil att kunna dra hästtransport med och behöver lite tips. :) Idag har vi en Kia Sorento och vi är egentligen...
Svar
6
· Visningar
2 313
Senast: super
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: LillaMy84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈