Bukefalos 28 år!

Fortsättning

Min fasta anställning är på 100%, men jag jobbar 75% och får 25% från f-kassan "trots" att jag tidigare jobbat 150% utan problem och haft gott om energi till annat utanför jobbet.

Vad gör dig så speciell, jämfört med oss andra som blir sjuka och inte fixar heltidsjobb under en kortare eller längre period? Speciellt mtp att af redan bedömt arbetsförmågan till 75-80%.
Jag tror helt enkelt att det är ett extremt undantag att få sjukersättning från fk.

Det vanliga är annars att de säger att man får jobba med något lättare för att orka. Sen att det där lättare jobbet kanske inte finns saknar betydelse. Och då står man där och får ta det man får för att inte bli utan inkomst.

@Sel Jag tycker det är skillnad på riktiga kurser och sådana som är på sandlådenivå. Jag tror nämligen kurserna på hab är i samma nivå som aktiviteterna på af.
 

Idag får jag t.ex. skämmas för jag har inte orkat duscha på över en vecka. Har börjat lukta illa.
Jag har tänkt på det här som verkar vara en stötesten, en grej som kräver ännu mer startmotor för att få till för dig? Eller bara att det stör mer pga hygienaspekten, vet inte.

Hur som helst så finns ju inga som helst krav på att duscha för att bli ren bara för att det är det sätt de flesta använder. Om det skulle vara lättare/mindre tröskel mot att lapp-tvätta så kanske det vore ett alternativ? Om tex grejer som vatten på vissa delar av kroppen är obehagligt eller om du fryser/har svårt att temperaturreglera eller bara inte tycker det är skönt, så blir ju det också liksom hinder att överkomma. Kanske uppstår inte vissa av dem med lapp-tvätt?

Min modell är att tvätta med tvättlapp när jag sitter på toa (där jag når handfatets kran). En dag armhålor, ansikte, en dag bål, en dag fötter osv. Och så (har jag hjälp med) hårtvätt en dag. Den främsta vinsten för mig är att slippa frysa och dela upp ansträngningen. På det sättet är min hygien okej fast en dusch (som i teorin är det enklaste alternativet) är övermäktig.
 
Jag utgår från att de tror att man inte kan någonting. Och att de då kommer tala om saker för en som man redan vet.
1 - du VET inte hur de där kurserna funkar, du inbillar dig att du vet det.

2 - även om de skulle vara på "basic"nivån innebär det inte att deltagarna är dumma, lata eller blir betraktade som barn.
Att borsta tänderna varje dag och duscha regelbundet kan ju anses vara "basic" men uppenbarligen är det ju svårt för en del personer som behöver stöd med det.

3 - Förstår du att det du säger om folk med autism både är osant, elakt och att det gör folk ledsna?
 
Det var ett svar på att det behöver vara på en basic nivå. Och basic är något som är barnanpassat. Jag behöver ingen som talar om saker för mig som jag redan vet.
Fast bara för att du vet någonting behöver det inte betyda att du kan genomföra det. Ibland behöver man någon som förklarar exakt vad man vet fast med andra ord. Kom bara och tänka på den ridinstruktören jag hade för ett par år sedan.. Jag hade kämpat flera år med att "trampa ned hälen". Det gick bara inte. Jag blev spänd, tryckte mig själv ur sadeln.. Ja. Det blev inge bra. Fram tills den instruktören som sa; trampa inte ned hälen. Lyft tån. Resultatet blev ju exakt vad som efterfrågades av båda instruktörerna, men den ena sa det med orden som bara fick det att låsa sig i både kropp och knopp.
 
Klarade förra säsongen. Räknar med att klara den här säsongen också. Och min ekonomi går före allt annat.
Om jag sjukskriver mig så får jag inget jobb nästa säsong. Min ekonomi går före precis allting annat.

Vi prioriterar och väljer därför olika.
Jag prioriterar hälsan och att kunna ha ett hyfsat normalt liv.
På sikt kommer mitt val ganska säkert att gynna min ekonomi på så vis att jag blir frisk/friskare och därmed kan gå tillbaka upp i arbetstid. Min lön ger ju mer än dellön + ersättning från fk, men jag klarar mig på det också under tiden.

Du prioriterar ekonomin före hälsan och allt övrigt i livet och jag hoppas det valet bär sig för dig även framgent, även fast inget så mycket annat tycks fungera på ens basic nivå.

Vi ät alla olika, prioriterar och väljer olika vägar baserat på vem vi är och det är väl bra det, men man måste ju nånstans också äga sina val.

Om det finns folk som på riktigt tycker att jag är lat, korkad och okunnig pga att jag sökt och fått både vård och medicinhjälp under den här perioden, så är det ju deras problem. Inte mitt!

Jag skiter nämligen högaktningsfullt i vad andra tycker och tror om de val jag gör i mitt liv. Jag utgår ju från vad som är bäst för just mig, både här och nu och framförallt framledes.
 
Jag utgår från att de tror att man inte kan någonting. Och att de då kommer tala om saker för en som man redan vet.
Det där tror jag bara är en fördom du har.
Jag känner flera med autism. De flesta har både kärleks- och vänskaps-relationer, jobb, fritidsintressen etc. De flesta av dem är det inte så att folk som träffar dem tänker "Autist" eller "nedsatta förmågor". De är liksom rätt vanliga människor.
En del av dem har trots det gått kurser hos hab och tyckt det varit ok eller bra. Andra har privat tagit hjälp för att hantera autismen.
Så att det bara ska sitta en massa folk som du säger är "dumma i huvudet, lata" etc kan du nog glömma.
När man frågar folk på nätet i en grupp för diagnoser eller sjukdomar får man nog fundera kring om "är det här ett representativt tvärsnitt för alla med tex autism"?
Det kan mycket väl vara så att de som hänger där antingen inte vill/kan ha mer socialt umgänge live, att det är de som har mest besvär av sin autism iom att de som inte har så stora besvär kanske inte känner samma behov att prata/skriva om det, eller sådana som själva pga av att de mått dåligt vill hjälpa andra med autism och för just dem har acceptans varit svaret etc.

Sen när man undervisar grupper, oavsett ämne, så måste man ju tänka på att det ska ge något för alla, oavsett nivå. Så då blir det en hel del basics, iom att väldigt många ändå har nytta av det. Men det kan också läggas in lite mer avancerade saker som de på basic-nivån kanske inte greppar helt.
Ska man dra parallell till ridundervisning tex så kunde jag sitta med när det var teori inriktat på den nivå mina elever var på. Och även om det var sånt jag vetat sen många år tillbaks så fanns det något litet guldkorn jag antingen glömt eller inte fick en annan syn på. Och en repetition av det man vet kan också väcka nya tankar. Särskilt när det är någon annans ord.

Jag har gått i grupp för fysisk sjukdom och för trauma-terapi. Jag var extremt anti båda först. Men det blev faktiskt jättebra. Visst var det en hel del jag visste. Men det var ändå saker som hjälpte och själva gruppgrejen var inte så hemsk som jag först trott.
 
Vi ät alla olika, prioriterar och väljer olika vägar baserat på vem vi är och det är väl bra det, men man måste ju nånstans också äga sina val.

Om det finns folk som på riktigt tycker att jag är lat, korkad och okunnig pga att jag sökt och fått både vård och medicinhjälp under den här perioden, så är det ju deras problem. Inte mitt!
Det är smart och långsiktigt hållbart, att vilja och våga ta hjälp.
 
Jag utgår från att de tror att man inte kan någonting. Och att de då kommer tala om saker för en som man redan vet.

Det är väl omöjligt för en kursledare att veta vad kursdeltagare vet, en del kan inget andra kan en del och då får de som kan en del tåla att få lite av teorin uppdaterad.
 
Jag tänker att det också kan vara bra med tips om saker som är basic. Jag tycker matlagning är trist och jobbigt. Om någon har tips på hur det blir lättare så vore det ju jättebra.
Du skriver ju också om att tex tandborstning och dusch är svårt. Det kan ju också läggas in i basic saker. Vore det inte bra med tips för det?
 
Jag har tänkt på det här som verkar vara en stötesten, en grej som kräver ännu mer startmotor för att få till för dig? Eller bara att det stör mer pga hygienaspekten, vet inte.

Hur som helst så finns ju inga som helst krav på att duscha för att bli ren bara för att det är det sätt de flesta använder. Om det skulle vara lättare/mindre tröskel mot att lapp-tvätta så kanske det vore ett alternativ? Om tex grejer som vatten på vissa delar av kroppen är obehagligt eller om du fryser/har svårt att temperaturreglera eller bara inte tycker det är skönt, så blir ju det också liksom hinder att överkomma. Kanske uppstår inte vissa av dem med lapp-tvätt?

Min modell är att tvätta med tvättlapp när jag sitter på toa (där jag når handfatets kran). En dag armhålor, ansikte, en dag bål, en dag fötter osv. Och så (har jag hjälp med) hårtvätt en dag. Den främsta vinsten för mig är att slippa frysa och dela upp ansträngningen. På det sättet är min hygien okej fast en dusch (som i teorin är det enklaste alternativet) är övermäktig.
Nej usch, det vill jag inte. Jag vill ha allt tvättat i ett svep med rinnande vatten. Och med duschtvål.

Jag tänker att det också kan vara bra med tips om saker som är basic. Jag tycker matlagning är trist och jobbigt. Om någon har tips på hur det blir lättare så vore det ju jättebra.
Du skriver ju också om att tex tandborstning och dusch är svårt. Det kan ju också läggas in i basic saker. Vore det inte bra med tips för det?
Det är inte svårt att duscha och inte svårt att borsta tänderna. Det som är svårt är att komma till skott och orka. Tandborstningen hindras också av min fobi. Jag kan inte tänka mig att det finns något sätt att komma till skott lättare. I så fall borde jag kommit på det redan.
 
Fast det låter som dina fördomar?
Just därför är det kanske nyttigt för dig att gå? för att se att autister kan vara på många olika sätt. Jag har vänner med den diagnosen och de är ju framgångsrika och kan massor.
Både Einstein och Bill Gates var väl autister. Men tycker ändå att det inte känns bra alls att få förklarat för mig på en kurs vad autism är. Jag vet ju redan.
 
Det var ett svar på att det behöver vara på en basic nivå. Och basic är något som är barnanpassat. Jag behöver ingen som talar om saker för mig som jag redan vet.

Men tycker du alltså att folk som är i behov av dessa kurser är dumma i huvudet?

För övrigt, jag har också svårt att komma igång (har med min adhd att göra). Jag fick lära mig en massa bra knep på en av dessa kurser jag gick. Att borsta tänderna, lägga fram kläder dagen innan (istället för att i panik leta 2 min innan dom måste vara på), duscha, plocka undan, hålla koll på tid osv, det är ju väldigt basic och något ”man borde” klara av. Men uppenbarligen är det många som har svårt med det. Alla vet nu HUR man gör, men det finns många sätt att underlätta på som jag tror fler hade varit i behov av. Diagnos eller ej.
 
Det är inte svårt att duscha och inte svårt att borsta tänderna. Det som är svårt är att komma till skott och orka. Tandborstningen hindras också av min fobi. Jag kan inte tänka mig att det finns något sätt att komma till skott lättare. I så fall borde jag kommit på det redan.
Men tänk om du får lära dig just det på kursen. Hur man lättare kommer till skott?
Kanske värt att testa? Du har ju inget att förlora på det.
 
Det är inte svårt att duscha och inte svårt att borsta tänderna. Det som är svårt är att komma till skott och orka. Tandborstningen hindras också av min fobi. Jag kan inte tänka mig att det finns något sätt att komma till skott lättare. I så fall borde jag kommit på det reredan.
Det är ju just sånt som att komma till skott som jag menar. Det kan ju finnas tips och verktyg som kan göra så det blir av.
 
Jag utgår från att de tror att man inte kan någonting. Och att de då kommer tala om saker för en som man redan vet.
Oavsett kurs så är det nästan säkert att du får höra något du kan, inte för att de tror att du inte kan utan för att så fungetar det för all grunläggande kurser. Alla kan lite olika och det gäller att se till att alla är på samma nivå och hänger med. Ofta diskuterar man olika erfarenheter och lösningar och då är det en förutsättning att några har erfarenher.

Det handlar inte om att de tror att du inte kan något utan att de vet att du kan en del.
 
Nu vet jag inte riktigt vad du far efter? Det är ju stor skillnad på om något är grundläggande/basic och barnanpassat.
Jag tycker inte skillnaden är stor. Jag behöver inte få förklarat för mig vad autism är. Jag vet redan eftersom jag inte är ett barn. Ändå är det ett krav att gå den kursen innan man går någon av de andra kurserna.

Men tänk om du får lära dig just det på kursen. Hur man lättare kommer till skott?
Kanske värt att testa? Du har ju inget att förlora på det.
Jag måste vara borta från jobbet utan garantier på nånting.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 469
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte förstå hur svårt det ska vara för mig att hitta en tidsbalans. Jag hade ju uppenbarligen trampat i jordgetingboet igen nu...
Svar
0
· Visningar
391
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 230
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Under en ganska lång tid har jag funderat på att byta yrke, då jag känner mig relativt "klar" på mitt nuvarande jobb. Det finns ingen...
Svar
8
· Visningar
1 466
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp