Första året som amatörtränare

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 004
G

Gisburne

Sorry om jag är lite förvirrad, men stämmer det att man måste ha minst 10 starter under sitt första år som amatörtränare, för att inte bli av med licensen? Räknas det per kalenderår eller 12 månader från sin första start som tränare? (Måste man t.ex. ha sin första starthäst klar i januari för att ha ett helt år på sig?)

Sv: Första året som amatörtränare

Det är väl så att man måste ha haft en tio starter för att kunna gå vidare till att utbilda sig till proffs?

Då skulle man ju inte klara sig på att ha bara en häst i träning, speciellt inte om man har arabhäst, där säsongen är kort.

Nej, det är precis det jag också reagerade på. Jag som "glad amatör" har inte råd med två-tre hästar i träning som landet ligger just nu, så kravet på 10 starter lät liksom ouppnåeligt.

Men betyder det att man kan starta 1 gång per år utan att bli av med sin licens? Kan inte förbundet säga att man är för inaktiv eller nåt då? Jag trävar såklart inte efter att bara göra en start per år, men hypotetiskt asså! :)

Har för mig att man måste ha ett visst antal starter avklarade för att få gå nästa kurs och få rätt att träna tvååringar...?

du behöver göra 10 starter för att få gå steg 3 kursen, alltså starta tvååringar.
Några krav på antal starter finns inte. Jag hann bara med 2 starter under mitt första år som amatörtränare och jag har licensen kvar;)

Måste fråga..
För att få träna tvååringar så måste man ju ha en licens. Men jag har läst att man måste ha "uppnått gott resultat av träningen" för att få ta den. Men vad innebär det? Det kan ju inte vara något krav att hästen måste vinna, för det är det ju inte alla hästar som gör. Är det då att man ska göra ett visst antal starter för att det ska synas att man kan hålla hästen hel och frisk?

Har också för mig att jag fick höra det på Steg 2-kursen, men jag tror att det är en bedömningsfråga. Om t.ex. alla dina starthästar kommer sist, och om vartannat stryks p.g.a. senskador, ömma skenben, hälta m.m. så kan man väl kanske utgå ifrån att du inte har uppnått ett gott resultat med din träning. Jag har för mig att "vem-det-nu-är" granskar nya tränare lite extra noga i början och kollar hur de beter sig, hur hästarna ser ut i ledvolten, om alla anmälningar och sånt sköts korrekt m.m. Det är ju också viktiga saker.

Jaa du.. var läste jag det? :confused: Kan inte hitta det, men jag vet att jag har läst det i just den formuleringen någonstans. Men jag läst nu på galoppsport.se att man måste ha haft AT-1 i ett år och startat minst 10 gånger som tränare.
Det är säkert så som du säger också Gisbourn..

Men precis! Minst ett år och 10 starter! Där har vi det! :bump: Anledningen till att jag startade tråden. Men jag hade för mig att det stod att man under det året måste ha haft samtliga 10 starter. Tur att jag hade fel! :)

Fast när jag gick steg 2 fick vi höra att vi kunde få gå steg 3 innan de kraven ni nämner var uppfyllda, och det var åtminstone 3 av mina kursare som gjorde det. Då var iofs det de som redan från början var "mest aktiva" om jag får uttrycka mig så. (De hade jobbat många år hos tränare, och någon av dem hade tränat tidigare och gick om kursen för att damma av kunskaperna).

Dem som redan avverkat flera år inom galoppen brukar få slippa Steg 1 också. Jag fick veta när jag redan betalt Steg 1 att jag inte behövde gå den, men det tyckte jag att jag lika gärna kunde göra! (Varför inte, liksom?) Så det förvånar mig inte att de slapp göra sina 10 starter innan Steg 3.

De som inte jobbat i galoppstall får gå steg 3 men får inte ut AT2 licensen innan 10 starter. (Hade själv 9 starter:cool: )

Att det finns vissa krav på antal starter/ tid för att uppgradera sin licens beror på att Svensk Galopp vill se till att nya amatörtränare hinner skaffa sig rutin med äldre hästar innan det är dags för att träna unga hästar.

Att göra små misstag vid start/träning av äldre rutinerade hästar är oftast inte så avgörande för framtiden som när en 2-åring kommer ut för tidigt eller är dåligt startboxtränad.

Jag har själv satsat på att träna äldre hästar och har hittills inte startat en enda egen 2-åring trots min licensbehörighet. Ta det lugnt med unghästarna och försök hitta en vettig äldre häst istället för att köpa någon åring på auktionen.

Instämmer med föregående talare. Jag tränar gärna unghästar, jag älskar bebisar, men till start tar jag hellre äldre individer. Har inte bråttom att gå Steg 3.

Man kan ju gå steg 3 kursen utan att uppgradera licensen. Jag upplevde kurserna som otroligt lärorika, lärde mig mycket nytt trots att jag tävlat inom ridsporten i 20 år!

Vad jag har hört så är kurserna väldigt lärorika även om man inte har planer på att ta ut någon form av tränarlicens, så jag har tänkte gå Steg 1 nästa gång den går på Täby..

Måste bara berätta! :) Något jag aldrig glömmer: Första dagen på Strömsholm, Steg 2-kursen, så satt alla förväntansfulla i lektionssalen. En veterinär kommer in och lägger en plastsäck över ett bord. (Rakt framför mig såklart!) Detta är första lektionen, så ingen vet vad den går ut på. Veterinären lyfter upp en plastback och tömmer ut över bordet - hjärta, lungor, lever, luftstrupe, blodsaft med mera ramlar ut på bordet med ett tillhörande "SPLAT!"-ljud... Vilken TUR att jag inte hade ätit frukost! :rofl: Det var också en intressant upplevelse att öppna frysboxen under hov-lektionen, och hitta ungefär 100 avsågade djupfrysta hästben... Jag är inte så äckelmagad, men det var väl kanske inte vad jag hade förväntat mig riktigt! :D

Steg 1 tyckte jag inte var så lärorik (kanske för att jag inte var ny inom galoppen och kursen är ju mest grundläggande trots allt) men Steg 2 var väldigt intressant. Så av den anledningen skulle jag vilja gå Steg 3, men jag har inte bråttom att få en tvååring i träning.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 191
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 115
Senast: Cambrie
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 599
Senast: Takire
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 621
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka