Förvirring värre

G

Gibben

Kompisen i stallet köpte en häst för inte så länge sen som var enligt pass från lettland med okänd stam, inget mer med det så men nu när man börjar snoka runt och översatt passet är det inte hästen i stallet! Utan denna häst är enligt en hästhandlare som haft denne ett irlänskt halvblod med annat namn och utan några papper alls :(

Hur gör man då? Hon vill ju inte häva köpet för hon älskar hästen men ska hon då skicka in ansökan om pass med det rätta namnet mm? Skiljer ju massor i beskrivningarna av hästarna och 3 år i ålder! Denna är yngre än den påstådda hästen :(

Nån som vet hur man går tillväga?

Sv: Förvirring värre

en polisanmälan av någon form kanske skulle sitta bra? antar att det inte är helt lagligt att sälja en häst och skicka med fel papper.

men det borde ni ju å andra sidan sett när veterinären kollade hästen innan köp! antar att den borde vara chippad eftersom den inte har papper!

Den är inte chippad och eftersom inte veterinären förstod lettiska kunde den ju inte se att allt stämmer med passet! Och hon vi köpte av trodde det var den hästen och dennes köpeavtal är samma häst som kompisen har köpt så är ju inte henne man anmäler? Eller?

Måste man inte ändå ha ett svenskt pass?
Vet inte hur ni ska gå tillväga med saken, men jag skulle nog rekomendera att ringa typ svenska hästavelsförbundet, eller annan organisation som fixar pass och rådfråga dem om det.

ojoj.. det där är nog vanligare än man kan tänka sig...
Hästen måste inte ha svenskt pass, men den måste ha ett pass och då den inte har det, och det lär bli svårt att få tag i det om det nu existerar...
Polisanmäl säljaren och ansök för ett nytt pass hos SH :idea:

Kan man göra så? :) får be henne ringa i morgon och se då.

ojoj.. det där är nog vanligare än man kan tänka sig...
Hästen måste inte ha svenskt pass, men den måste ha ett pass och då den inte har det, och det lär bli svårt att få tag i det om det nu existerar...
Polisanmäl säljaren och ansök för ett nytt pass hos SH :idea:

Måste den inte det?
Då måste jag ha missuppfattatat det :p

haha nää dom ändrade detta för nått år sedan tror jag. Däremot måste du skicka in passet till ASVH för att få ett svenskt reg.nr om du ska lösa licens till hästen :) För övrigt så är de utländska passen tillåtna nu tack o lov :p

Inte det heller!

Du kan söka licens till hästen utan att regga den i Sverige. Det räcker med att lämna registreringsnumret på hästens pass - oavsett land.

/C - som precis skaffat licens till tyskt sto

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 945
Senast: Masse
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att... 2
Svar
25
· Visningar
3 199
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 324
Senast: Chilodeur
·
N
Avel Heej! jag är helt grön på detta området att visa fram hästar så tänkte se om d finns några som kan mer om området! Min fråga är om...
Svar
3
· Visningar
1 399
Senast: _Nova_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka