Första intrycket

Torktumlare

Trådstartare
Som alla vet är det första intrycket viktigt. SÅ nu vill jag ha in alla era upplevelser om första gången ni träffa er hund/valp eller om dagen då nii tog hem den. Varför valde ni just den? Varför just därifrån? Hur fick ni reda på att hunden var tillsalu?

Bilder är gääärna välkommna (ääääälskar valpar) :love::love::love::love:

Senast ändrad:
Sv: Första intrycket

Jag visste att jag skulle ha en bruksschäfer, och jag letade länge på nätet efter en kennel jag gillade. En tjej på ett annat forum som jag respekterar rekommenderade Waagendorfs, och jag tittade även på Kustmarkens. Den sistnämnda föll på att den dels låg långt bort, och dels föddes inte valparna inne i boningshuset.

Hälsade på hos Waagendorf hösten 06 och väntade på att en tik parades. Hon gick tom efter lång väntan, och vi blev besvikna såklart. De frågade om vi ville vänta på nästa parning (annan tik) och att de gärna ville ha oss som valpköpare. Hon parades i mars 07, och i juli 07 kunde vi åka och hämta en liten fjant.

Vi fick välja mellan två tikar som såg rätt lika ut. Den ena sov mest och den andra var mkt vaken, och jag tror de väntade sig att vi skulle välja den vakna, men jag tog den soviga! :D

I efterhand tycker jag att min utvecklats till att bli den tuffare och modigare av de två.

IMG_0758.JPG

IMG_0875.JPG

_MG_7866.jpg

Svår fråga. Vet faktiskt inte vad jag faller för först. Inte den som kommer fram först, utan mer den som sitter lugn i ett hörn och bara tittade storögt på en.. Nej, det är inte lätt, men man faller ju alltid för en viss valp i kullen.

Till skillnad från utställningsschäfer eller i jämförelse med vilken annan hund som helst?

Nåväl, jag ville ha mellanstor till stor i storlek. 25-35 kg på en höft. Jag ville ha arbetsvilja då jag själv vill arbeta med hunden och är van med tävlingshästar, dvs träning på rätt hög nivå både kvalitativt och kvantitativt. Jag ville att hunden skulle klara av att testa på de flesta bruksgrenar om jag kände för det, och jag ville ha en förig brukshund.

Utöver detta ville jag ha den vädertålig, och med en av och påknapp inomhus. Allt detta tyckte (och tycker jag) stämde in på schäfern. Utställningsschäfer var uteslutet för att jag dels tycker de är fula och ser ohälsosamma ut, och för att jag inte kunde lita på att de avlades för optimala arbetsegenskaper.

Vi låter inte våra valpköpare själva välja valp av flera anledningar.
För det första: Ingen annan känner valparna lika bra som vi gör. De föds inne hos oss och lever inne under hela sin tid som dom är här.
Vi lämnar dom inte ensamma alls, under första 4 veckorna. Det är alltid någon hemma! Därefter endast kortare stunder då man kanske åker och handlar eller så.

Om en valpköpare kommer ett par gånger och hälsar på under valpens 8 veckor så kanske dom på sin höjd ser kullen under 3-4 timmar. Hur valparna är just då är naturligtvis beroende på om de har ätit, sovit eller lekt extra mkt och kanske inte alls är representativt för hur deras personlighet är normalt. Att välja en valp som ska vara ens familjemedlem för de närmaste 10-14 åren på hur söt den är när man hälsar på eller liknande anser inte jag är någon bra idé. :o

Vi är väldigt noga med att valpköparna ska tala om vad dom har tänkt sig att använda valpen till och vilka förväntningar de har.
Och vi har hittills inte haft någon omplacering ifrån kenneln vilket vi är väldigt glada för!! Detta tror vi beror på att vi valt rätt köpare till rätt familj/ägare. Våra valpköpare tycker det är skönt att vi gör valet åt dom och det är härligt när en efter en ringer och säger "Vi har fått den bästa valpen i hela världen".. :laugh:

Be din blivande uppfödare att hjälpa dig med valet och förklara noga vilka planer du har. Kanske vill du hålla på med utställning, lydnad, bruks eller annat och då är det ju viktigt att valpens egenskaper både exteriört och mentalt stämmer med vad du är ute efter!

Lycka till! :)
/Explicit

Nåväl, jag ville ha mellanstor till stor i storlek. 25-35 kg på en höft. Jag ville ha arbetsvilja, dvs träning på rätt hög nivå både kvalitativt och kvantitativt. Jag ville att hunden skulle klara av att testa på de flesta bruksgrenar om jag kände för det, och jag ville ha en förig brukshund.

Utöver detta ville jag ha den vädertålig, och med en av och påknapp inomhus.

Men HALLÅ... det är ju en flat du beskriver! Är dessutom en förhållandevis frisk ras med lika vackert yttre att matcha deras underbara inre med!
:D/ Explicit

Skiter sig när det kommer till skyddet kanske? :-)
Men visst kan andra raser än schäfrar:

_MG_2312.jpg

Border collie

Oj, jag missade att den skulle funka till det..
Ja, det blir nog inte så lätt.. :D Men det kanske skulle funka om dom kunde få pussa sönder nån.. ;)
/E

Oj, jag missade att den skulle funka till det..
Ja, det blir nog inte så lätt.. :D Men det kanske skulle funka om dom kunde få pussa sönder nån.. ;)
/E

hahaha aw, jätte fina hundar. Men dom jag räffat är nästan liiiite för mycket. Hyperaktiva, jätte glada, överallt, verkligen hundr som är GLADA. Det blir liiiite för mkt för mig annars hade det absolut vatt en ras för mig

Mitt första intryck var faktiskt.....FUL!!!!
Jag satt på nätet och letade efter en omplacering,renras eller blandras kvittade men jag var intresserad av labrador eller golden.
såg annonsen på min hund men bläddrade förbi då jag tyckte hon var allt annat än vacker....
sen ringde en kompis som visste om att jag letade efter hund och föreslog just denna annonsen och tyckte det var något för mig.jag tvekade men tänkte sen att titta kan man ju göra när det inte var mer än 1,5 mil hemifrån..
Jag ringde och fick veta att hon var såld men att de hade en vit herdehund i samma ålder om jag var intresserad(hon hade lite jourhem i liten skala).Titta kan man ju tänkte jag och åkte dit nästa dag.Då hade hund nr ett kommit tillbaka redan då den människan ville ha en liten hund istället:mad:(vad tänker man med).
I vilket fall var hon inte alls ful och vi gick en promenad med henne.Hon var jättehärlig och det var kärlek på en gång.Veckan efter hämtade vi hem henne.....:love:

/http://i298.photobucket.com/albums/mm270/liljekonvall_2008/DSC00526-1.jpg?t=1214387616

LÅÅNG berättelse: ;)

Först diskuterade vi och läste på om en rad raser; beagle, shiba, welsh, labrador... Ja, det enda vi visste var att vi ville ha en hund att arbeta med, en som ville vara med (inte enbart roa sig själv), inte sprang för långt bort och dessutom inte allt för stor eller långhårig. Egentligen var vi både kräsna och öppna när det gällde rasen...

...tills min sambo började få kalla fötter och inte riktigt var säker på om han ville ha hund. (Detta är hans första, jag är uppvuxen med hund.)

Men då kände jag att det inte gick att "ta tillbaka" min längtan efter hund och sa, typ, J"AG skaffar hund, du får vara med så mycket du själv vill." (Jag visste ju att han egentligen ville och att de kalla fötterna mest var beslutsångest, han ville att jag skulle fatta det avgörande beslutet.)

Eftersom jag känner welshen tog jag i den sekunden det beslutet och började leta kennlar i området och fick kontakt med en bara några mil från vårt hem. Vi pratade med dem på telefon upprepade gånger och fick veta att vi kunde få köpa från deras nästa kull. Tyvärr föddes bara en valp, död.

Besvikna och ledsna tog vi uppehåll ett tag från hundtankarna men hittade sedan en väletablerad och välrenomerad kennel som vi fick stå i tur hos.

När valparna föddes fick vi veta att vi kunde få en hund från dem, och fyra veckor senare besökte vi dem. Då skulle vi välja (fast vi ville att de skulle välja men de slog dövörat till och svarade inte ens när vi sa "kan inte ni välja åt oss, vi vet inte vad vi ska titta efter").

Efter endel diskussion fram och tillbaka valde vi den som varit nyfiken på oss båda för att sedan somna pladask mitt i högen av valpar. Skitsvårt att avgöra, vi hade tre valpar att välja mellan: en liten, en mellan och en större (det var det enda som vi såg skiljde dem åt sådär efter en timmes samvaro där de mest gosat eller sovit). När de är fyra veckor kan man ju inte se skvatt när man möter dem för första gången...så det nog mest bara blev Keo.

När vi skulle hämta honom fem veckor senare hade vi suttit och granskat alla bilder från kenneln och de vi själva tagit. Gissa om vi blev häpna över den lilla prickiga korven som kom flygandes genom dörren när vi kom! Så prickig mindes vi honom inte, och hade vi inte sett på bilderna. Han blir prickigare för varje dag, och sötare!

Vi valde ju naturligtvis den bästa i kullen, tycker vi!

(Och sambon är överlycklig över hund!) :)

/Syrsa

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Jag var helt inställd på en korthårig collie. Hade noga valt kennel, avelsdjur och inväntade parning. När jag plötsligt fick kalla fötter... :o

Jag hade tidigare haft cavalier och snubblade en dag över en annons om jaktgolden. Spaniel och retriever var säkra kort för mig, men jag ville ha något större och "mer" än en cavalier. Tack vare annonsen fick jag upp ögonen för jaktgolden och eftersom det var i närheten åkte jag för att titta på dessa två tikvalpar på 4 månader som fanns till salu. Resultatet av en tjuvparning.

Den hund som var mest framåt (den andra var mer tillbakadragen) valde jag. Någon kärlek vid första ögonkastet kände jag inte direkt, det växte fram under de första veckorna ute i skogen.

I efterhand inser jag att jag borde ha valt kennel lika noggrannt som när jag tittade på KH Collievalpar, Billie hade dåliga höfter och kraftiga benpålagringar, dessutom var hon alldeles för mycket för mig rent mentalt att hantera.

När hon togs bort åkte jag dock tillbaka till samma uppfödare för att "titta på" en avelstik på två år som sökte nytt hem. :o
Hon hälsade med lugn och värdighet, lade huvudet i mitt knä och lyssnade så fint.

Jag hämtade hem henne veckan efter och är mycket nöjd. Hon är rätt så otypisk för att vara golden och därför vet jag också att det här är min sista av den rasen.

*kl*

Vi har alltid haft hundar hemma. Främst borderterrier, men också engelska springers av både jakt och utställningstyp. Min första hund var familjens hund som jag som typ 13-åring tog över och hade som egen. Hon var en borderterrier. Har altid känt att det är rasen för mig, så efter det har det bara rullat på!

Mitt senaste köp var inget svårt val. Finns en kennel som ändå är borderterriernas 'Rolls Royce'. När de planerade en kombination som var givet att valparna skulle bli fantastiska arbets- och jakthundar (utställning också, såklart) kastade jag mig på telefonen... 20 tikar var tingade (och medel är 4 valpar:D) så jag hoppades ju bara, trots att jag känner uppfödarna väl. Men, av de 3 tikarna som föddes fick jag köpa en!:bow:

Det var enkelt att väla ut 'min' valp. Alla tikarna var väldigt framåt och mycket modiga, men redan vid 6 veckor var Ylva den som var absolut mest kontaktsökande och intresserad av oss människor.

Så nu sitter jag här med en 7 årig tik, en 2 årig hane och en 15 veckors valp. Alla borderterriers såklart!:banana:

Gilly

Senast ändrad av en moderator:

Får tala för min sambo, som ju var den som skaffade sig hunden. Jag kom med i bilden 2 år senare.

Min gubbe var nära vän med sonen i familjen, där Tuffe föddes. Så han var med redan från början och bestämde sig för vilken valp han skulle ha när dom var 5 dagar gammla. Tuffe var minst i kullen och han åt när de andra sov, sov när de andra lekte och lekte när de andra åt. ;) Självständig och trygg.

För min del såg jag hunden på bild. Tror han var 1 år på den bilden. Tyckte att det var väl sjutton vilken snygg hund och tog genast kontakt med hundägaren som numera är min älskade sambo. :angel:

Allas favorit.
tuffe2.jpg

Jag hade lääänge drömt om att ha en stor och krävande hund som jag skulle få jobba häcken av mig med. Då jag fortf. bodde hemma så visste jag att jag aldrig skulle kunna skaffa mig den typen av hund jag ville(mamma är småhunds människa).
Men jag började planera hund så att det var klart tills jag flyttade hemifrån och kunde skaffa mig en. Så det blev en hel del grubblande över om vad för hund(ras) jag ville ha, som passar mina önskemål osv. Jag hade redan bestämt att det är brukset jag vill satsa på och kollade såklart in hundar av bruksras.

Till slut fastnade jag för schäfer. Under denna tid hade min dåvarande pojkvän fått sig en äldre schäfer omplc, Iko. Honom kunde jag träna med även om det mer var för skojs skull. Jag ville ändå ha en hund som Jag valt, från valp så att Jag kunde forma den precis såsom jag vill. Så letandet sattes igång, ville ha en sk bruksschäfer och fann 2 bra uppfödare som hade det jag sökte efter. När jag väl flyttade hemifrån för 2 år sedan så visste jag att nu kunde jag skaffa mig en ny hund. Jag tog upp kontakten med dessa två uppfd. och väntan hade precis börjat då tikarna väntade sina löp.

Under denna tid så fick jag nys om en schäfervalp som skulle omplaceras efter 3-4 dagar i nya hemmet pga 'allergi'(han var egentligen 7v när jag väl kollade upp allt).
Då jag är som jag är så åkte jag och tittade på valpen.

Det var en väldigt varm sommardag och valpen låg ute i trädgården helt 'död'. Han var slö och ville inte alls vara med, reagerade inte på minsta ljud man gjorde ifrån sig, lekte helst för sig själv när han väl fick en leksak. Vägrade gå ett steg när vi gick till en gräsmatta för att se hurdan han var där...

Nej alltså den hunden gjorde verkligen värsta tänkbara intryck man bara kan när man tittar på valp! Jag funderade och tänkte att det är inget att ha-både rent linjemässigt och bara hurdan han var, tänkte att det snart föds valpar ur en kull jag ville ha..
Men ändå, ÄNDÅ var det ngt med denna hemskt tråkiga valp som jag drogs till. Han hade på nåt vis det där det. Jag åkte hur som helst hem utan valp för att fundera. Men så fort jag kom innanför dörren så ringde jag säljaren och sa att jag ska ha honom!

Dagen efter kom han, fortfarande lika Off som när jag tittade på honom dagen innan. Men jag räknade ut 1+1 och kom fram till att det måste ha varit omständigheterna som fått honom att stänga av helt. Så han fick vara Helt för sig själv här hemma med oss och våra andra djur och bara få komma till ro. Enda kontakten vi tog var när han skulle få mat och komma ut. Efter närmare två dagar kom han självmant fram till mig (:love: ) och efter det har det bara rullat på.

Han är en hund helt över förväntan, men framförallt så är han min absolut bästa kamrat och min kärlek till honom går inte att beskriva, likaså våran relation. Han är och förblir mitt allt oavsett vad hans stamtavla säger-för den lever han ändå inte upp till(På ett bra vis såklart). Jag har Aldrig ångrat mitt hundval en sekund.
Jag tror mig även ha kommit på vad det var som jag föll i hos honom. På ett eller annat sätt så var vi ämnade för varann-vi är så jäkla lika varandra i personlighet-både på gott och ont..

Nero som han heter blir snart 13 månader, och i aug. gör vi våran lydnads debut.
Jag kunde bara inte få en bättre hund!:love:

Lite bilder:

När vi tittade på honom första gången
S1033262.jpg

Efter några dagar i min ägo
S1033529.jpg

Även svårflörtade Iko föll för den lille skiten och fick helt enkelt leva med att den lille valpen gillade honom väldigt mkt också, hihi
S1033432.jpg

Jag vet inte hur man kan vara så söt
S1034486.jpg

Dock så är han dyr i drift, jag menar-han äter inget annat än såna här till frukost! *hehe, inte min unge*
S1036269.jpg

Min drömhund!
IMG_8193.jpg

Hoppsan, blev visst lite långt-men det får ni leva med.=)

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 568
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 162
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
793
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 419
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka