Fortsätta renovera eller riva och bygga nytt stall? Ge mig råd!

eigollet

Trådstartare
För snart 6 år sedan flyttade jag och min familj till den drömgård där vi nu driver verksamhet.
Gården var kraftigt eftersatt under ca tio år innan vi flyttade in, varför omfattande renoveringar och förbättringar gjorts.
Gården har 44 ha inhägnad betes och åkermark, 3 bostadshus, stall för 16 hästar och tre mindre lösdrifter. Två av husen har helrenoverats, en fd maskinhall på 25*42 m har fått sarg och ridhusbotten, ny ridbana, staket bytta, lösdrifterna delvis renoverade osv. Det enda som bara fått finputningar med målning är stallet. Men nu börjar jag känna att det verkligen är stallets tur.

Det är ett stall med en äldre del som är en ombyggd ladugård. Där rymms foderrum och 8 boxar med en skulle för ca 35 ton hö. Vi producerar allt grovfoder själva och ca hälfter av årsåtgången är hö, resten silage. Höt används i lösdrifterna eftersom lagrings och uppställningsmöjligheter i nuläget saknas för silagehantering där.
Sen är det en anslutning i linje till den "nya delen", ca 80 talet, som i princip bara är ett skal med fronter till 8 boxar.

Nu till min fråga:
Stallet har sina problem, fronterna skulle behöva bytas, golvet läggas om, igensatta golvbrunnar som inte fungerar sedan deciennier i båda stallen, ytterligare en som är underdimensionerad i "anslutningsdelen" där en mindre bra uppbindningsplats finns, lite för smal gång, felplacerade fönster, ytterdörrar som behöver bytas, jag skulle vilja höja taket så att det blir luftigare osv osv....
Alltså, en massa egentligen små saker men som i det stora hela gör stallet allt annat än perfekt. Men det fungerar.

Jag vill ju göra en massa åtgärder, men det känns som att börja lappa ett korthus. Även om man byter golvet så sitter ju ändå fönstren direkt under taket när jag vill att de ska vara öppningsbara i höjd att hästarna kan se ut....

Grunden finns ju med el och avlopp osv
Men vad är smartast? Fortsätta med lappandet eller bara blåsa ut allt och bygga upp från grunden? Ekonomiskt, vad blir skillnaden att göra ändringar mot att bara riva skiten och slå upp nytt? Vad tror ni, vilka erfarenheter har ni?

All input är välkommen!
 
Sv: Fortsätta renovera eller riva och bygga nytt stall? Ge mig råd!

be en rörmockare eller vad de är som kollar brunnarna. Det är de väl de som kräver mest omfattande jobb om de är mkt söndriga. Jag har annars gjort om en ladugård till stall. Och jag skulle inte gjort det mkt annorlunda om jag fick bygga nytt. Även om jag nu har kallstall o de är ju då väldigt kallt.. Men de är bra för hästarna! O man slipper byta täcken o sånt som tar tid på morgonen :)

Sen tycker jag itne att du behöver göra allt på en gång? Börja med brunnarna, de är nog de dyraste också. Sen kan du se över boxarna. Sommaren därpå kan du sänka fönster om du fortfarande absolut vill, samt fixa ytterdörrarna.

Ett nytt stall för 8 hästar kräver nog 400-800 000 kr idag, utan att vara jättesnål eller jättegenerös. Så det är nog absolut värt att renovera det befintliga! Så länge tak, balkar osv är fräscht!
 
Sv: Fortsätta renovera eller riva och bygga nytt stall? Ge mig råd!

Vi gjorde om vår ladugård, gammalt kostall med rännor etc och det gick väl på 500.000 kr ungefär. Då blåste vi ut allt!
Delar av golvet bilades bort och ny betong på. Putsa väggar, nya fönster,ny indragning av vatten, ny el, dörrar och boxinredning. Det blev 6 boxar med foderkammare för det priset och sadelkammaren intill.
vi hade hantverkare till allt pga tidbrist och kunskapsbrist när det gällde detta.
 
Sv: Fortsätta renovera eller riva och bygga nytt stall? Ge mig råd!

Tack för ditt svar!:)

Den "nya" delen har jag faktiskt funderat på att göra till kallstall. Det är där fönstren sitter högt och där fronter och ytterdörrarna behöver bytas. Med fronter och elvattenkoppar inräknat skulle gå på ca 65 000 kr exkl arbete och nya fönster ytterligare ett par 10 000 kr lappar till gissar jag. Överkommligt och helt klart görligt.

Den gamla delen är det ju svårare med eftersom jag helst vill höja taket och där ovanpå är ju skullen med tork och allt... Känns som att det kan bli ruggigt kostsamt. Och skullen är just nu absolut nödvändig för vår egen produktion av hö.

Det andra alternativet är att göra om två lösdrifter så att de anpassas för silagehantering så skulle man kunna höja taket på stallet utan att behöva bry sig om skullen. Men de är också gammla byggnader som i så fall behöver modifieras ganska mycket. Dessa byggnader är dessutom frächa som det är.


Hmmm, svårt....

Fler idéer?:)
 
Sv: Fortsätta renovera eller riva och bygga nytt stall? Ge mig råd!

Och tack för ditt svar!
Det lät ju inte alls blodigt, inklusive arbete och allt!
Jag är ju heller inte ute efter något lyxstall, enkelt och funktionellt ska det vara.
Men man vill ju inte börja i en ände och sen upptäcka att det varit bättre att börja någon annan stans.
 
Sv: Fortsätta renovera eller riva och bygga nytt stall? Ge mig råd!

Går det att bygga ett hylt nytt stall i anslutning till de gamla?
Då har du ju redan alla förvarings utrymmen klara och kan bygag ett stall med bara boxar.
Finns ju en del stall tillverkare här i vårt avlånga land.
Många har både fina och hyfsat billiga stall.
 
Sv: Fortsätta renovera eller riva och bygga nytt stall? Ge mig råd!

Det hade ju egentligen varit det bästa!
Problemet är bara att gården är väldigt centrerad, alltså alla byggnader förutom bostadshusen ligger väldigt nära varandra om omges av hagarna och åkermark. Så helst vill vi använda platsen där stallet redan står. Annars får vi sno mark från någon av vinterhagarna och de är inte så ansenliga ändå.

Blö, det känns bara som att jag kommer med problem tillbaka till alla svar, men jag uppskattar dem verkligen! Skönt med lika olika input så får man väl väga för och nackdelar i slutändan.

Tusen tack!
 
Sv: Fortsätta renovera eller riva och bygga nytt stall? Ge mig råd!

vi har (snart) total renoverat vårt stall, slog ut en vägg i taget och byggde upp igen med nya dörrar och fönster + höjde väggarna lite, bilade bort golvet och sänkte ner det så att det blev plant. och byggde nya boxar såklart. till våren så ska taket bytas ut och vi ska bygga ut loftet så att man får plats med hö och halm där.
så det går att göra om allt utan att riva ^_^
 
Sv: Fortsätta renovera eller riva och bygga nytt stall? Ge mig råd!

jag har hort.. och upprepar, jag vet inte om det ar sant, men ngn sa att om man vill bygga ny stallbyggnad idag maste stallet ligga minst 50 meter fran narmaste boningshus. Igen, jag kan inte regler och sant men kanske checka detta.. MEN om man anvander gammal byggnad och gor om inuti sa far man gora det, tror bara detta med 50 meter galler om man bygger nytt. Alltsa en helt ny byggnad..
Annars har jag inga rad att komma med.. Personligen skulle jag inte anvanda vattenkoppar, tycker hinkar ar enklare, forstas om man har varmstall av ngn sort.. visst det fryser pa toppen av hink men det gar ju att knacka bort.. Plus jag vet hur mkt mina hastar dricker.. Enklare ocksa, bara ta slangen och fylla upp.. Men det ar val vad man ar van vid..
Jag tror det finns pa lansstyrelse ngn typ av regelbok nar det galler stallbyggnader, plus pa Ridsportforbundet finns en liten broschyr som man kan sanda for.. mot kostnad..
Lycka till med ditt project..
 
Sv: Fortsätta renovera eller riva och bygga nytt stall? Ge mig råd!

Det stämmer inte riktigt med 50 meter mellan hus och stall :)

Vi har 15 meter mellan vårt stall och hus (nybbygt sen 3 år tillbaka ) ,men för andra som bor runtomkring så gäller ju andra regler till deras bostadshus .


Mia
 
Sv: Fortsätta renovera eller riva och bygga nytt stall? Ge mig råd!

kl* knycker tråden lite på ett hörn*

Hur går man egentligen till väga när man ska höja taket i exempelvis en gammal lagård till förmån för ett stallbygge? I mina öron låter det som en riktigt stor kostnad :confused: givetvis är ju allt relativt, men är det någon som vet hur mycket det rör sig om på ett ungefär?
 
Sv: Fortsätta renovera eller riva och bygga nytt stall? Ge mig råd!

e det inte att man måste ha ett visst avstånd till byggnader/bebodda hus, som inte tillhör ens gård? För när jag sökte alla tillstånd ville de har utmätt enligt skala: vart allt står, vad det är, vad det används till, och om det är bebott. Mkt vet jag är pga brandrisk. Men det borde väl kanske ligga nåt mer intresse i det hela?

Reville: Vi satte upp totalt 7 vajrar på en 20 meter långt stall, eller ja, byggnaden är 70 meter, men själva stalldelen är så stor. Vi satte 3 st lite högre upp, ca 6 meter upp, för belysnings skull. Sen sattes 4 st lite längre ner, på lite över 4 meters höjd, för att hålla ihop byggnaden med så låg dragpunkt som möjligt. Skall också tillägga att hela stalldelen vilar på 1 meter tjock stenvägg som är 2 meter hög.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 101
Senast: LillaMusse
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 269
Senast: majha
·
L
Anläggning Har haft en kille ute från byggfirman för jag funderar på att renovera stallet. Stora problemet i nuvarande stall är att takhöjden bara...
Svar
9
· Visningar
1 692
Senast: Cyllene
·
L
Anläggning Har funderingar på att fixa till stallet lite i sommar men egentligen är taket ca 10 cm för lågt för den stora hästen. Inspektörerna...
Svar
11
· Visningar
3 858
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp