Fotosensiblitet utan sår? Hjälp!

SaraMara

Trådstartare
I väntan på svar på leverprover (som jag misstänker inte kommer visa ngt alls) undrar jag om ngn annan stött på ngt liknande?

Rejält svullna (hård, varm svullnad) ben på alla ben som är vita. Inga sår.
Röd"bränd" och lite sårig underläpp (också den vit). Till saken hör att vi hade sommarens kanske hittills sämsta väder igår, så nästan ingen sol utan mestadels regn och blåst.

Normala värden på första blodprovet (typ "sänkan" gissar jag), men i nedre spannet av vad som anses normalt.

Symptomen kom mkt plötsligt, under dagen ute i hage.

Hästen har sedan en dryg vecka (hagbyte och tillägg av nytt hö) varit lös i magen, inget superakut i form av risk för uttorkning men såpass att bakben och svans (samt boxväggar) varit sprutlackerade.

Ingen mugg förutom fyra-fem krustor i karleden på ett framben, vilka suttit där hela sommaren och snarare blivit mindre än större. Var i och för sig på och pillade på dem i förrgår kväll, vilket gör att jag oroar mig för att jag "släppt ut" några bakterier som varit inkapslade där.

Till saken hör att det här är andra hästen i stallet med mkt snarlika symptom. Den andra har samma typ av blodprovssvar (normalt men i lägre spannet). Ingen leverpåverkan. Däremot "rasp" (den hästens ben började som svullet och "rosa" på det vita benet och sprack upp i rejäl "raspliknande" skit) som suttit i över en månad nu, trots två antibiotika kurer och metacam. Viss förbättring, fram till igår (samma dag som det bröt ut på hästen i inledningen av inlägget) då det helt plötsligt blev sämre igen och även den vita mulen blev sårig, samt det vita benet mer svullet.

Hästarna går inte i samma hage nu, men gjorde fram till för en vecka sedan (går nu bredvid varandra på samma fält). Äter till viss del samma hö, men enbart i mkt små mängder (ett par kg för den ena hästen).

Båda hästarna har "lila" ränder på de vita hovarna, i varierande grad. Den häst som blev dålig först trodde veterinär var trångskodd och att det inte hade med "raspen" att göra. Hästen som blev dålig igår var oskodd över betetsperioden, varför vi trodde hon blivit öm av det - men nu ser vi ett samband.

Vad kan ge denna typ av symptom utan att ge utslag på leverprov?
 
Mkt! klöver, tror dock inte att de "vitrosa" klöver vi har är alsikeklöver, utan vanlig "vitklöver" med rosa delar.

Smörblommor har vi mkt av i vinterhagarna, men inte i de hagar de går i nu, fanns dock i mängder i beteshagen som de gick i framtill för en dryg vecka sedan. Stånds eller johannesört har jag inte uppmärksammat, men kommer gå igenom hagen som en botaniker i eftermiddag.
 
Det stod i en annan fotosensiblitetstråd om ett mögel som finns på klöver, inte bara alsikeklöver. Kolla upp det.

Min häst reagerar på Johannesört, vilket tillochmed vissa hästfoder har som "hälsoört". Så vad äter de mer? Var tar ni vatten från?
 
Det stod i en annan fotosensiblitetstråd om ett mögel som finns på klöver, inte bara alsikeklöver. Kolla upp det.

Min häst reagerar på Johannesört, vilket tillochmed vissa hästfoder har som "hälsoört". Så vad äter de mer? Var tar ni vatten från?
Vatten från egen brunn. Det enda övriga de äter som är "samma" är samma hö, och i den senast insjuknade hästens fall bara två kg per dag av det höt och resten av annan sort.

Står totalt nio andra hästar i stallet just nu, som alla äter i varierande grad av samma hö, varav sex är skimlar (en av dessa går på samma äng som de två sjuka nu, men i annan hage. Den gick dock inte i samma beteshage, där gick tre hästar varav två är dåliga (den tredje har inga vita ben) nu, varför jag misstänker att ngt där triggat (det var där den första hästen blev dålig, då åt hon inget annat än bete) och det nu utlösts av ngt annat. OM det nu är samma sak, men känns väldigt långsökt att tro att det är två olika saker med så oerhört snarlika symptom, även om jag nästan hoppas att det är två olika sjukdomar.
 
Vad observant du är. Det där med hovarna är ett klart tecken. Hur ser själva kronranden ut?

Var försiktig med att tro att det är rasp. Exakt samma förlopp hade min o som givetvis blev värre av sol o gräs.
En klinikVet. tänkte dra bort hud i tron att det var rasp när det var nekrotisk vävnad.
Nu hade ingen av dina leverpåverkan, men att behandla med mediciner hjälper levern föga.

Min MED leverpåverkan blev inte bra förrän den ätit endast hö o stått inne i 3 dagar. Inge utevistelse alls i solen.

Skaffa bensolskydd till den per omgående! Rambo har.
 
Vad observant du är. Det där med hovarna är ett klart tecken. Hur ser själva kronranden ut?

Var försiktig med att tro att det är rasp. Exakt samma förlopp hade min o som givetvis blev värre av sol o gräs.
En klinikVet. tänkte dra bort hud i tron att det var rasp när det var nekrotisk vävnad.
Nu hade ingen av dina leverpåverkan, men att behandla med mediciner hjälper levern föga.

Min MED leverpåverkan blev inte bra förrän den ätit endast hö o stått inne i 3 dagar. Inge utevistelse alls i solen.

Skaffa bensolskydd till den per omgående! Rambo har.

Jag är som en hök. ;) Skämt åsido, jag är ju nojjig i överkant och är van att systematisera, ordna fakta och "felsöka"/bemöta i kronologisk ordning så har nog snarare svårare att lämna ovidkommande fakta utanför än att se samband.

Det blir hö enbart nu några dagar och dessutom står den senast insjuknade inne i väntan på vidare instruktioner från veterinär. Sedan blir det solbenskydd.

Håller med dig, känner mig inte nöjd med "rasp"-diagnos (vilket iofs inte ens diskuterats angående den sista hästen, eftersom inga krustor eller sår alls finns på två av tre ansatta ben). Känns som det missar målet. :(
 
Jag gissar att det antingen finns i höet eller i hagen då, oavsett om bara 2 reagerat. Kolla höet noga, eller du vet var det är taget? Då kanske du kan kolla vallen.

Men börja med att kolla hagen. Kan du inte identifiera växterna kan säkert Buke hjälpa till.
 
@SaraMara Var bor du? Såg nyss på nyheterna om en giftig larv som lever på björk och som kan göra kreatur sjuka... Fast detta var i södra Skåne.
 
Bara en sak när det gäller blödningen i kronranden.
Min var ju svullen i de vita benen o jag skulle gå med honom.
Visst, svullnaden gick ner men kom tillbaka pronto. Det var då jag valde att inte gå- tvinga o då bockade han 3 dagar senare.
Meddelade KB om det.

Experten på Agria skrev om detta för några år sen. då ville jag lägga till att när de har en leverpåverkan så kan de inte bryta ner klorofyllet i gräs o det fortgår.
Det var Lickety här på Buke som gav det rådet:bow: o Tant Ester som gav själva diagnosen.
 
@SaraMara Var bor du? Såg nyss på nyheterna om en giftig larv som lever på björk och som kan göra kreatur sjuka... Fast detta var i södra Skåne.

Hisingen i Göteborg. Misstänker den mkt riklig klövertillväxten faktiskt just nu.
Inget syntes heller på de kompletterande blodproverna. Svullnaden kvarstår ganska oförändrad, fortfarande inga sår (thank God!) eller feber. Läppen fortfarande röd och sårig.

Står på box, fick vara ute en halvtimme på grus igår på kvällen när solen var svag. Hålls lindad dygnet runt i princip. Mkt pigg och sprattlade runt i hagen så rör sig villigt.
 
Ja men du vet..
När jag ska försöka länka går det lika bra som när hönan Agda försöker sig på det:p

Den tilltänkta bilden är äcklig.
 
@SaraMara
Jag har tyvärr också erfarenhet av detta. Mina hästar blev drabbade 2011, jag trodde först att de "bara" blivit solbrända på mulen, det syntes inget på benen inledningsvis. Jag tog hem dem från betet till stallet för att vila dem från solen några dagar, i samma veva så exploderade det! Alla vita ben svullnade upp och det trängde ut vävnadsvätska (gult klet) genom huden. Det fortsatte att eskalera trots att de stod inne dagtid och fick gå i paddock (utan gräs) på natten.

Vid något tillfälle kom jag till stallet lite senare en morgon och de fick en del sol på sig innan jag hann ta in dem = mycket värre igen.
Det som fungerade på mina; Skydda från solen (!), tvätta med vatten och antiseptisk tvål och smörja med mjukgörande (jag tvättade och smorde 2 ggr/dag inledningsvis). De fick även metacam och antibiotika.

Efter det akuta skedet, det hade slutat bli värre och värre, så upplevde jag att det mådde bra av att man inte petade på det för mycket. Spolade bara av och smorde med helosan. Absolut inte peta bort krustor som satt fast, det fick lossna av sig själv och läka underifrån.

Vi testade med sockatil = Katastrof!! Uttorkande = huden som var superduperskör sprack och mer vävnadsvätska kom ut, de fick jätteont!
Jag tvingade inte dem att röra på sig, de fick röra sig i den mån som de själva ville på natten i paddocken. De gick i paddocken tills vi fick svar på leverproverna, de var negativa så då fick de gå ut i vanlig rasthage sen (fortfarande på natten bara).

Jag har skrivit lite mer om vår upplevelse av detta och lagt ut en del bilder i det här albumet LÄNK
 
@SaraMara
Jag har tyvärr också erfarenhet av detta. Mina hästar blev drabbade 2011, jag trodde först att de "bara" blivit solbrända på mulen, det syntes inget på benen inledningsvis. Jag tog hem dem från betet till stallet för att vila dem från solen några dagar, i samma veva så exploderade det! Alla vita ben svullnade upp och det trängde ut vävnadsvätska (gult klet) genom huden. Det fortsatte att eskalera trots att de stod inne dagtid och fick gå i paddock (utan gräs) på natten.

Vid något tillfälle kom jag till stallet lite senare en morgon och de fick en del sol på sig innan jag hann ta in dem = mycket värre igen.
Det som fungerade på mina; Skydda från solen (!), tvätta med vatten och antiseptisk tvål och smörja med mjukgörande (jag tvättade och smorde 2 ggr/dag inledningsvis). De fick även metacam och antibiotika.

Efter det akuta skedet, det hade slutat bli värre och värre, så upplevde jag att det mådde bra av att man inte petade på det för mycket. Spolade bara av och smorde med helosan. Absolut inte peta bort krustor som satt fast, det fick lossna av sig själv och läka underifrån.

Vi testade med sockatil = Katastrof!! Uttorkande = huden som var superduperskör sprack och mer vävnadsvätska kom ut, de fick jätteont!
Jag tvingade inte dem att röra på sig, de fick röra sig i den mån som de själva ville på natten i paddocken. De gick i paddocken tills vi fick svar på leverproverna, de var negativa så då fick de gå ut i vanlig rasthage sen (fortfarande på natten bara).

Jag har skrivit lite mer om vår upplevelse av detta och lagt ut en del bilder i det här albumet LÄNK
TACK för ditt utförliga svar! Hur mår hästarna idag, kan de gå ute på gräs igen i solljus eller har de blivit såpass skadade av detta att de hålls borta från"betesliv"?

Hur lång tid tog det innan det gick över?

Hur länge åt de antibiotika och metacam?

Jag har typ 1000 frågor känner jag, är så jäkla orolig för permanenta skador. :(
 
Jag svara ang. mitt:p

Jag undvek den hagen o senare år den tiden på sommaren.
Den fick permanent hårbortfall- kal o fick solskyddas.

Inget mer o detta var sommaren 2007
 
Så lite så, bara fråga på om du undrar nått mer så svarar jag så gott jag minns :)

Mina hästar har inga men alls. De är helt återställda! Så även de andra hästarna som gick på samma bete.
Jag flyttade till annat stall en tid efter detta, så jag vet inte hur det skulle ha blivit om de gått ut på samma bete igen året därpå. Men unghästen som var 1 år när detta hände flyttade iväg till lösdrift på hösten och gick på bete där dygnet runt sommaren efter, utan minsta problem. Den andra hästen gick också på annat bete dygnet runt även hon, redan sommaren efter. Inga problem! Som vilken annan häst som helst.
Och de har sedan gått på dygnetrunt bete alla år efteråt, de är som vanligt, den vita mulen kan vara lite känslig för solen, men inte mer än vilken häst som helst och inte så extremt som det blev det där året. Men jag är väldigt noggrann med att titta efter vad som växer i hagen nu mer. Allt som inte är vanligt gräs misstänker jag som potentiellt giftigt.

Jag tog hem dem i slutet på Juni och unghästen fick gå ut igen i början på Augusti, medans den äldre fick stå inne ett tag till. Så mellan 1-1,5 månad ungefär, tills de kunde gå i hage på dagtid. Sen var ju huden känslig en längre tid efter detta. Där krustorna trillade loss så var huden helt rosa och pälslös under. Jag har för mig att när det slutade tränga ut mer vätska så var det värsta över och de påverkades heller inte av solen mer. De fick inte gå tillbaks på samma bete.

Så här såg unghästens ben ut samma dag som hon gick ut i hagen på dagtid igen, det vätskade sig inte längre här.
DSC05712_zpse219a5df.jpg

DSC05711_zps46725435.jpg

(bortse från hovarnas utseende, det gick inte att verka under den här tiden)

Mammahästen såg samtidigt ut så här (en annan av beteshästarna bakom). Det vätskade fortfarande i kanterna och hon fick vara inne dagtid ännu ett tag.
DSC05730_zpsaf4b73d6.jpg


Unghästen några dagar senare, efter att ha varit ute dygnet runt några dagar.
DSC05770_zpsa3f521a1.jpg

Det läker och ny päls på väg ut :)

Antibiotikan var en kur, så ungefär 1 v. Metacam minns jag inte riktigt, mer än att vi gjorde av med ett gäng flaskor och att det var dyrt och att hästarna tillslut gnäggade och tiggde när de hörde mig skaka flaskan ;) Men de fick det så länge de hade ont. Slutade nog i samma veva som de kunde börja gå ute dagtid igen.

I slutet tvättade jag bara med lactacyd och vatten, försiktigt. När det väl har börjat läka så måste huden få läka lite ifred med, så upplevde jag det i alla fall.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 523
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 225
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 621
Hästvård Läser så mycket skräckhistorier hela tiden, så nu undrar jag: Någon som haft ett sår på samma ställe som visat sig INTE vara senskada...
Svar
19
· Visningar
2 718
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp