Fotledsskada, läkare eller fysioterapeut?

zassoo

Trådstartare
Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag har försökt träna fot- och benstyrka lite extra sedan dess men förmodligen inte alls så mycket som jag borde.

Så nu på vårkanten började jag springa igen efter ett längre uppehåll, jag har tagit det väldigt lugnt och sprungit ungefär 1-2 gånger per vecka. Ca 30 min joggintervaller. Det har gått bra och jag har varit smärtfri om än lite stel.

I måndags, alltså för fem dagar sedan, var jag ute och sprang och det gick kanonbra, kände mig lite trött i benen på kvällen bara. Men morgonen därpå hade jag ont och kunde inte riktigt stödja på foten om jag suttit en längre stund.

Sedan dess har det gått upp och ner, ibland kan jag gå i princip normalt och ibland är det svårt att stödja på hela foten. Ofta värk runt hela fotledsområdet och en bit upp på benet.

Jag misstänker alltså att jag dragit upp min gamla stukning igen för det har inte varit något nytt trauma eller vad man ska säga. Inser också att jag kanske skulle ha lindat foten och vilat mer istället för att gå 8-10 000 steg per dag… :o

Eftersom det inte visar några tecken på att gå över tänkte jag försöka söka nån typ av vård. Men är detta något man går till läkare med eller är det fysioterapeut? Det är ju inte akut men begränsar mig kraftigt.

Både goda råd och (snälla) pekpinnar går bra 😬
 
Jag har gått till fysio när jag haft problem med fotlederna och jag inte haft en fraktur. Fått bra övningar som hjälpt mycket, men gäller att fortsätta göra dom även om fotlederna känns bra igen.
 
Jag har gått till fysio när jag haft problem med fotlederna och jag inte haft en fraktur. Fått bra övningar som hjälpt mycket, men gäller att fortsätta göra dom även om fotlederna känns bra igen.
Det var ju det där med att fortsätta göra övningarna… :angel:

Har bokat tid till fysio imorgon, hoppas på att få konkreta råd och övningar för att kunna komma framåt.
 
Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag har försökt träna fot- och benstyrka lite extra sedan dess men förmodligen inte alls så mycket som jag borde.

Så nu på vårkanten började jag springa igen efter ett längre uppehåll, jag har tagit det väldigt lugnt och sprungit ungefär 1-2 gånger per vecka. Ca 30 min joggintervaller. Det har gått bra och jag har varit smärtfri om än lite stel.

I måndags, alltså för fem dagar sedan, var jag ute och sprang och det gick kanonbra, kände mig lite trött i benen på kvällen bara. Men morgonen därpå hade jag ont och kunde inte riktigt stödja på foten om jag suttit en längre stund.

Sedan dess har det gått upp och ner, ibland kan jag gå i princip normalt och ibland är det svårt att stödja på hela foten. Ofta värk runt hela fotledsområdet och en bit upp på benet.

Jag misstänker alltså att jag dragit upp min gamla stukning igen för det har inte varit något nytt trauma eller vad man ska säga. Inser också att jag kanske skulle ha lindat foten och vilat mer istället för att gå 8-10 000 steg per dag… :o

Eftersom det inte visar några tecken på att gå över tänkte jag försöka söka nån typ av vård. Men är detta något man går till läkare med eller är det fysioterapeut? Det är ju inte akut men begränsar mig kraftigt.

Både goda råd och (snälla) pekpinnar går bra 😬
Fysio skulle jag nog säga, som ej utbildad inom ämnet. men själv haft samma problem.
Jag gick redan innan för annat hos en fd elitbasketspelare/tränare etc som var både sjukgymnast och kiropraktor när jag skadade mig. Han jobbade med basketlandslagen och de har mycket sådana skador, som han även forskat på.
Dels behandlade han kiropraktiskt för att se till att fodlederna fungerade korrekt så man får bäst chans för läkning. Sen fick jag övningar för att både jobba upp styrke och kroppskontroll iom att skadan förstörde "proprieception" och gav sämre balans och koll över fot/vrist etc. Balansplatta etc är super. Blunda gärna och jämför skadade benet med friska på balansplattan. Jag stöp direkt när jag först belastade skadade foten. Kroppen hittade den inte.
Sen fick jag lära mig använda kinesiotejp som stödjande tejpning iom att jag slet sönder ledband och hade oerhört lätt för att dra upp skadan igen då allt kroppsligt som skulle stötta normalt var trasig.
Tejpningen var verkligen guld oh något jag fortsatte med ca 1 år efter för att inte vricka om allt hela tiden. Sån tejpning går ju att ha skor etc normalt.
Sen fick jag också skällning över att jag inte tagit det lugnt och satt igång lagom. "Skulle du sätta igång en häst så här?"
Dumskalle-jag körde på för hårt för tidigt. 🙄
Se till att du har bra skor som ger bra stöd för foten med. Nu minns jag inte och sambo (kiro med stor vana av sånt här) är inte hemma. Men har för mig att det lätt kan bli så att man rasar ihop lite i sidled så att säga och att hålfoten kan kollapsa lite när man vrickar vristen och går med det ett längre tag. Det kan en bra kiro fixa och sen kan det bli viktigare med bra stöd under hålfot etc ett tag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 408
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
1 004
Senast: sassiball
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 427
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
711
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra torrfoder
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp