Förtäring vid minnesstund

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare bitta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 189

bitta

Trådstartare
Jag har nyligen förlorat min älskade storebror och planerar för begravning och minnesstund.
Helt ärligt, vad skulle ni tycka om det serverades fläskpannkaka/tjockpannkaka med lingonsylt och rårivna morötter?
Kaffe/te och kaka efteråt.
Det är den maträtt jag starkast förknippar med min bror, men jag undrar om det är lite för udda.

Jag har nyligen förlorat min älskade storebror och planerar för begravning och minnesstund.
Helt ärligt, vad skulle ni tycka om det serverades fläskpannkaka/tjockpannkaka med lingonsylt och rårivna morötter?
Det är den maträtt jag starkast förknippar med min bror, men jag undrar om det är lite för udda.
Jag tycker att det är en fin tanke, vi var nyligen på minnesstund för en äldre granne som har gått bort. Han hade själv bestämt vad som skulle serveras och vilka som skulle komma vilka dagar. :heart Hans fru berättade att de hade pratat mycket om det sista veckorna när det stod klart vart det var på väg, när vi var bjudna var det smörgåstårta för det hörde ihop med oss, och budapesttårta för att det var hans favorit.

Vad ni väljer att servera på en minnesstund för er har inte övriga med att göra, ärligt talat. Det är ju nästan lite osmakligt att ifrågasätta sådant. Vill du undvika ev frågor så skriv anledningen i inbjudan.
Nej jag tror ju inte att någon säger något till mig, oavsett vad jag väljer, men jag vill inte riktigt vara för udda i just det här sammanhanget.

Nej jag tror ju inte att någon säger något till mig, oavsett vad jag väljer, men jag vill inte riktigt vara för udda i just det här sammanhanget.
Jag tror att det är vanligt med någon kall liten brunchrätt eller så. Smörgåstårta/landgång osv men jag själv är en sån där som skiter lite i vilket. Antingen äter jag eller så låter jag bli, ungefär. Ena sidan av min släkt har flera kockar och är inte svenska. Där gör vi på annat sätt. Att det blir "riktig mat" och serveras massa öl är nog mer regel än undantag. Begravning på svenska sidan är lika med landgång och kaffe eller liknande. Kanske är en bidragande orsak till att jag ser lite "slappt" på det hela.

Vad ni väljer att servera på en minnesstund för er har inte övriga med att göra, ärligt talat. Det är ju nästan lite osmakligt att ifrågasätta sådant. Vill du undvika ev frågor så skriv anledningen i inbjudan.
Men vad hårt du går ut? Att fundera över det man gör på en minnesstund handlar ju inte om att någon ska ifrågasätta, utan att man inte vill sticka ut på ett negativt sätt. Man vill ju göra stunden så fin som möjligt för alla som kommer.

Det tycker jag absolut att ni kan servera. Särskilt då om det förknippas med din bror.
När mamma gick bort hade vi smörgåstårta. På min kompis mammas begravning var det landgång. Och såklart kaffe och tårta.

Ja, varför inte? En begravnings syfte är ju bland annat att minnas personen som gått bort, så att servera någonting man associerar starkt med denne är en fin gest, tycker jag. Förklaringar känns helt överflödiga, men om du tror att det kan förhindra obekväma frågor osv så är det inte alls fel att t ex skriva något kort om det i inbjudan.

Jag skulle nog tycka det var udda om jag inte visste att det var hans favoriträtt, men om det nämns så är det bara fint.
Annars kanske ett litet buffébord med pajer, sallad och fläskpannkaka.

Jag beklagar din sorg 💕

@bitta

Det låter perfekt, att servera något som kan förknippas med den som har gått bort tycker jag är jättefint. Man kan möjligtvis tänka på att ha något vegetariskt alternativ om ni vet att det kommer någon som äter vegetariskt. Fast det kanske är det du menar med tjockpannkaka?

Beklagar sorgen även jag. :heart

@bitta

Det låter perfekt, att servera något som kan förknippas med den som har gått bort tycker jag är jättefint. Man kan möjligtvis tänka på att ha något vegetariskt alternativ om ni vet att det kommer någon som äter vegetariskt. Fast det kanske är det du menar med tjockpannkaka?

Beklagar sorgen även jag. :heart
Tack!
Ja, tjockpannkaka/ugnspannkaka är ju vegetarisk. Jag vet att det kommer två vegetarianer, men inga veganer som jag vet om.

Jag var på begravning för en vän får nån månad sen, på samlingen efteråt stod hans klubbkompisar utomhus och stekte fläsk med raggmunk med tillbehör på stora muurikor utanför samlingslokalen. Det var så himla fint, för det var så mycket han.

Så jag tycker absolut att man kan servera sånt som symboliserar/påminner om människan man tar farväl av, oavsett vilken rätt det är. Det är en fin tanke bakom det.

Jag beklagar din förlust.

När vi begravde min mamma serverade vi snittar och vin/öl, för hon hade inte velat ha ”nåt tråkigt begravningskaffe”. Till kaffet blev det hennes favorit budapeststubbe. Vi hade även geléhallon och Center i små skålar (hennes favoritgodis).
Jag tycker att det är jättefint att servera nåt som förknippas med den som gått bort.

När min moster gick bort härom året hade hon själv bestämt menyn på mottagningen efteråt, det var hennes favoriträtt. Det var lax i någon variant, jag äter inte fisk så jag minns inte. Hennes änkling höll tal innan maten serverades och berättade varför menyn såg ut som det gjorde.

Jag tycker att det är väldigt fint att göra så oavsett den bortgångnes favoritmat. Om man som jag inte äter fisk/kött är det trevligt att kunna erbjudas något annat, men som Magdalena Ribbing skulle ha sagt, mottagningen är inte till för att alla ska få äta sin favoritmat utan för att hedra den som gått bort.

En exsambo som spelade i punkband ville ha gravöl så det blev gravöl på en anarkistklubb med band som spelade, vilket var helt rätt i det sammanhanget.

Innan min svärfar gick bort så bestämde han att det skulle serveras sillsmörgåsar på hans begravningskaffe och så blev det. Det var en av hans favoriter. Tycker absolut man ska servera något som förknippas med personen på ett eller annat sätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullet ben
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Rida hästen i form + lat häst
Tillbaka