Fortfarande svullen!

Gabriol

Trådstartare
Pållen har som jag skrivit i ett tidigare inlägg fått lymfangit på ena bakbenet.

Har gett antibiotika nu i 5 dagar (ska ge sista dosen i morgon) men svullnaden på benet har inte gått ner :crazy:

Vad ska jag nu göra?
Ringa veterinären? (som är väldigt svår att få tag i..)
Lägga nåt bandage? (i så fall hur?)
Eller vänta några dagar till och se om det blir bättre..?

:confused:

Några förslag?
 
Jaa, ska göra det.

Men i bland tar det flera dagar innan man får tag i honom :(

har ni inte några råd till mej?
 
försök få en annan veterinär. jag skulle se till att det kom ut någon med en gång så att det inte går för långt...
 
Ut och gå med hästen så han får röra sig, då försvinner svullnaden fortare. Så sa min vet om min 2-åring som fått det. Och det fungerar eftersom blodet strömmar lättare vid rörelse. I hagen rör han sig bara lite då och då...
 
Jag är ute o går o springer med honom varje dag, men det har inte hjälpt. :(

Har fått tag i veterinären i dag, han sa att jag skulle lägga ett våtvarmt omslag med jodopax.

Hur länge ska det sitta? (det var min mamma som ringde för han hade bara telefontid när jag var i skolan, så hon glömde fråga det..)

Om han ska gå med det i hagen: kan man dränka in några kompresser med jodopax, linda självhäftadnde linda runt och eventuellt sätta på ett benskydd (ett sånt som går ner över kotan) ovanpå så att det inte går upp?

Tacksam för snabba svar!
 
Mitt sto fick också lymfangit för någon vecka sedan p g a akut uppblossande mugg på ett ben.
Hon ordinerades antibiotika i 8 dagar..och det var först efter att hon sprutats 6-7 dagar som svullnaden var helt borta...efter 5 dagar var den fortfarande märkbar.

Försök få tag på vet. och se om Du inte kan spruta några dagar till.

Hoppas det går bra...
 
Jag har fått ned en lymfangit en gång UTAN sprutor (dock med en veterinär i andra telefonändan) genom att gå och gå och gå och gå.... absolut INGET bandage eller prazzel, det gäller istället att få fart på kroppsvätskorna.

Tempa regelbundet! Rådgör med veterinär. Hellre en sprutdag för länge än för lite det kan t.o.m krävas cortison om det är riktigt illa.

Gå och gå och då snackar jag timmar och ha gärna hästen i en hage därimellan när du äter mat och sover. Lymfangit kan blir kroniskt och är inte att leka med....

Kokopelli Mana
 
Men i bland tar det flera dagar innan man får tag i honom

Men herregud!

Ta en annan veterinär för guds skull! Ring distriktet! Ett djursjukhus! Du kan ju inte gå och vänta på att veterinären skall komma hem från semestern eller va fan han gör?

Det finns tack och lov veterinärer med mobiltelefon och JOUR nyförtiden

Kokopelli Mana
 
Nu vet jag ju inte alls hur din häst ser ut (hur svullen han var och är mm), men jag hade absolut kontaktat veterinären pånytt. Mitt sto hade lymfangit för 4 år sedan - hon var ohalt efter en spruta penicillin och tredje dagen så hade svullnaden gått ner helt. Hon fick oxå penicillin i 5 dagar..

För en vecka sen så uppkom en häst i stallet med lymfangit. Veterinären vi hade ut satte honom på penicillin (5 dagars kur) men svullnaden och hältan (blev bättre men inte bra..) ville inte ge med sig så efter 2 dagar så körde jag in honom till djursjukhuset (ägaren är utomlands). Han hade då fått en böld på bakbenet som det blödde lite från. Veterinären sa då att man var tvungen att operera och göra rent ordentligt annars var det risk för att han fick kronisk/återkommande lymfangit. Så håll ordentlig koll på din häst. Hästen i vårt stall står fortfarande på djursjukhuset och får stark antibiotika varenda dag..

Ett annat tips är att kolla så han får rätt penicillin - är väldigt osäker men vet att en veterär har sagt till mig att man ger olika penicillin för olika "sjukdomar/skador". Kanske de då oxå är olika starka och din häst behöver en starkare dos..

Lycka till och hoppas att din häst snart blir frisk igen!
 
Gå ännu mera. Du måste få igång cirkulationen i benen. Hästen har ingen egen cirkulation i benen utan är beroende av hovens rörelse för att få blodet att cirkulera. Men ibland kanske det inte räcker med att gå utan man får jogga lite också.

Jag skulle inte rekommendera våtvärmande omslag???!!! Det blir väldigt mycket bakterier i våtvarmt och det gynnar knappast ett ben som redan är fullt med bakterier. Ifall du lägger på det ändå så låt det sitta max ett par timmar. Jodopax brukar ändå för det mesta vara för svagt, pröva istället med virkon s eller alsolsprit.

Jag brukar lägga ett virkon s eller alsolsprit omslag i ett par timmar då hästen får gå i hagen. Sedan tar jag bort det och så är det rörelse som gäller, gärna många timmar. Går inte svullnaden ner brukar jag prova trava några timmar istället.

Men, som sagt, våtvärmande gynnar bakterier=varmt och fuktigt så trivs bakterier. Jodopax anser jag vara för svagt vid en redan pågående lymfangit och om du lägger på det ändå så skulle jag inte låta det sitta länge. Man ska komma ihåg att alla sorts bandage och omslag kapslar in skiten istället för att vädra den.

Som ovanstående skriver skulle nog jag be att få lite mer penecillin utskrivet och ge hästen i 3-4 dagar till. 5 dagar är i kortaste laget och det kan hända istället att bakterierna inte tas bort utan istället hinner bli resistenta och det vill man ju inte. Då måste man pröva andra sorter osv. Det är därför penecillin alltid ges under lång tid även om symptomen är borta-för att förhindra resistens hos bakterierna.
mvh jesse
 
Hej!

Sak prova med jodopax omslag som han får gå med i hagen 5-6 timmar år gången.

Om det inte funkar så får jag prova med mera antibiotika och Virkon S.

Han har fått antibiotika i 6 dagar, tycker egentligen att det skulle räcka, men vi får ju se.

Tack för svaren. :)
 
Hej!

Ska prova med jodopax omslag som han får gå med i hagen några timmar timmar åt gången.

Om det inte funkar så får jag prova med mera antibiotika och Virkon S.

Han har fått antibiotika i 6 dagar, tycker egentligen att det skulle räcka, men vi får ju se.

Ska oxå börja gå längre med honom och även springa med honom.

Tack för svaren. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 637
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
20 632
Senast: Klara
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp