Fosfor tillskott?

B

**BORTTAGEN**

Jag har problem med att få upp fosfor halten i mina foderstater, varken mitt hö eller muslin innehåller särskilt mkt fosfor tyvärr.
Finns det något speciellt fosfor tillskott? Eller ngt foder som innehåller mkt fosfor?
Har läst vad Kraffts mineraler innehåller, men tyvärr innehåller alla tre lika mkt eller mer Magnesium än Fosfor, vilket gör att kvoten blir fel.
 
Det finns något som heter Fosforbalans från Eclipse biofarmab. Finns i 2 kg och 8 kg:s förpackningar.
Du kan gå in på deras hemsida så ser du hur förpackningen ser ut.
www.eclipsebiofarmab.se
 
jag har många år haft samma problem som du, och fått lösa det med veterkli (fosforrikt) samt mineralfoder med så LÅG Ca/P-halt som möjligt.

Krafft miner VIT har mkt fosfor i förhållande till kalcium.

men som sagt, sen finns fosforbalans, och stämmer allt annat och det saknas bara fosfor så är nog det bäst =)
 
Tack för tipsen!

Krafft miner Vit?
Den såg jag inte på deras hemsida.
Men hur mkt Mg är det i förhållande till P?
Det är där mitt problem ligger, de flesta mineralfoder innehåller lika mkt MG som P eller nästan lika mkt.

Ska titta på fosforbalans, låter bra :)
 
Miner vit har 80 g Ca, 95 g P och 60 g Mg per kilo

Miner Vit har funnits ett bra tag (ett år?), men det har inte dykt upp på hemsidan (annat än att analysvärdet finns där)

1 mått fosforbalans innehåller 2.5 gram fosfor. Ingen kalk och inget Mg. Nu minns jag inte hur mkt ett mått är (innehåller natrium med) dock.
 
Okej, Miner Vit lät bra, ska räkna med det.

Jag läste att fosforbalansen innehåller 2,5g fosfor/10g (=1 mått). Hur räknar man då :confused:
Det låter som lite fosfor eller tänker jag helt fel :smirk:
 
Jag räknar helt enkelt med antal mått. Dvs hur många mått behöver jag lägga på. Har man ett stort underskott på P så blir det en satans massa mått, men då brukar det passa bättre att lägga på ett mineralfoder med låg Ca/P-kvot istället. Ev får man göra om lite i foderstaten så man får ner kalciumet lite om man får för mkt överskott från mineralfodret.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 540
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp