Förvara hästpass i stallet?

Sv: Förvara hästpass i stallet?

Min förvåning bara ökar. Man litar inte på transportören att ta häst OCH pass från punkt A till punkt B - men man lastar glatt på HÄSTEN!? Är inte hästen det värdefullaste? Passet är väl bara en pappershandling.

Hade jag inte litat på transportören hade de inte kört hästen. Litar jag på att de tar hand om hästen är väl passet den lilla biten?

Jag kan på sätt och vis förstå tanken, men om hästen är chipmärkt så tycker jag det borde kunna funka lika bra som gula lappar i öronen. Det som fattas är väl ett centralt register?

Sen undrar jag om någon vet följderna om man bryter mot lagen, är det "bara" böter eller tar de fram bössan som de gjorde med de öronlappslösa kossorna?

Jag håller fullständigt med om att det borde finnas ett centralt register för chipmärkningen, inte x antal avelsorganisationer som ska hålla egna register. Det får de gärna göra för avelns skull, men det är inte helt lätt att hitta rätt häst på ett chipnummer om man inte vet vad det är för ras t ex. En rejält övervuxen connemara kan t ex vara ruskigt lik ett "halvblod" men är registrerad i connemaraförbundet = omöjligt att hitta om man inte vet att det är en connemara.

När det gäller andra livsmedelsproducerande djur blir det avdrag på lantbruksstöden (mycket pengar) och djuren får inte gå in i livsmedelskedjan (dock kan man använda köttet för egen konsumtion inom hushållet). Häst gissar jag att det blir föreläggande i första hand.

Tillåtet att kopiera är det, men en kopia godkänns inte som handling ;)

Nej, det är faktiskt inte tillåtet att kopiera passet. Om jag inte minns fel är det i artikel 5.8 i hästpassförordningen. Det är för övrigt kommissionen som har tagit fram reglerna och inte Jordbruksverket.

David

Man tycker ju att det är intressant och skrämmande att en djurskyddsinspektör som håller en föreläsning för befintliga hästföretagare och blivande hästföretagare på en universitetsutbildning säger att det är okej med kopior på passen då. :crazy:

*kl*

Jag förstår inte varför ett förlorat pass skulle kunna göra att man får en tävlingssäsong spolierad, inte 17 har jag mina vaccinationer bara i passet?
Jag kör fortfarande med ett separat vaccintyg just för att slippa dra runt på passet på tävling eftersom det är lätt att tappa/ lägga ifrån sig osv. :angel:

F ö bor mitt pass i bilen.

*kl*

Jag förstår inte varför ett förlorat pass skulle kunna göra att man får en tävlingssäsong spolierad, inte 17 har jag mina vaccinationer bara i passet?
Jag kör fortfarande med ett separat vaccintyg just för att slippa dra runt på passet på tävling eftersom det är lätt att tappa/ lägga ifrån sig osv. :angel:

F ö bor mitt pass i bilen.

Hur kan ett vaccinationsintyg styrka att det är för just den hästen? Ok att det funkade så förr, men nu när alla SKA ha pass så måste det väl ändå vara det som gäller vid tävling? :crazy:

Inte alls, SvRF ställer inga krav på att du ska visa pass på tävling.
Vaccinationsregeln ligger ju i vårt eget intresse att följa och vill man fuska på det ena eller andra sättet är det ju inte speciellt svårt ändå.

När jag läser sådant här tänker jag bara: "Det var bättre förr."

Det känns som att dagens bonde nästan måste vara mer revisor än bonde. För inte särskilt länge sedan var det inget större problem att vara bonde ifall man knappt kunde läsa.

:bow::bow::bow::bow:

Gilla knapp!!

Vi har passen i stallet i ett låst medicinskåp innanför en låst dörr. Lätt att ta med om man ska ut och transportera då man inte behöver riskera att ha glömt det hemma :)

Min förvåning bara ökar. Man litar inte på transportören att ta häst OCH pass från punkt A till punkt B - men man lastar glatt på HÄSTEN!? Är inte hästen det värdefullaste? Passet är väl bara en pappershandling.

Hade jag inte litat på transportören hade de inte kört hästen. Litar jag på att de tar hand om hästen är väl passet den lilla biten?

Om man aldrig anlitat transportfirma någon gång så vet man ju inte vilka dom är, efter nogrant letande och efter att talat med folk som rekomenderat firman så anlitade vi dom, sen hade vi inte något annat alternativ till att få hem våran ardenner från småland till Dalarna eftersom vanlig transport inte var ett alternativ.

Vi sökte med ljus och lykta efter en ny ardenner efter att våran förra älskade vän sommnat in, och lyckdes få tag på denna i småland efter ett besök och provkörning med henne var både jag och sambon totalt sålda på hästen, "problemet" var bara att få hem henne, och då blev det transport, vi hade telefon kontakt med transportören, 2 gånger under resan, men det kändes ändå förjävligt och ja vi hade ordäntligt oroliga magar båda två innan hon tillslut kom vi 3 tiden på natten efter några timmars försening, och då var det SJÄLVKLART HÄSTEN vi oroade oss för och med vetskapen att hon fanns någonstans i detta avlånga land tillsammans med sina id handlingar känndes väldigt surt, nu gick det bra men både vi och säljaren kände det olustigt att skicka passet med hästen och ägaren fråga om han skulle sända det till oss på posten i rek brev, innan han/vi fick reda på att det måste med i transporten!

Nej, det är faktiskt inte tillåtet att kopiera passet. Om jag inte minns fel är det i artikel 5.8 i hästpassförordningen. Det är för övrigt kommissionen som har tagit fram reglerna och inte Jordbruksverket.

David

Jo det står kopiera i den svenska versionen: Artikel 6 i 504/2008:
"8. Identitetshandlingen får inte kopieras eller ersättas, utom
enligt bestämmelserna i artiklarna 16 och 17."

Det är ju ett rent översättarfel. Det borde stå dupliceras eller reproduceras, vilket inte är tillåtet med någon form av pass, men en ren kopia från kopieringsmaskinen där det syns att det är en kopia av t ex en framsida eller en vaccinationssida är tillåtet även på pass för människor. Översättaren har förmodligen menat "kopiera" som i en exakt kopia eller en förfalskning, men det uppfattas som att man inte ens får göra en avbildning av passet i en kopieringsmaskin. Därför blir det fel val av ord.

I den engelska versionen står det :
"8. The identification document shall not be duplicated or
replaced, except as provided for in Articles 16 and 17."

I den tyska:
"(8) Das Identifizierungsdokument darf nicht dupliziert oder
ersetzt werden, außer in den von Artikel 16 und 17 vorgesehenen
Fällen."

I den franska:
"8. Le document d’identification ne peut être reproduit ou
remplacé, sauf dans les cas prévus aux articles 16 et 17."

De andra länderna har inte använt ordet "kopiera" :angel:

Senast ändrad:

Förutom vid vaccination har dom tittat i mitt pass en enda gång på strömsholm. Ej heller vid avlivning har Lantbrukstjänst tittat i det, så jag fortsätter att förvara mitt hemma!

Samma här, har typ 50-60 meter till stallet och har det hellre inne i huset än i stallet för där kan det ju om man har otur bli stulet.

Vid både avlivning och slakt har det krävts pass för oss, det har makulerats i samband med detta.

När jag besiktigat hästar har det krävts pass (ifylld ID-kontroll i passets speciella sidor) för att få ut besiktningshandlingarna.

kl

Tycker det är lite lustigt att man vågar lämna över hästen i stallägarens vård, men inte passet. Känns som om många tycker att passet är mer värt än hästen.

Stallägaren får naturligtvis se till att passen förvaras säkert. Men litar man inte på stallägaren så kanske man ska tänka på att flytta hästen:grin:

kl

Stallägaren får naturligtvis se till att passen förvaras säkert. Men litar man inte på stallägaren så kanske man ska tänka på att flytta hästen

Tycker det är lite lustigt att man vågar lämna över hästen i stallägarens vård, men inte passet. Känns som om många tycker att passet är mer värt än hästen. :grin:[/Q

Jag tycker inte heller att man ska ha hästen i ett stall om man inte litar på stallägaren, men om det är ett stall med månda inackorderade så är det ju flera än stallägaren som har tillgång till stallet i vissa stall kan det ju vara stor rullians på folk.

Sen är det ju skillnad på att lita på att en person att den inte avsiktlig skulle göra något. Men det finns ju faktiskt Virrpannor som i alla fall inte jag skulle "lita" på att dom inte oavsiktligt råkade slarva bort tex passet. ( det behöver ju inte vara en avsiktlig handling)

Kan ta ett exempel, i sommar kommer vi skicka våra hästar på sommar bete hos en i byn, han tar mkt bra hand om hästarna, han har STORA nysådda betesmarker, vatten koppar så hästarna förser sig själva, stödutfodring med hö och ligghall, jag känner fullt förtroende att låta hästarna gå där på bete, MEN jag känner inte förtroende att lämmna dit passen då det inte känns som att han har ordning och reda på tex pappern för den saken skull är han inte en dålig djurägare.

Det jag vill få fram är alltså att det inte behöver handla om att man inte litar på att personen skulle göra något avsiktligt men att det inte är helt hundra med tex hantering/förvaring av tex pass.

Nu har jag eget stall och passen finns alltid 7 meter från stallet, men jag har fullaste förståelse för dom som inte har eget stall att dom tycker det känns olustigt att lämmna över passet.

Och jag tror defenetivt INTE att hästägarna i denna tråden tycker att passet är värt mer än hästen, men denna tråden handlar just om vart man förvarar passet och visa känner att dom vill ha ansvaret själva över det, inte nå konstigt med det!

Senast ändrad:

Skulle aldrig skicka med min häst passet vare sig till fodervärd

Här sköt mina ögonbryn i höjden. Klart som korvspad att passet ska med hästen om hästen ska lånas ut på heltid. Däremot inte ägarbeviset...

Jag kan till viss del förstå att man inte vill ha passet i stallet. Nu ser ju dock svensk lagstiftning ut såhär, och då får man rätta sig efter det - som med allt annat. Det tycks ju inte stå att passet ska ligga på en hylla i stallgången. En låda/ett skåp med ett av försäkringsbolaget godkänt lås, som förvaras i t.ex. låst sadelkammare, borde fungera utmärkt. Och ägarbeviset, det lämnas hemma.

Håller helt med dig. Många verkar också tro att passer har något med ägandet av hästen att göra. Passet är ju endast hästens ID-handling och visar inte vem som äger hästen, det gör ju ägarbeviset:)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 799
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 918
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi När jag vaknade härom morgonen stod min granne på min uteplats, utanför lägenheten (markplan), och glodde in genom mitt sovrumsfönster... 2 3
Svar
44
· Visningar
5 006
Senast: jemeni
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 436
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025