Förslaget: Fängelsetraff för djurplågeri

Verkligen på tiden. En till påföljdborde vara djurförbud och att det faktiskt följs upp av passande instans (länsstyrelsen?) efter dom. Täta kontroller i början och sköter dom sig kan det utökas mellan kontrollerna.

Jag vet inte om det är rimligt, i de flesta fall ligger sjukdom och liknande bakom. Det stora problemet är hur djur, helt lagligt, hanteras inom den industriella djuruppfödningen.

Vore intressant att se statistiken om det. Var hittar jag?
Det finns nog några examensarbeten inom juridik som tittar på hur djurskyddslagen används, men jag vet inte om det finns någon riktig rapport eller undersökning. Sen är kvaliteten på domarna ibland ganska låg, som exempel en person med jägarexamen avlivade en gräsand han uppfattade som inte må bra och dömdes för djurplågeri för att hovrätten inte tyckte gräsanden såg nog sjuk ut. En åtalades för att dennes akvarium inte ansågs tillräckligt väl skött osv.

Märkligt resonemang. Så om det förekommer oegentligheter inom ett område, så ska man se mellan fingrarna i ett annat också?
Sila mygg och svälja kameler. Genom att gå hårt åt en lite grupp ges legitimitet åt en politik som ser genom fingrarna på en industri som hanterar miljoner och åter miljoner djur på ett sätt som inte är förenligt med djurskyddslagens grundläggande syfte.

Jag vet inte om det är rimligt, i de flesta fall ligger sjukdom och liknande bakom. Det stora problemet är hur djur, helt lagligt, hanteras inom den industriella djuruppfödningen.
Det är rimligt, är man sjuk och vanvårdar djur och skadar dom så får dom väl få rättspsykiatrisk vård istället för fängelse då. Det är verkligen inga friska människor som plågar djur och dom ska inte vara ute i samhället oavsett vilken anledning dom håller på.

Visst kan den industriella djuruppfödningen förbättras men nu handlar det om regelrätt djurplågeri, där tanken bakom är att skada djuren. Jag gissar att djur som farit illa pga tex att ägaren hamnat i en psykos inte får fängelse pga det.

Det är rimligt, är man sjuk och vanvårdar djur och skadar dom så får dom väl få rättspsykiatrisk vård istället för fängelse då. Det är verkligen inga friska människor som plågar djur och dom ska inte vara ute i samhället oavsett vilken anledning dom håller på.
För mig är det mycket värre att behandla djur illa för ekonomisk vinning än om orsaken är sjukdom.

För mig är det mycket värre att behandla djur illa för ekonomisk vinning än om orsaken är sjukdom.
Två fel gör inte ett rätt. Oavsett anledning så är djurplågeri alltid fel. Man ska inte kunna skylla på sjukdomar osv, djur är mer värda än så. Det är ju galet och tycka att jaha, denna hunden som blir sparkad och slagen är det inte så illa för för det var ju inte pga ekonomisk vinning. Som att jaha, var personen sjuk, men dåså..då är det inte så farligt för hunden.

Djur har ett värde och det börjar uppmärksammas och det är underbart.

Att ens jämföra djurplågeri och djurplågeri är galet för mig, allt är lika illa för djuret oavsett vad anledningen är.

Två fel gör inte ett rätt. Oavsett anledning så är djurplågeri alltid fel. Man ska inte kunna skylla på sjukdomar osv, djur är mer värda än så. Det är ju galet och tycka att jaha, denna hunden som blir sparkad och slagen är det inte så illa för för det var ju inte pga ekonomisk vinning. Som att jaha, var personen sjuk, men dåså..då är det inte så farligt för hunden.
Det vet jag ingen som tycker.

Det vet jag ingen som tycker.
Du ser ju skillnad på djurplågeri och djurplågeri? du jämför det iallafall. Du tycker det ena är värre än det andra och därför ska dom få komma undan med det.

Bara för att man går hårt på en liten grupp så innebär det inte att man struntar i resten. Jag tycker det är bra att gå hårt på dom för det kan avskräcka folk och få folk att tänka till en gång innan dom behandlar djuren illa.

Ja. Jag tycker det är riktigt tänkt.

Orsaken är följande.

Behandlar man djur dåligt för ekonomisk vinning så är det strukturellt och alltså det ligger planering bakom. Det kommer hända igen om inte förändring sker.

Behandlar man djur dåligt pga sjukdom så är det ofullkomlighet, misstag och möjligen vårdslöshet. Ej sjukdom då händer det inte.

”En gång är ingen gång, två gånger en vana”.

Senast ändrad:
Verkligen på tiden. En till påföljdborde vara djurförbud och att det faktiskt följs upp av passande instans (länsstyrelsen?) efter dom. Täta kontroller i början och sköter dom sig kan det utökas mellan kontrollerna.
Det är länsstyrelsen som beslutar om djurförbud, vilket brukar bli en uppföljning efter en dom.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Flera hästar slet sig och skenade fritt i somras på Djurgården. En äldre man dog och flera skadades i tumultet. Piteåprofilen som äger...
Svar
0
· Visningar
316
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Straffen för de allvarligaste formerna av djurplågeri skärps och mindre allvarliga överträdelser ska leda till sanktionsavgifter i...
Svar
0
· Visningar
327
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar... 2
Svar
24
· Visningar
2 770
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
28 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Det här med muskelskador...
Tillbaka