Förslag på hinderstöd?

Mirre

Trådstartare
har funderat på att börja löshoppa min häst, och senare även hoppa uppsuttet. Vi har inga riktiga hinder. (varken stöd eller bommar el nånting) Bara stängselstolp, känns lite riskabelt att använda dom :crazy: 4 kantiga och så är dom ju halv spetsiga i ena änden så, kanske inte är så bra. Eller? Hur gör ni som hoppar era hästar och inte har ritkiga hinder? Kan inte ta oss till ridhus då han inte är lastbar

Sv: Förslag på hinderstöd?

Löshoppnig är jättebra för hästen! Och det brukar de tycka om med!

Jag har heller inga riktiga grejer. Men har tagit tunna björkar som har ungefär samma tjocklek som bommar. Var och hämtade spill i somras efter avverkningen, fanns hur mycket som helst!

Hinderstöd, tja, brukar ta det som finns till hands, plaststolar, oljetunnor mm. I vår ska jag dock snickra ihop riktiga hinderstöd som håller! Ska bara få tag på rätt stolpar (vet ju inte ens vad jag ska fråga efter på brädgårn... :crazy: ) men de är ju sånna som riktiga hinderstöd är gjorda av! :D

Som by-bo har man viss erfarenhet av ordspråket "man tager vad man haver" (så länge det inte kan skada hästen). Här är mina tips:

Hinderstöd:
Gamla bildäck är bäst! Jag brukar också använda koner, ved, tunnor, plastdunkar m.m.

Bommar: Skogen har massor att erbjuda! Nedfallna träd är utmärkt, inte så väldigt tjocka träd alltså. Såga av ev. grenar så hästen inte skadar sig. Vanliga brädor går bra. Men framförallt vägpinnar (de som är orange med rexlex t.ex.)! Jisses det finns ju hur mycket som helst man kan använda!

Gå till vägverket (borde vara där??) och hör om de har några gamla vägpinnar att avvara. Fråga någon bilverkstad om du kan få kasserade bildäck från dem!

En sommar samlade vi ihop gamla träd, avgrenade och "skalade" dom så vi kunde måla dem (ljuslila/vita blev dom ;) ). Jag snickrade ihop egna hinderstöd och gjorde bomhållare av träklossar. Borrade hål i stöden och träklossarna, limmade fast två träpinnar på klossarna. Vips så hade jag hinderstöd med ställbar bomhöjd! :D

Jag köpte vanliga träbockar för 65 kr/st på en vanlig byggmarknad. Blev kanon, iaf tills jag har råd med riktiga :)

Så här ser de ut:
LÄNK

/snurpe

Tycker inte hålet är så farligt dock har jag sett ett skräck exempel på en tjej som byggt ett hinder med två bildäck som hinderstöd..Hästen hoppade och landade mitt på hinderstödet som studsade på nått konstigt vänster och fick dem att dunsa rätt i marken :crazy: svårt att förklara..

men vanliga hinderstöd kan också vara farliga! hästen kan hoppa rätt in i dom. Eller kan dom hoppa på nåt konstigt sätt så att stödet ramlar efter hästen och slår pållen i baken eller liknande....

Om du tänker efter så är allt farligt :smirk:

Fröken_Skåne skrev:
Tycker inte hålet är så farligt dock har jag sett ett skräck exempel på en tjej som byggt ett hinder med två bildäck som hinderstöd..Hästen hoppade och landade mitt på hinderstödet som studsade på nått konstigt vänster och fick dem att dunsa rätt i marken :crazy: svårt att förklara..

Jasså?! Oj, det lät illa. :crazy:
Vi har aldrig haft några olyckor med bildäcken (peppar peppar).
Hoppade i lördags och byggde då hinderstöd av hinkar, kartonger och någon slags "järnbockar" på tre ben som jag rotade fram i garaget. De var perfekta! Gick att ställa från 40 cm till 65 cm ungefär.

Liknande trådar

Ridning Utöver smärt- eller skadeproblematik eller illasittande utrustning, vad kan det finnas för orsaker till följande scenario då...
Svar
11
· Visningar
1 435
Senast: Dopy
·
Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: Equilina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
1 020
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 841
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka