Första tävlingarna

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare lingon_barino
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 583
L

lingon_barino

hej nåt tips om första tävlingarna ja blir nervös och när ja blir det går det så dåligt vad ska ja göra :( hjälp

Sv: Första tävlingarna

Att vara förberedd är A och O för att det ska kännas bekvämt att tävla :) Du får försöka se det som en vanlig träning, viktigt att man jobbar med de mentala för att inte överföra sina nerver på hästen.

I vilken gren tävlar du?

Jag är 22år och tävlade endel när jag var i tonåren men sen blev det ett glapp på många år... Nu när jag "små" tävlar lite igen försöker jag se varje tävling som en träning både för mig och hästen och inte ta det på för stort allvar :rofl:

Om du inte känner dig så bekväm på tävling är de bra att börja med att starta på klubb nivå då det oftast inte är så mkt folk där och ett stort plus är att vara omgiven av folk som känner både dig och hästen.

Lycka till :banana:

Håller med. Börja på en lite lättare nivå och när du väl klarar den kan du gå vidare uppåt.
Om du blir nervös så tänk bara possitivt!

joo ja ska tävla hoppning på klubbnivå desutom på ridklubben ja går på ja är van att rida där och ja är på varenda tävling ja ska tävla i hoppning förhoppnings vis på den enda hästen på hela ridskolan ja har hoppat med dom andra hästarna ja har hoppat med är sålda och hästen ja vill rida är till salu ganska billigt så han säljs nog fort han är minst i stallet men suverän att hoppa med ja har ett block där ja har skrivit upp cheklista för hoppning dressyr och distans :smirk: men ja har inget självförtroende ja har tävlat i två tävlingar förut min första tävling var en orienterings tävling till häst den vann ja :o också en dressyr tävling man tävlade mot sig själv hästen var trög ja hade inga sporrar så han ville inte trava min kompis red honom innan och då galloperade han men självförtroende ja blir nervös och när ja ser alla duktiga ryttare tänker jaa nej ja kommer att förlora och det kommer gå så dåligt :cry:

Att vara förberedd är A och O för att det ska kännas bekvämt att tävla :) Du får försöka se det som en vanlig träning, viktigt att man jobbar med de mentala för att inte överföra sina nerver på hästen.

I vilken gren tävlar du?

Jag är 22år och tävlade endel när jag var i tonåren men sen blev det ett glapp på många år... Nu när jag "små" tävlar lite igen försöker jag se varje tävling som en träning både för mig och hästen och inte ta det på för stort allvar :rofl:

Om du inte känner dig så bekväm på tävling är de bra att börja med att starta på klubb nivå då det oftast inte är så mkt folk där och ett stort plus är att vara omgiven av folk som känner både dig och hästen.

Lycka till :banana:

jooo det är sant men ja känner mig inte ens bekväm på klubb nivå ja har bara tävlat två gånger och när det var mest folk så var det 26 pers som skulle tävla och alla tävlade precis samma sak ja vart ju över lycklig när ja vann då

Heej:D det viktigaste är att tänka positivt och inte släppa in några negativa tankar!! Jag lover dig det funkar,(har själv haft hjälpa av mentalträning)..ha ha.. men positivt tänkande och du vet att du kan egentligen men man känner sig misslyckad när man tittar på de andra..men eftersom du nu tävlar, MÅSTE du ju vara BRA!!du är ju där o tävlar!! POSITIV o vara väl förberedd!:d det kommer gå super!

de första tävlingarna är alltid nervösa och DET ÄR SÅ DET SKA VARA. Håll dig bara lugn och förberedd (bra med mental träning) så kommer det gå jättebra! Kommer du sen att tävla mer kommer nervositeten försvinna. Iaf det mesta av den ;)
Det är ju bara bra att vara så där lagom nervös, då blir man taggad och skärper sig!:rofl:

jag håller med, försök se tävlingen som en träning och tänk "det här har jag gjort förut, inget farligt" (för jag antar att du tränat en del innan tävlingen;) ) . det är bara att göra sitt bästa .
jag blir oxå nervös precis innan jag ska in, men det bästa man kan göra är att bara ta ett djupt andetag och rida iallafall! när man väl är igång hinner man inte tänka på att vara nervös :)

joo ja ska tävla hoppning på klubbnivå desutom på ridklubben ja går på ja är van att rida där och ja är på varenda tävling ja ska tävla i hoppning förhoppnings vis på den enda hästen på hela ridskolan ja har hoppat med dom andra hästarna ja har hoppat med är sålda och hästen ja vill rida är till salu ganska billigt så han säljs nog fort han är minst i stallet men suverän att hoppa med ja har ett block där ja har skrivit upp cheklista för hoppning dressyr och distans :smirk: men ja har inget självförtroende ja har tävlat i två tävlingar förut min första tävling var en orienterings tävling till häst den vann ja :o också en dressyr tävling man tävlade mot sig själv hästen var trög ja hade inga sporrar så han ville inte trava min kompis red honom innan och då galloperade han men självförtroende ja blir nervös och när ja ser alla duktiga ryttare tänker jaa nej ja kommer att förlora och det kommer gå så dåligt :cry:

Hej!
Precis som alla andra säger, förbered dig ordentligt! Tex. rid fram i god tid så du hinner och inte behöver stressa. Börja hellre lite för tidigt så kan du alltid skritta en stund och kanske memorera banan lite lite extra, så att du inte behöver oroa dig för att glömma den. Om det bara är en klubbtävling på hemmaplan så har du ingen lastning mm att bekymra dig över, dessutom känner både du och hästen till ridhuset/ omgivningarna mm, tänk på det! :) Se det som en vanlig träning, sikta på att rida bra och trevligt, tänk inte ens på att rida för att vinna. Om du är avslappnad och koncentrerar dig gör nog hästen sitt bästa också. Lycka till! :rofl:

(Sedan skulle det vara aningen lättare att läsa om du använde lite skiljetecken emellanåt ;) )

ja känner mig mycket bättre ja var så nervös förra tävlingen satt ja skrev en cheklista för allt ja behöver :o

känns mycket bättre jag tror nästan jag kommer skratta när jag ridit klart (en tävling var ja så nervös satt jag inte tog mig upp på hästen):o haha ja längtar numera på att bra trava in på banan och spöa ut dom andra från tävlingen HAHA :D ajaa vi syns i nästa innlägg

hej nåt tips om första tävlingarna ja blir nervös och när ja blir det går det så dåligt vad ska ja göra :( hjälp

Jag har än så länge bara tävlat på klubbnivå, men första tävlingen jag var med på vägrade hästen på ett hinder och jag ville så gärna ha en rosset så när jag kom ut från banan var jag gråtfärdig (då var jag kanske 10 år) . Men nu har jag tävlat fler klubbtävlingar och även om det går uselt så kommer jag kommit ut från banan med ett leende på läpparna för jag vet att vi gjorde vårt bästa. Men jag tror man blir mindre nervös när man tävlat några gånger och håller sig på den nivån man känner sig säker på.

Tänk tävlingen som en träning och att få rutin av att tävla. Ställ inte för höga krav på dig själv. Jag brukar tänka att jag bara ska ha ett fint samspel med hästen inne på banan. Det viktigaste är inte att vinna ;)

bara fortsätta tävla så blir det nog bättre ska du se:)

Hej, jag ska också tävla första gången imorgon!
Jag har lite tips som jag använder mig av,
på första tävlingen tänker jag inte att jag skall vinna utan att jag vinner mot mig själv ifall jag klarar mig egenom banan. Får jag pris eller inte är oviktigt, det skulle vara som en liten bonus. Om man tänker efter är det som en helt vanlig träning när du rider själv fast fördelen är att det är bestämd väg. Börja på din & hästens nivå och tävla mot dig själv och ingen annan! Hästen fattar när det är tävling och skärper nog till sig, det går nog bra ska du se!

Lycka till och slappna av, då kommer allt gå jätte bra.

(ps, ha inte höga krav på dig själv! och bestraffa ALDRIG hästen ifall det går dåligt, hästen vet inte när den ska tex fatta galopp. Ta väl hand om dig och ge hästen många pussar och kramar oberoende på hur det går.)

jag blir också bajsnervös även om det bara är klubbnivå :( men jaa här fanns det ju många bra tips så jag kanske ska köra några tävlingar ? ;)

snart ska jag hoppa 50 cm tränade idag gick ganska bra höll på att ramla av :crazy:

Liknande trådar

Tävling Hästaveln går ju framåt med individer avlade för tävling, men är jag ”gammalmodig” som tycker det känns lite fel att starta två dagar i...
Svar
13
· Visningar
1 077
Senast: Freazer
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
742
Senast: MiniLi
·
Dressyr Ett litet sidospår, som kanske borde vara en egen tråd, men jag har precis insett att jag måste köpa nya sporrar om det blir nån tävling... 17 18 19
Svar
360
· Visningar
12 171
Senast: Hedwig
·
Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
430
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka