Förvaring i barnrum

Bukefalos 30 år!

Midsommarblomster

Trådstartare
Vi har inga bra förvaringslösningar just nu och det gör det hopplöst svårt att städa, samt att barnen inte hittar sina leksaker. Vi trodde att vi hade ordnat bra med korgar i bokhyllor, samt ett helt förråd under trappan. Men i förrådet ligger allt på golvet i en enda röra, och korgarna är för stora och djupa så att det blir lite samma problem där.

Nu tänkte jag ta tag i det här och har en bild framför mig att det ska finnas avsedda lådor, helst i plast, för lego, bilar, magnatiles, tågbana osv. En del kommer det såklart behöva bli lite blandat i, typ ”gubbar”, men så långt det går. Bokhyllor kommer vi bygga utanför barnens rum så där löser vi böckerna på sikt. Men gosedjur är också en sån sak som alltid hamnar på golvet. Kanske ett sånt hörn-nät?

Har ni några smarta förvaringslösningar? Tips och trix? Erfarenheter? IKEAs Trofast verkar populär?

Den här tilltalar mitt ordningssinne. Men kan inte bestämma mig för om jag vill ha något lite på höjden såhär, eller bara låga bänkar längs väggen som också kan klämma in en bit skrivbord.

IMG_4260.webp

Vi har inga bra förvaringslösningar just nu och det gör det hopplöst svårt att städa, samt att barnen inte hittar sina leksaker. Vi trodde att vi hade ordnat bra med korgar i bokhyllor, samt ett helt förråd under trappan. Men i förrådet ligger allt på golvet i en enda röra, och korgarna är för stora och djupa så att det blir lite samma problem där.

Nu tänkte jag ta tag i det här och har en bild framför mig att det ska finnas avsedda lådor, helst i plast, för lego, bilar, magnatiles, tågbana osv. En del kommer det såklart behöva bli lite blandat i, typ ”gubbar”, men så långt det går. Bokhyllor kommer vi bygga utanför barnens rum så där löser vi böckerna på sikt. Men gosedjur är också en sån sak som alltid hamnar på golvet. Kanske ett sånt hörn-nät?

Har ni några smarta förvaringslösningar? Tips och trix? Erfarenheter? IKEAs Trofast verkar populär?
Jag gillar Trofast, det går att variera korgarnas storlek mycket och nuförtiden finns det ju både stålnät, plast mm och lite roliga färger. Sonen har en låg, bred full med plastlådor och smålego, och dottern har två höga smala med stålkorgar för allt från hårspännen till docksaker.

Har också använt Ikeas Kallax med deras stora korgar men de är, lite som du redan är inne på, för stora för väldigt mycket saker.

Gosedjur förvaras i ett sånt här litet runt bord som också är en nätkorg, fast utan bordsskivan på. Superlätt att bara knö ner alla djuren där

Duplo och tågbana förvaras i varsin stor träkub på hjul som vi byggde av några hyllplan från Clas Ohlson. Lätt att flytta med sig och ganska lätt att städa i och ur.

Jag har, inte för att få det mer överblickbart men kanske för att få sinnesfrid själv, dragit ner sorteringsgraden överlag. I några mindre, öppna korgar i ena barnets bokhylla finns helt enkelt "djur och andra random småsaker" samt "saker som låter". :D

Vi har ett lektält som står i barnrummet, där är det väldigt enkelt att bara slänga in gosedjuren och stänga om dem och så ser det mycket mer städat ut, dessutom kan barnen leka i det om de vill. Ett med golv så kan man bara lyfta och flytta hela tältet om det behövs!

Vi har IKEA Kallax hyllor med lådor både i barnrummet och i vardagsrummet och fördelen med det är att vi kan rotera lite i vilka lådor vi har framme i vardagsrummet (Där barnen gärna leker) så att de har något "nytt" framme med jämna mellanrum. Nackdelen är som du redan är inne på att lådorna är för stora för mindre grejer (men passar utmärkt för en tågbana, en kulbana, allt duplo, redan sorterat pyssel osv)

Tänk "Synlighet" , precis som möbeln på bilden.
De leksaker som inte syns, finns inte 😄

Verkligen så! Tycker möbeln du visade @Midsommarblomster såg väldigt bra ut i det syftet! Kanske att man då också kunde snvända den för att rotera leksakerna lite, dvs att vissa kunde vara i mer osynlig förvaring och sen byter man ut vilka leksaker man har synliga i den möbeln!

Än idag med dotter på 6,5 år gäller detta med synliga leksaker. Idag kan jag hjälpa henne genom att säga "Okej, du har inget att göra, kan du först öppna skåpen både där allt pyssel och alla leksaker finns och gå igenom dom en för en för att se om du hittar nåt?". När hon väl går igenom och SER så hittar hon nästan alltid nåt.

På hennes rum har vi trofast (mest de grunda lådorna för överblick + lättare dra ut och bära själv) och sen har jag skrivit ut bilder på vad varje låda innehåller sson jag klistrat på längst fram i ett försök att öka synligheten. Vet inte om det hjälpt, kanske lite.

Nu har jag beställt! Vi bygger ett skrivbord av Trofast-hyllor i båda barnens rum, som kommer se ut som bilden nedan. Fast vi valde en djup låda på varje sida, en grund och en halvdjup i mittenfacket och sen tre grunda närmast stolen. Sen kommer vi nog fortsätta att få upp hyllor på väggen ovanför sen men det får bli nästa projekt. Där tänker jag att man kan jobba lite mer synlighet.

Jag tycker också att de blir lite låga för att vara skrivbord, men maken läste på och det skulle vara en passande skrivbordshöjd upp till 6 år. Därefter verkar det finnas lite olika smidiga knep att bara höja upp allting. Antingen underifrån eller bygga upp själva skivan.

Sen har jag också sett att det finns företag som säljer klister-dekaler som man kan sätta på lådorna, så det ska vi nog också göra sen. Antingen med fina mönster, eller så såg jag att det fanns mindre lappar med bilder som indikerar vad som finns i lådorna.

Fortsatt lite huvudbry över gosedjuren.. men, en sak i taget!

ErTGlCZO.webp

Senast ändrad:
Det är typ så vi gjort oxå 😃

Vi beställer klistermärken från namly.
Både till lådor och väggarn. De har fungerar fint och suttit bra!

Nu senast fick sonen självlysande planeter över sängen 😃

Bifogade filer

• IMG_5706.webp
    IMG_5706.webp
    26,8 KB · Visningar: 1 166
Det är typ så vi gjort oxå 😃

Vi beställer klistermärken från namly.
Både till lådor och väggarn. De har fungerar fint och suttit bra!

Nu senast fick sonen självlysande planeter över sängen 😃

Superfina! 😍

Jag skulle förresten också vilja ha lego i låga lådor under sängen. Dessvärre har vi köpt så himla låga sängar till barnen, skulle gissa att de inte är mer än 1 dm. Men med lite research kanske man kan hitta stora backar som är lägre än så.

Liknande trådar

• Inredning av barnrum
  • Har jag för höga krav??

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur