Första häst

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare VAjK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 724
V

VAjK

Ska köpa min första egna häst nu *whii*! Kommer att skaffa en varmblodsvallack men vad tycker ni är lämplig ålder? Har tittat en på 6år men så säger folk att det är för ungt. Det jag vill ha ut av hästen är att kunna rida ut på långa mysiga turer i skogen och hoppa på hobbynivå.

Sv: Första häst

Jag tycker att 6 år kan vara alldeles lagom, ELLER alldeles för ungt. Det beror helt på individen. Jag har själv skaffat en 3-åring, något jag aldrig trodde att jag skulle göra. Hon är en underbar häst (lugn, orädd, lagom framåt, balanserad), och jag glömmer stundtals att hon är så ung som hon är. Om du provrider en 6-åring och trivs med hästen både från marken och ryggen tycker jag inte att åldern ska vara avgörande.

Det beror på hur pass rutinerad hästmänniska du är. För den oerfarna är det kanske lite för ungt, då det finns outbildade 6-åringar. Men är du erfaren så är det ju inga problem.

Sedan beror det på vad du menar med varmblod. Menar du en travare kan den ha massor med rutin om den är travtränad, redan som treåring.

Som "Mizz" undrar jag också om du menar en varmblodstravare... ?
Om du gör det så är det väldig "mogna" hästar för det mesta...
Börjas jobba med redan från ung ålder....

Skulle vilja påstå att det är ganska stor skillnad på en 6årig travare & en 6 årig "ridhäst"

Åldern på hästen är inte det viktigaste, det viktigaste är att ni passar ihop

Den har blivit travtränad men aldrig startad. Ska nog åka o kolla på den i helgen iaf, så får jag se...

VAjK skrev:
Ska köpa min första egna häst nu *whii*! Kommer att skaffa en varmblodsvallack men vad tycker ni är lämplig ålder? Har tittat en på 6år men så säger folk att det är för ungt. Det jag vill ha ut av hästen är att kunna rida ut på långa mysiga turer i skogen och hoppa på hobbynivå.

Min första häst var 7 år vid köpet.
Om man tänker efter, så har inte ålder så mycket med utbildning att göra. Min dam var bara grundutbildad fast hon var 7år. Vet även folk som har köpt 10-åringar (HB-korsningar) som inte ens kunnat fatta en korrekt galoppfattning.

Hur pass utbildad är han?

knapplån

Jag har aldrig haft egen häst men den första foderponnyn jag hade var 20 år och kunde i princip ingenting (hon var inte utbildad) Hon var inriden och snäll och jag hade henne för att rida i skogen med.
Och detta var en välstammad liten dam!
Så bry dig inte om åldern, det viktiga är att ni passar ihop.
Sedan beror det ju på din hästvana också. Om du hjälpt till att rida in andras hästar är det nog inga större problem för dig att köpa en häst som behöver ridas in...
Har du däremot aldrig sett en unghäst så blir problemet desto större...

Det finns unga hästar som inte bryr sig om himlen faller ned i skallen på dem och det finns gamla hästar som är rädda för allt...

//Lillan

Min travare var 4 år när jag fick henne, och dte var min första häst! allt har gått jätte bra. men som många andra här säger så beror det helt på individen, både dig och henne. Känns det rätt så är dte nog rätt.

Vi har en knasboll som är 16 år som jag inte önskar NÅGON som förstahäst. Han hade skrämt ihjäl en förstagångshästägare på mindre än fem dagar. Inte av elakhet, utan genom sin vinnande personlighet :D

Det beror helt på hästen och på ryttarens ambitioner. Köper man en travhäst ska man vara medveten om att den har en helt annan packe förutsättningar än en ridhäst, den är avlad för raka motsatsen till ridning (dragande). Det är mycket som ska skolas och den ska få träning som gör att den bygger muskler så den kan bära ryttare utan att ta skada. Förhoppningsvis har tidigare ägare påbörjat det här arbetet, eftersom hästen är 6 år men inte startad (eller var det tränad?)

Om hjärtat säger JA och veterinärbesiktningen är utan anmärkning tycker jag du ska slå till, men be gärna att få ha hästen på foder hos nuvarande ägare en vecka eller två, då hinner du känna dig för om det är en häst du verkligen kan trivas med.

Jag ska med köpa min första häst nu... jiippie! (dock en d-ponny.. ta hänsyn till detta..) min ridlärare har sagt att bästa åldern för min framtida häst är 10-13 men att 6-14 skulle funka... Men som sagt så börjar ju travare hanteras tidigare än andra... oftast iaf...

jag säger som många andra.. det beror på hästen och dig, och hur pass många kunniga hästmanniskor du har runt omkring dig.

min första häst var 4 när jag köpte honom, och allt har gått bra! innan honom var jag medryttre på en 20 år pensionerad ridkoleponny, så jag hade ju ingen kunskap om unghästar, däremot hade jag omskolat den gamla hästen till westernhäst. allt har funkat så bra tack vare att jag har kunniga hästmänniskor att fråga när det har varit nått!

Jag köpte min första häst ( ett varmblod) när hon var 11 år. Hon var den bästa hästen att lära sig på. Hon avr inte rädd för mycket och hon hade haft föl så hon hade redan sett det mesta av världen men hon kunde ingenting, och jag säger det här för att jag har varit i samma situition, det blir jobbigt att utbilda en häst, för jag utgår aifrån att den inte är ordentligt grundutbildad, det brukar inte travare vara nämligen. Jag ångrar inte en sekund att jag köpte Lola men det är viktigt att ha någon som hela tiden stöttar en. Jag tyckte att det verkade som ett spännande projekt att utbilda en egen häst. Men efter några månader var det inte lika roligt när man såg kompisarna rida runt och gjorde galoppombyten när jag själv satt och traglade med att få henne att gå i rätt galopp.

När du tittar på den här hästen var noga med att kolla att den har viljan att galoppera, gör den inte det så bör du tänka igen vad det är du köper. Lycka till, varmblod är underbara första hästar vet jag av egen erfarenhet, de har fördelen att de oftast är coola och väldigt hannterade. lycka till

Hur skicklig är du? Ska du få en trevlig och bra ridhäst bör du vara skicklig och ha tidigare erfarenhet av att skola unghästar - eller vara beredd på att lägga ner massa pengar och tid på att rida för tränare. Är hästen omskolad redan eller kommer den direkt från travet? Är det en lugn och stabil häst eller nervös? En sexåring tycker jag är i yngsta laget som förstahäst. Leta efter en lite äldre och redan riden, gärna dressyrskolad häst som förstahäst. De kostar lite mer men jag tror att du kommer få roligare med en som är välriden!

alltså... egentligen är svaret ganska enkelt. Orutinerad ryttare - rutinerad häst. Rutinerad ryttare - orutinerad häst.

Så här i efterhand kan jag ibland önska att jag hamnat hos en häst som jag kunde lära mig någonting på, som var mer utbildad än mig. En läromästare helt enkelt. Nu rider och utbildar jag i stället en travare, och visst lär jag mig massor av det, men jag utvecklar absolut inte min egen ridning.

Hästens ålder är inte avgörande, utan dess personlighet, ensexåring kan både vara mycket stökig och olärd el otroligt snäll, lugn och pålitlig.. Som första häst är det väl många som tycker (delvis jag själv) att en äldre häst passar bäst, en som kan mycket och man kan lära sig av.. Men hittar du en sexåring du faller för som är lugn och trygg som en femtonåring tycker jag inte du ska bry dig om åldern! Det viktigaste är trots allt att du och din häst trivs med varandra!:bump:

jag kan tänka mig att ju mindre hästen har gått på banan (jag antar att det är en travare?) ju lugnare är den. Sen tycker jag inte att åldern har en så stor betydelse men jag själv skulle inte vilja ha för ungt. Dels för att jag inte är rätt person för att klara av unghästfasoner utan att tappa tålamodet, sen så får man ju räkna med att ha hästen hela hästens liv sedan.
Personligheten temprament och arbetsområde tycker jag att det viktigaste är.
Sen kan det vara bra att ha en erfarnare häst som första häst. Man lär sig otroligt mycket av en sådan.
Lycka till med hästletandet och hoppas att det "klickar" mellan er:D

Jag och min sambo har jusst kjøpt min førsta hest... ( førlåt, men jag er norsk, så skrivningen her blir lite fel.. Men har bodd i sverige førut og kan svenska ) Hon vi har kjøpt er en 4 årig kaldblods x-travare... Men pga dårliga bakben og hon inte trivs med trav, så er hon ridhest i stellet.. :p

Hon er en lugn tjej, men med mycket energi, så man måste ha tålamod.. Men hon tilpassar seg allea ryttare, og en 8 åring kan rida henne.... Men med någon som ser på....

Så, ja... En 6 årig varmblods, ja... Kom i håg, nær dom er travtrenade, har dom mycket energi, og kan bli ganska heta og fort hårda i munnen..... Vår er inte det, men hon har sår i munnen, det fikk hon innan vi kjøpte henne...

Några travare kan vara letta att hantera, mens andra kan vara svåra... Tenk dig lite godt om innan du bestemmer dig...

Men: Siedan varmblodsen er 6 år, er han ju fortfarande unghest, og du kan ubtilda honnom til vad du vill....
Med tålamod..... Och: Dom er vana ved att ha huvudet uppe, så at dom kan springa fortare, så du har lite jobb med han i allafall... :) Men roligt er det...
:)

Vi ska utbilda vårt sto til hopp/dressur/hobby hest...
Hon kan ritkig galoppfattning, og er inte svår att få til att gallopera..
Och hoppar shit bra...
Vi børjar lungt, pga hennes ålder, og bygger upp hennes muskler ved roliga skritt-promenader o.l....
I uppøverbakkar också...

ett bra tips som jag har använt jättemycket på min förra häst (ett varmblkod fd. travare) är halsförlängare, den är mild men samtigt bestäm och den drar inte i bettet utan verkar på nacken. när hästen sen ger så blir den belönad med att trycket på nacken blir bättre.
Jag red min travar på stångbett, westernbett alltså, de hade en curbstrap och verkade på nacken istället för dra i munnen. ett tips om man inte vill skada den i munnen

Annars kan man lära sig att rida med säte o skänklar....fast det är inte lika enkelt

Liknande trådar

Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
515
Senast: Edla
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 501
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 191
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka