F
furreburre
Min häst har varit med om saker som man inte alltid önskar att en häst ska vara med om. Bla annat är han väldigt nervös vid betsling och vill inte alls. Kör upp huvudet och vägrar öppna munnen. I början när jag hade honom var vi tvungna att vara två, då jag var litet rädd för honom. I våras insåg jag att jag var tvungen att ta itu med min rädsla, både för min och hästens skull, och ta itu med våra problem. Valde att lösa betslingsproblemet med att helt enkelt vänta ut honom och få honom att förstå att jag inte tänkte skade honom. Jag stod med tränset mot hans huvud, och om han tog upp huvudet lät jag honom ta ner det igen inan jag fortsatte. Efter ett tag lärde han sig att lite på mig och tränsningen går nu nästan helt problemfritt.
Pratade med en kompis om detta och hennes kommentar var:
"Oj, vad mycket godis du måste ha gjort av med när du skulle få honom att ta bettet."
Godis?
Jag har inte gett min häst något godis. Endast beröm i form av ord och klappar. Anser inte att godis löser problemet. Tänk om jag måste tränsa en dag och inte har något godis?
:smirk:
Så vad tycker ni, är det bra att ge godis när man ska få bort något dåligt hos hästen eller är det bara en tillfällig lösning eller en muta?
Pratade med en kompis om detta och hennes kommentar var:
"Oj, vad mycket godis du måste ha gjort av med när du skulle få honom att ta bettet."
Godis?
Så vad tycker ni, är det bra att ge godis när man ska få bort något dåligt hos hästen eller är det bara en tillfällig lösning eller en muta?