Fotografera på begravningar

Bukefalos 30 år!

En bekant lade upp sitt dödfödda barns begravning, inklusive öppen kista. Jag tänker att det är upp till familjen och att alla sörjer olika. En släkting ville inte alls prata om sin förlust (också ett dödfött barn) och man får respektera det också. Det betyder inte att man lägger upp andra människor i sorg utan att fråga (det fanns inga såna bilder i Facebookposten).

Att fota filma andra människor utan tillstånd är absolut inte okej.
Däremot kista, blommor osv ser jag inget konstigt eller fel med alls.
Vad är det som är makabert? Det är ju inte lik på pålar vi talar om 😅
Jag är tacksam för de foton jag har från mina föräldrars begravningar, det var sorgliga men också vackra farväl.

Ser heller inget konstigt om någon vill lägga upp på sociala medier.

Att fota filma andra människor utan tillstånd är absolut inte okej.
Däremot kista, blommor osv ser jag inget konstigt eller fel med alls.
Vad är det som är makabert? Det är ju inte lik på pålar vi talar om 😅
Jag är tacksam för de foton jag har från mina föräldrars begravningar, det var sorgliga men också vackra farväl.

Ser heller inget konstigt om någon vill lägga upp på sociala medier.
Nej jag tycker också bilder på kista/blommor/kanske vid gravplatsen är helt okej så länge det inte syns människor på bilden. Jag skulle aldrig personligen lägga ut på sociala medier, men det är mycket som jag inte hade lagt ut på sociala medier som andra gör, så det tänker jag är upp till var och en.

Däremot har jag sett flertalet konton på Instagram (både såna jag känner och sånt som bara flashat förbi i flödet) som lagt upp bilder på storgråtande anhöriga och det tycker jag är makabert och skulle absolut bli skogstokig om någon utsatte mig för.

Nej jag tycker också bilder på kista/blommor/kanske vid gravplatsen är helt okej så länge det inte syns människor på bilden. Jag skulle aldrig personligen lägga ut på sociala medier, men det är mycket som jag inte hade lagt ut på sociala medier som andra gör, så det tänker jag är upp till var och en.

Däremot har jag sett flertalet konton på Instagram (både såna jag känner och sånt som bara flashat förbi i flödet) som lagt upp bilder på storgråtande anhöriga och det tycker jag är makabert och skulle absolut bli skogstokig om någon utsatte mig för.

Jag har heller inte lagt upp något men ser det ibland i mitt flöde och det brukar vara vackra bilder och alla sörjer olika. För vissa är det säkert viktigt att dela ett fint farväl med vänner så inga konstigheter där.

Det andra känns mest smaklöst och respektlöst.

Även om jag tycker på ett sätt och säker uttryckte mig väldigt kategoriskt innan så begriper jag att vad som är socialt accepterat eller till och med sed förändras över tid. Jag kom tidigare i morse att tänka på post mortem-fotografier som kunde förekomma från den senare delen av 1800-talet om jag minns rätt från när jag läste konst- och bildvetenskap. Fotografering var dyrt så man hade inte så många fotografier, om ens några. Om ett barn dog så kunde man klä upp och låta fotografera det döda barnet och ta ett familjeporträtt tillsammans med det döda barnet. I den kontexten och för att skapa en bild för minnet så tänder fullt begripligt och egentligen inte osmakligt alls.

Jag förstår av den anledningen också varför många väljer att fotografera ett barn som är dödfödd eller avlidit kort efter födseln eftersom man då inte har hunnit få en bild av hur barnet såg ut.

Jag tycker mig ha märkt att under mina snart 50 år på jorden så har de sociala "reglerna" för vad som är okej på en begravning ändrats. Från en strikt "På begravning så fotar man inte" till att det idag till och med läggs ut filmer på fb med svep över de gråtande anhöriga.

Min uppfostran och magkänsla säger att på en begravning så fotar man inte alls.. Jag skulle ta oerhört illa upp om jag blev filmad under en så privat och sårbar stund och framför allt om det klippet blir utlagt på nätet.

Jag förstår inte varför man fotar öht? Jag tittar på mina bilder för att minnas de bra stunderna.

Vad tycker ni, är det okej att fota/filma på begravningar? Om det är det, är det okej att lägga ut bilder/ filmer på sociala medier?
Skulle nog inte säga att det är fel att fota begravningar, det "ska" ju vara en fin grej och fint minne av den avlidne även om det är en otroligt svår stund. Självklart så lägger man ju inte upp foton på folk i sådana stunder om dom inte godkänner det men jag är en sådan person, eller försöker vara iallafall, en person som inte tycker det är fel att visa känslor öppet. Begravningar kan ju vara både glädjetårar åt minnen och tårar och sorgen och känslor åt alla möjliga håll.

Att överlag lägga ut foton på sådant på nätet förstår jag dock inte förutom möjligtvis kistan eller så att säga hintar av att begravningen har gjorts, folk tycker jag man kan lämna utanför nätet i sådana tillfällen.

Jag är lite tudelad här. Vi lever i ett samhälle där allt fotas och läggs upp till höger och vänster, vilket jag inte uppskattar men andra kanske gör. Däremot, om man nu känner att man vill göra på det viset, är det extremt viktigt att alla inblandade godkänner foto/film och eventuella publiceringar. Själva grejen att man lägger upp på sociala medier med inblandades godkännande, det ska väl vi övriga inte blanda oss i. Vi kan scrolla förbi det vi inte vill se.

Jag är lite tudelad här. Vi lever i ett samhälle där allt fotas och läggs upp till höger och vänster, vilket jag inte uppskattar men andra kanske gör. Däremot, om man nu känner att man vill göra på det viset, är det extremt viktigt att alla inblandade godkänner foto/film och eventuella publiceringar. Själva grejen att man lägger upp på sociala medier med inblandades godkännande, det ska väl vi övriga inte blanda oss i. Vi kan scrolla förbi det vi inte vill se.

Det jag tror skiljer är olika personers olika definition av inblandade. En del anser att de har rätt att lägga upp bild på kistan på sociala medier utan att fråga den avlidnes närmaste. Jag anser att de närmaste bör tillfrågas om de vill ha bilder på kistan på sociala medier. Om inte, så får personen som tog bilden titta på den i det privata och inte sprida den offentligt.

Det jag tror skiljer är olika personers olika definition av inblandade. En del anser att de har rätt att lägga upp bild på kistan på sociala medier utan att fråga den avlidnes närmaste. Jag anser att de närmaste bör tillfrågas om de vill ha bilder på kistan på sociala medier. Om inte, så får personen som tog bilden titta på den i det privata och inte sprida den offentligt.
Men varför det? Jag som anhörig har inte någon slags ensamrätt till den döde, sorgen eller hantering av denna.

Jag la ut bild på min pappas kista och hade haft noll problem om någon annan gjort det på sociala medier.

Men varför det? Jag som anhörig har inte någon slags ensamrätt till den döde, sorgen eller hantering av denna.

Jag la ut bild på min pappas kista och hade haft noll problem om någon annan gjort det på sociala medier.

Jag fattar inte heller.
Hade bara tyckt det varit fint om någon lagt upp en vacker bild från en begravning av någon av mina nära.

Jag fotograferar. På en begravning tar jag bara kort på kyrkan/urnan/blommorna, men jag tog också kort på min mamma efter att hospicepersonalen gjort i ordning henne. Så fridfull och frisk hade hon inte sett ut på flera år. Det ville jag ha ett minne av. Jag har också tagit kort på en älskad häst efter hennes död. Jag skulle däremot aldrig komma på tanken att publicera de bilderna någonstans.

Fast om du lägger upp bilder på en annan person på sociala medier (jag menar inte den döde nu, utan på folk som är på begravningen) så tycker jag inte det är okej. Jag tycker det är respektlöst i en situation där man dessutom är ganska utsatt. På en större begravning tror jag inte personen som känner ett extremt behov av att springa runt och fota gråtande människor och sen lägga ut på sitt (oftast) helt öppna sociala medier-konto har frågat exakt alla om lov. Om någon börjar säga ja kan det dessutom bli svårt för någon annan att säga nej.

Jag tycker inte om när folk fotar mig överhuvudtaget och lägger ut på sociala medier eftersom jag försöker vara ganska anonym med låsta konton och bara folk som jag hyfsat vet vilka det är som vänner. Och i en sån situation hade jag verkligen inte velat exponeras. Jag har bara varit på två begravningar, min morfars inom kretsen av de absolut närmaste (där hade nog fotandet gått att kontrollera) och min farmors som var öppen och där det var en stor släkt så jag kände kanske en tiondel av alla som var på den begravningen. Det kom kusiner till pappa som jag aldrig har träffat, jag var 29 år då.

Egentligen har jag inte sett någon i tråden som sagt att de egentligen har något emot foton av kista eller blomsterdekorationer, ens om det hamnar på sociala medier, utan mer att gästerna blottas. Kanske också de allra närmaste som i det läget kan vara helt förstörda.

Det är du det. Olika människor har olika åsikter om det. Frågan är vems definition som ska gälla och jag tycker att man bör respektera den avlidnes närmastes vilja i det här fallet.

Jag minns att några äldre släktingar på min pappas sida alltid fotade blommorna efter ceremonin, och att vissa andra släktingar tyckte att det var riktigt obehagligt att de gjorde det. Jag var inte så gammal då och förstod väl inte resonemangen som fördes förstås.

Jag fattar inte heller.
Hade bara tyckt det varit fint om någon lagt upp en vacker bild från en begravning av någon av mina nära.
Ja jag anser väl att det tillhör någon slags respekt för sina medmänniskor att ställa frågan innan man laddar upp bilderna. Framförallt om de levande personerna är med på bild i en utsatt situation, men också om man fotar kistan men inte är närmast anhörig.

Fast om du lägger upp bilder på en annan person på sociala medier (jag menar inte den döde nu, utan på folk som är på begravningen) så tycker jag inte det är okej. Jag tycker det är respektlöst i en situation där man dessutom är ganska utsatt. På en större begravning tror jag inte personen som känner ett extremt behov av att springa runt och fota gråtande människor och sen lägga ut på sitt (oftast) helt öppna sociala medier-konto har frågat exakt alla om lov. Om någon börjar säga ja kan det dessutom bli svårt för någon annan att säga nej.
Jag vet inte om jag var otydlig men naturligtvis menar jag att man frågar alla som syns i bild. Jag själv är inte ett fan av att synas på bild, men har förstått att vissa vill dokumentera hela sina liv med bilder och gärna laddar upp på sociala medier. Jag anser inte att jag är rätt person att säga att det är fel av dem, men om de vill dokumentera både glädje och sorg och sprida bilderna har de såklart rätt att göra det om samtliga i bilden har godkänt det.

Jag tycker att det är smaklöst att filma/fota deltagare vid en privat begravning. Möjligen att ta ett foto på kistan/blommorna, men till och med det känns gränsfall för min del.
Jag kan förstå idén med att filma ceremonin för de som inte kan delta, men i så fall så hade jag förväntat mig att det kommunicerades ut tydligt i samband med inbjudan, så att man hade kunnat avstå att medverka.

Jag tycker det är lite gränsfall, jag dokumenterade ingenting vid någon av mina föräldrars begravningar men när en kollega dog i julas så var jag och en annan kollega på plats vid begravningen och då tog vi lite bilder på arrangemanget i god tid innan ceremonin började för att många av de kollegor som inte kunde närvara skulle få lite känsla av delaktighet, vi la upp dem i vår interna Teamsgrupp och det var mycket uppskattat.

• Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

• Att inte vara så sentimental
  • R
    18 år som mamma till den finaste tjejen jag vet
  • Dumpen (obs kan vara triggande)
  • Hjälm på proffsen?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn