Fotbolls-EM

3 poäng till Finland, den var lite otippad. Kul för dem, men hade verkligen unnat Danmark vinst idag efter allt.
 
Jag såg också detta fruktansvärt det som hände. Själv kan jag inte förstå hur de kunde återuppta matchen. Även om spelarna ville det själva så finns det ju saker som händer med kroppen om man får en chock vilket ju rimligen de fick. Även om hjärnan ville så var nog inte kropparna redo. Var det verkligen rätt att låta spelarna styra i detta läget? Dessutom kändes det meningslöst med fotboll en sån här kväll. Men de är bara min åsikt såklart.
 
Det här är nog det allra viktigaste skälet till att det till slut gick så bra som det gick.

Om ni inte har utbildning inom HLR, anmäl er nu.
Omedelbar hjälp gör en extrem skillnad för utgången vid en skarp händelse, gentemot att invänta ambulans.

Lyckades genomdriva både HLR-utbildning, införskaffande av hjärtstartare och anmälan om existensen av den senare på anvisade webbplatser på jobbet för ett par år sedan. (Själv hade jag kunskapen sedan tidigare - men repetition är ganska fördelaktigt också).

Instämmer i kören; det borde vara en självklar del av sista året i grundskolan. Nu är det inte det; se till att du kan!
 
Jag såg också detta fruktansvärt det som hände. Själv kan jag inte förstå hur de kunde återuppta matchen. Även om spelarna ville det själva så finns det ju saker som händer med kroppen om man får en chock vilket ju rimligen de fick. Även om hjärnan ville så var nog inte kropparna redo. Var det verkligen rätt att låta spelarna styra i detta läget? Dessutom kändes det meningslöst med fotboll en sån här kväll. Men de är bara min åsikt såklart.
Jag tror någonstans i deras chockerade tillstånd att de vill att allt skulle vara som vanligt för en stund,att alla spelare fick något annat att tänka på. De gällde nog båda lagen.
 
Jag fick veta genom att fotbollstokiga barnet hörde av sig. Det märks att jag är fortsatt pandemilabil för jag satt och snörvlade framför TV:n medan vi messade. Tackolov att Eriksen klarade sig!

Jag har gått HLR-kurs via jobbet och genom festivaljobb men har inte behövt använda kunskaperna i skarpt läge, tackolov.
 
Jag tror någonstans i deras chockerade tillstånd att de vill att allt skulle vara som vanligt för en stund,att alla spelare fick något annat att tänka på. De gällde nog båda lagen.
Jag tror det med. Man vet ju inte heller vad Eriksen kommunicerat med övriga laget. Det kan mycket väl vara en "nu går vi ut och avslutar matchen för hans skull"-grej, men jag tror de hade mått bättre av en rejäl debriefing och inte tänka på fotboll mer idag.
 
Jag tror någonstans i deras chockerade tillstånd att de vill att allt skulle vara som vanligt för en stund,att alla spelare fick något annat att tänka på. De gällde nog båda lagen.
Lite normalitet. De är proffs och deras jobb är att spela fotboll. Jag tror att det var rätt att spela när de fått veta att tillståndet var stabilt för Eriksen.

Debriefing kan de göra efter matchen. Det kommer behövas.
 
Jag är betydligt mer cynisk och tror att det var mer pengar och politik än något annat som stod bakom beslutet att återuppta matchen... Men men, nu blev det som det blev. Vore jag Finland hade jag dock haft väldigt svårt att känna mig glad eller nöjd med att ha vunnit en match under sådana omständigheter.
 
Landlagstränaren sa i intervjun efteråt att de fick valet (efter att beskedet om att Eriksen var vaken och ok) mellan att spela färdigt eller spela i dag kl 12. Det var ingen som orkade med tanken om att åka hem till en sömnlös natt på hotellet, de ville hellre bara få det överstökat. Tränaren sa också att "det är meningslöst att tala om fotboll just nu".

Så det handlade nog mest om att göra jobbet färdigt, för att slippa försöka ladda om, samtidigt som de skulle försöka bearbeta det som hänt.
 
Landlagstränaren sa i intervjun efteråt att de fick valet (efter att beskedet om att Eriksen var vaken och ok) mellan att spela färdigt eller spela i dag kl 12. Det var ingen som orkade med tanken om att åka hem till en sömnlös natt på hotellet, de ville hellre bara få det överstökat. Tränaren sa också att "det är meningslöst att tala om fotboll just nu".

Så det handlade nog mest om att göra jobbet färdigt, för att slippa försöka ladda om, samtidigt som de skulle försöka bearbeta det som hänt.
Usch, tycker så synd om dem. Efter en såpass traumatisk upplevelse och halva matchen spelad ändå, utan att nån gjort mål, kunde de väl fått ett tredje alternativ med att avsluta där och få ett oavgjort resultat? Har svårt att se att nån skulle se det som orättvist i sammanhanget.
 
Jag är lite mer kyligt lagd och tycker att det är bra att de spelade klart matchen. Precis som att jag fortsätter jobba om en kollega segnar ner på mitt arbete. (Ja, det har hänt.) Det är trots allt spelarnas jobb, hur traumatiskt det än kan vara.

Det jag störde mig på var att de inte sköt på Belgien-Ryssland-matchen så att man kunde se båda matcherna utan att behöva använda två skärmar.
 
Jag är lite mer kyligt lagd och tycker att det är bra att de spelade klart matchen. Precis som att jag fortsätter jobba om en kollega segnar ner på mitt arbete. (Ja, det har hänt.) Det är trots allt spelarnas jobb, hur traumatiskt det än kan vara.

Det jag störde mig på var att de inte sköt på Belgien-Ryssland-matchen så att man kunde se båda matcherna utan att behöva använda två skärmar.
Fast nja, de får ju inte lön för landslagsspel, de är anställda av sina respektive klubbar. Och sen vill jag påstå att det är skillnad på jobb och jobb. Ja, vissa jobb behöver fortsättas för att andra människor, infrastruktur eller annat drabbas. En fotbollsmatch kvalar knappast in under samma kategori. Personligen hade jag inte fortsatt jobba om en nära kollega fått hjärtstopp inför mig och jag stått bredvid då det utövats HLR i en kvart, helt enkelt för att jag inte hade klarat av att prestera på den nivå mitt jobb kräver. Och inget av det jag gör blir någon katastrof för nån om det inte blir av.

Det var ju jättetydligt på de danska spelarna att de inte var i skick att spela efter det där, någonstans måste ju människors hälsa prioriteras framför en match.
 
Fast nja, de får ju inte lön för landslagsspel, de är anställda av sina respektive klubbar. Och sen vill jag påstå att det är skillnad på jobb och jobb. Ja, vissa jobb behöver fortsättas för att andra människor, infrastruktur eller annat drabbas. En fotbollsmatch kvalar knappast in under samma kategori. Personligen hade jag inte fortsatt jobba om en nära kollega fått hjärtstopp inför mig och jag stått bredvid då det utövats HLR i en kvart, helt enkelt för att jag inte hade klarat av att prestera på den nivå mitt jobb kräver. Och inget av det jag gör blir någon katastrof för nån om det inte blir av.

Det var ju jättetydligt på de danska spelarna att de inte var i skick att spela efter det där, någonstans måste ju människors hälsa prioriteras framför en match.

Nja, nog får spelarna ersättning även för landslagsspel :confused: Och ja, givetvis är det skillnad på jobb och jobb men jag tycker nog att det här är sånt som kan hända. Hade han dött så vore saken givetvis i ett annat läge men han var vaken och hade kommunicerat med sina landslagskollegor.
Spelarna valde, vad det stått i medier åtminstone, att spela klart matchen. Det tycker jag att man måste respektera.
 
Fast nja, de får ju inte lön för landslagsspel, de är anställda av sina respektive klubbar. Och sen vill jag påstå att det är skillnad på jobb och jobb. Ja, vissa jobb behöver fortsättas för att andra människor, infrastruktur eller annat drabbas. En fotbollsmatch kvalar knappast in under samma kategori. Personligen hade jag inte fortsatt jobba om en nära kollega fått hjärtstopp inför mig och jag stått bredvid då det utövats HLR i en kvart, helt enkelt för att jag inte hade klarat av att prestera på den nivå mitt jobb kräver. Och inget av det jag gör blir någon katastrof för nån om det inte blir av.

Det var ju jättetydligt på de danska spelarna att de inte var i skick att spela efter det där, någonstans måste ju människors hälsa prioriteras framför en match.
Det vinnande laget får 15miljoner kroner och vid oavgjort får de 7,5miljoner vardera så lite lön för mödan får det ju allt. ;)
 
Personligen hade jag inte fortsatt jobba om en nära kollega fått hjärtstopp inför mig och jag stått bredvid då det utövats HLR i en kvart, helt enkelt för att jag inte hade klarat av att prestera på den nivå mitt jobb kräver.
Det har jag.
Men det blev en extremt annorlunda resterande dag på jobbet.
Idag är arbetskamraten pensionär.
https://www.bukefalos.se/threads/nationaldagsgaloppen-ulvspel.1241816/page-44#post-16447794


(Fullständigt OffTopic, men jag måste lätta mitt hjärta nånstans. Och det får bli här, för här försvinner det bort i glömska efter ett tag. Ingen orkar läsa gamla Ulvlekar.
Idag segnade en arbetskamrat bredvid mig ned från den stol han satt på, tuppade av, gled ned mot golvet. Ganska snart insåg vi i rummet att han hade fått en hjärtattack. Inget som någon av oss andra hade haft några funderingar på tidigare, om något skarpt läge för en så'n här situation. Men vi utbildas varje år inom ämnet, lär oss hjärt/lung-räddning, första hjälpen, släcka bränder etc, så att välja få en hjärtattack på vårt jobb är ett bra val.

Men just nu var vi väldigt medvetna och uppfriskade i ämnet redan innan det hände, eftersom arbetskamraten hade valt det allra mest gynnsamma tillfälle han kunde komma på att få sin hjärtattack på; precis mitt under årets utbildning. Så med ambulanspersonal och en mycket kunnig instuktör på plats var det bara att flytta på sig, lyda order (nån sprang t.ex och hämtade en riktig defibrilator - nej, den behövde aldrig användas) och bevittna hur en man får advekvat vård inom fyra-fem sekunder från sin attack.
Han var vid medvetande, satt upp, talade redigt, såg ok ut när ambulansen kom, och såvitt jag förstår nu har det hela gått fortsatt bra.

Sorry. Ville bara få det ur mig så jag kan återgå till Ulvleken.)
 
Nja, nog får spelarna ersättning även för landslagsspel :confused: Och ja, givetvis är det skillnad på jobb och jobb men jag tycker nog att det här är sånt som kan hända. Hade han dött så vore saken givetvis i ett annat läge men han var vaken och hade kommunicerat med sina landslagskollegor.
Spelarna valde, vad det stått i medier åtminstone, att spela klart matchen. Det tycker jag att man måste respektera.
Ingen lön, nej, de kan dock få ersättning men det är ingen garanti då det är upp till respektive förbund. Det finns ju en anledning till att de flesta spelare pensionerar sig från landslaget några år innan de lägger av helt, det är helt enkelt inte deras viktigaste inkomstkälla.

Som det står ovan fick spelarna välja mellan att spela klart igår eller idag kl. 12. De fick alltså inte välja att avstå från att spela.
 
Det vinnande laget får 15miljoner kroner och vid oavgjort får de 7,5miljoner vardera så lite lön för mödan får det ju allt. ;)
Nja, 10 respektive 5 är väl närmre sanningen? Och det är ju inte pengar som går till spelarna, utan till förbundet. Spelarna får inte lön från landslaget och därför anser jag inte att det är att betrakta som deras jobb.
 
Ingen lön, nej, de kan dock få ersättning men det är ingen garanti då det är upp till respektive förbund. Det finns ju en anledning till att de flesta spelare pensionerar sig från landslaget några år innan de lägger av helt, det är helt enkelt inte deras viktigaste inkomstkälla.

Som det står ovan fick spelarna välja mellan att spela klart igår eller idag kl. 12. De fick alltså inte välja att avstå från att spela.

Jag tycker nog att ersättning i det här fallet i mångt och mycket kan jämställas med lön.

De hade kunnat lämna WO.
 
Jag tycker nog att ersättning i det här fallet i mångt och mycket kan jämställas med lön.

De hade kunnat lämna WO.
Alla landslagsspelare får ju dock inte lön. Det finns såna förbund som inte betalar sina spelare.

SvFF, som exempel, skriver ju klart och tydligt att ”spela i landslaget ska ses som ett hedersuppdrag och inget man gör för pengarnas skull”, även om de betalar ersättning till spelarna.

Det hade de kunnat göra, men hur ofta är man i skick att se alla möjligheter och ta bra beslut då man är i chock (nej, jag tror inte att spelarna hade återhämtat sig en timme efter händelsen). Dessutom kan det lätt bli press och grupptryck i ett sånt sammanhang, om vissa börjar trycka på att de borde spela och man vill inte svika laget, även om man inte vill spela själv. Jag tycker UEFA borde steppat upp och visat mer medmänsklighet i det läget, faktiskt. Med tanke på att några av Danmarks nyckelspelare klev av kort in i andra halvlek så tyder det ju på att det fanns de som inte borde ha spelat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp