Fotbolls-EM

Är detta fotboll eller en recap av Spanska Inkvisitionen?
Det enda som ev kan rädda Sverige nu är att en muterad form av spanska sjukan 2021 plötsligt slår ner hos motståndarna med full kraft.
 
Jag ger in för tröttheten och missar andra halvan, har radion på så kanske vaknar till lite om kommentatorerna blir exalterade.
 
Det är förvånande att det fortfarande står 0-0. Jag har visserligen tippat Spanien som vinnare men får gärna fel.

Det här är för övrigt första gången jag ser en fotbollsmatch jag bryr mig om sen min hund flyttade in för ett år sen. Han är van att sova i soffan bredvid mig när jag kollar tv och är väldigt förvirrad ikväll över varför jag plötsligt skriker, väser eller kastar mig runt. :laugh:
 
Samma spel som i VM, tyvärr. Visst, det verkar funka, men är ju så sjukt tråkigt att titta på. Det funkar ju dessutom bara till en viss gräns, ska man kunna vinna fotbollsmatcher behöver man ju faktiskt anfalla lite också, hur välfungerande försvar man än har.
 
Samma spel som i VM, tyvärr. Visst, det verkar funka, men är ju så sjukt tråkigt att titta på. Det funkar ju dessutom bara till en viss gräns, ska man kunna vinna fotbollsmatcher behöver man ju faktiskt anfalla lite också, hur välfungerande försvar man än har.
Fast ska man gå långt i ett mästerskap behöver man inte vinna alla matcher i gruppspelet.
Det gäller bara att a) ta sig till slutspel, och b) där börja vinna.
 
Fast ska man gå långt i ett mästerskap behöver man inte vinna alla matcher i gruppspelet.
Det gäller bara att a) ta sig till slutspel, och b) där börja vinna.
Absolut, men i VM ändrades ju aldrig spelet, så jag har väl inte jättestora förhoppningar om att de kan ställa om till ett bra offensiv. Det är ju inte direkt så att de kommer möta sämre lag i slutspelet. ;)
 
Absolut, men i VM ändrades ju aldrig spelet, så jag har väl inte jättestora förhoppningar om att de kan ställa om till ett bra offensiv. Det är ju inte direkt så att de kommer möta sämre lag i slutspelet. ;)

Sverige slog Mexico (11-rankad idag) med 3-0 i VM.
Var nånstans i den matchen tyckte du att det såg ut så här?
Även Tyskland (topprankade inför VM) borde vi ha kryssat mot, där blev vi faktiskt bestulna på poäng.
(vi gör 1-0, de lyckas få in segermålet i 95:e minuten.)

Spanien är idag rankade 6:a i världen.
Det är väldigt sannolikt att vi kommer möta ett lägre rankat lag om vi tar oss till slutspel som 1:a eller 2:a.
 
Senast ändrad:
Sverige slog Mexico med 3-0 i VM.
Var nånstans i den matchen tyckte du att det såg ut så här?
Även Tyskland borde vi ha kryssat mot, där blev vi faktiskt bestulna på poäng.
(vi gör 1-0, de lyckas få in segermålet i 95:e minuten.)

Spanien är rankade 6:a i världen.
Det är väldigt sannolikt att vi kommer möta ett lägre rankat lag om vi tar oss till slutspel som 1:a eller 2:a.
Håller inte med om att vi borde kryssat mot Tyskland, de spelade bättre den matchen och var väl värda det segermålet. Hade mycket hellre sett Tyskland vidare från den gruppen än Sverige, även om inte Tyskland var i närheten av den nivån de borde vara.

I Mexicomatchen var det ju Mexico som satte tempot, så Sverige kunde rent krasst inte spela sitt ”långsamma försvar”, och fick lite hjälp att steppa upp. Det var en underhållande match, men det var också den enda av Sveriges som var det, i min mening, i det mästerskapet. Matchen hade dock precis lika gärna kunnat sluta 3-0 till Mexico, det saknades ju inte målchanser åt det hållet.

Som tvåa i gruppen lär vi möta England eller Kroatien i åttondel, båda högre rankade än Sverige. Vinner vi är det dock möjligt att vi får möta ett lägre rankat lag, men det är i en match, knappast två.

Jag tycker helt enkelt det är roligare att titta på fotboll med två lag som i alla fall försöker göra mål, så det inte är spel mot ett mål, med ett lag som anfaller och ett som försvarar. Och tittar man på passningsprocenten ser den inte vidare bra ut, bara dryga hälften av passningarna som faktiskt gick fram. Det ser jag inte som bra spel.
 
Sverige slog Mexico (11-rankad idag) med 3-0 i VM.
Var nånstans i den matchen tyckte du att det såg ut så här?
Även Tyskland (topprankade inför VM) borde vi ha kryssat mot, där blev vi faktiskt bestulna på poäng.
(vi gör 1-0, de lyckas få in segermålet i 95:e minuten.)

Spanien är idag rankade 6:a i världen.
Det är väldigt sannolikt att vi kommer möta ett lägre rankat lag om vi tar oss till slutspel som 1:a eller 2:a.
Ser nu att du la till Tysklands ranking till VM, de hade ju haft lite av ett generationsskifte inför det mästerskapet, så var ju inte alls samma lag som tidigare.
 
Tycker matchen igår var rätt pinsam faktiskt. Vi maskar igenom hela andra halvlek och en del av första. Det var uppenbart att vi gick in i matchen för ett 0-0 resultat och knappt det gjorde vi särskilt bra. Det var stressat, forcerat och dåligt passningsspel. Under perioder ägnade backarna mer tid att vinka för off side än koncentrera sig på att spela fotboll. Matchen tände till i ca 10min innan Isak blev utbytt för att återgå tillbaka i samma svenska lunk igen. Jag förutsätter att Isak byttes ut för att han skulle sparas till matcher där han behöver göra mål. Matchens stora hjälte var Olsen och det var tack var honom vi gick därifrån med 1poäng.
 
Ser nu att du la till Tysklands ranking till VM, de hade ju haft lite av ett generationsskifte inför det mästerskapet, så var ju inte alls samma lag som tidigare.
De var lik förbaskat topprankade då matchen spelades.
I första rankingen efter VM hade de, baserat på deras (med Tyska mått mätt) erbarmliga resultat, fallit till en 15:e plats.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp