Förvirringen är TOTAL!

Seabaz

Trådstartare
Sitter med dragbilens papper här framför mig och är förvirrad av alla j-a siffror!

Någon som lust att hjälpa en stackars... :o

Vikter:
tjänstevikt 1720kg
Maxlast: 660kg
Totalvikt: 2380kg
Skattevikt: 1720kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 3780kg

Kopplingsanordning:
Högsta vikt obromsat släp: 750kg
Högsta vikt bromsat släp: 1650kg
Högsta totalvikt på släpet för B-körkort: 1120kg

Så! Vi ska införskaffa ett hästsläp, jag har BE-körkort så vad gäller för mig?
Och om man har B-körkort vad gäller då?

Frågan är vilken totalvikt vi vill ha på släpet. Jag blir helt förvirrad angående hur jag ska tänka även om jag borde veta det känns det som :o :cool:

Sv: Förvirringen är TOTAL!

Hur lyckades du få BE utan att kunna läsa reg.bevis?

På B-kort får du dra ett släp med totalvikt max 1120 kg. Med BE får släpets bruttovikt inte överstiga 1650 kg.

Känns oerhört dumt att väga in släpet på totalvikt 1120 kg (så det kan dras av din bil med någon som har b-kort), det blir väldigt eller extremt lite lastvikt beroende på släpets tjänstevikt.

Väger ni in släpet på 1120 kg får du - oavsett körkortsbehörighet - ändå aldrig lasta mer än vad släpet vägs in till, d v s totalvikten ./. tjänstevikten...

Jag pluggade inför teoriprovet och uppkörningen, thats it :p
Dessutom jobbar jag extra på trafikskola :angel:

Jag vill ha släpets totalvikt på 1400 eller 1500 så då spelar det ändå ingen roll för ingen annan än jag får köra det med den bilen då... Skitbil, jag hatar den :devil:

Men varför bryr du dig om vad andra får köra med bilen?

Jag skulle ta 1500 på släpet. BE här också.

För att det skulle ju vara bra om någon annan i familjen skulle behöva låna släpet för att tex flytta grejer i eller nåt..... Men nu spelar det ingen roll när jag fick klarhet, för en totalvikt på 1120 när släpets egenvikt är på typ 800 är ju inget som fungerar för mig i alla fall även om jag inte har någon jättehäst ;)

jo jag funderar på 1500 borde ju bli bra!

skulle jag skaffa nytt släp nu och få välja vikt skulle jag nog sätta vikten på 1990. Skatten blir (väl?) densamma som om vagnen var invägd på 1500 kg och om man någon gång byter till en bil med högre dragvikt så är det bara att lasta.
Egenvikten på vagnen är ju densamma och får ingen annan dra vagnen på B-kort iallafall så finns ingen anledning att jag ska vara hämmad som har BE... :)
Vill någon i familjen låna den så får de väl se till att jag eller pappa är hemma och kan köra, annars finns det andra vagnar att låna. :)

Det är bara min filosofi.

Så tänkte vi också, men nu har bägge BE och dessutom har vi ett hästsläp till som ligger på 1450 kg, så det går att fixa till för det mesta ändå.

Vi valde 1990 kg på nya släpet, max var väl 2400 kg har jag för mig. Möjligen ostrategiskt om det ska säljas inom kort, men samtidigt är det fler och fler som väljer BE-kort för att få dra roligare hästsläp där hästarna står bättre.

men nu måste jag bara fråga en fråga ändå :D

Är det inte så att du får dra en släpkärra om kärrans totalvikt EJ överstiger bilens tjänstevikt?? (och ej över 3500kg) på B-kort???

Bilens tjänstevikt är ju väldigt hög (1720) och om jag sätter 1500 som totalvikt på släpet borde ju en med B-kort få dra den??

Eller?

Det styrs av vad som står på reg.beviset till bilen, det generella går aldrig att lita på till 100 %, det kan finnas andra begränsningar.

I det exemplet stoppas det av att totalvikten på bilen + totalvikten på släpet övergår 3500kg. Det är alltså inte tjänstevikt bil + totalvikt släp som inte får gå över 3500kg. Lite snurrigt och något jag just fick klart för mig för inte så länge sen. :idea:

Står det i regbeviset som du skrev först att högsta tillåtna vikt med b-körtkort är 1120kg så gäller det. Bilens totalvikt var ju 2380kg och då är det 1120kg "över" till släpets totalvikt upp till 3500kg.

*generellt* Ang att lyckas få BE så verkar vikterna inte vara det körskolorna trycker på, konstigt nog. Har en i stallet som gladeligen stoppade in en 600kg + 450kg häst i sin enkelaxlade värmlandsvagn, efter en ordentlig bil (cheva modell större) och trodde blint på att det fick hon dra då hon hade BE. Att det var KRAFTIG överlast i släpet föll henne inte ens in. Kanske inte olagligt men ändå inte tillåtet. Hennes resonemang är dessutom att pappan har koll på det där... :angel:

Står det i regbeviset som du skrev först att högsta tillåtna vikt med b-körtkort är 1120kg så gäller det. Bilens totalvikt var ju 2380kg och då är det 1120kg "över" till släpets totalvikt upp till 3500kg.

Ahh juste! Dum jag är... Så är det såklart *pling* så föll poletten ner :D

Angående vikter så är det ju förarprövarna från vägverket och inte körskolorna som ska se till att eleven kan det där, eller ja, körskolorna också såklart men framförallt förarprövarna.

Jag lärde mig papprena på den bilen och släpet jag körde upp i. punkt.
:D

Liknande trådar

Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 857
Senast: MrsPuff
·
Utrustning Nu har jag bokat kontrollvägning av mitt hästsläp - blir 375 riksdaler fattigare men får ett intyg på vikten och därmed bekräftat om... 2
Svar
22
· Visningar
2 476
Senast: Liten
·
Utrustning Hej! Ska ta tag i mitt utökade B-kort nu men undrar hur mkt min bil kommer får dra på det och om jag tjänar på att ta BE istället... 2
Svar
25
· Visningar
5 374
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Hej! Jag undrar om man kan sänka maxlasten och på så sätt sänka totalvikten? Till mitt släp står följande: Tjänstevikt 530kg... 2
Svar
23
· Visningar
7 112
Senast: Andorra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V