Bukefalos 28 år!

De jag såg nu kostade 140 kr styck, måste hitta billigare om jag ska kunna köpa flera stycken. Ska kolla runt lite!
Jag skickar dig ett PM med ett företag som gör strumpor i Sverige, och som råkar ha sitt huvudkontor och outlet nära mig.
Där finns gott om strumpor i ull av olika karaktär, som t.ex. tjocklek och prisklass.

Jag brukar besöka outleten ett par ggr/år, och köpa 2:a sortering...
 
Har du alltid samma skor? Nu är jag tack och lov inte själv drabbad men det jag vet är att det är bra att använda olika skor och inte samma hela tiden, så även om du har problem med vilka skor du använder kan det vara bra att växla mellan lite olika både på arbetet och fritiden.
 
Har du alltid samma skor? Nu är jag tack och lov inte själv drabbad men det jag vet är att det är bra att använda olika skor och inte samma hela tiden, så även om du har problem med vilka skor du använder kan det vara bra att växla mellan lite olika både på arbetet och fritiden.

Ja, jag har ett par skor på vintern och ett par på sommaren. Typ. Varieras lite med kängor och hemma går jag nästan alltid barfota. Köpte precis ett par nya, samma modell som mina förra. Räcker det med att variera mellan dom? De gamla håller ett tag till.
 
Ja, jag har ett par skor på vintern och ett par på sommaren. Typ. Varieras lite med kängor och hemma går jag nästan alltid barfota. Köpte precis ett par nya, samma modell som mina förra. Räcker det med att variera mellan dom? De gamla håller ett tag till.
De bästa är ju om du kan byta lite oftare än varannan dag men har du möjligheter att låta dem torka ut ordentligt mellan varven, ev tvätta dem?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
De bästa är ju om du kan byta lite oftare än varannan dag men har du möjligheter att låta dem torka ut ordentligt mellan varven, ev tvätta dem?

Tvätta vet jag inte hur det ska gå. Men eftersom jag bara har 2 par skor att använda nu, så blir det ju varannan dag.
 
Jag vet att många skriker i högan sky när jag ger det här tipset, men det är det som fungerat allra bäst för mig. Jag pudrar fötterna med rikligt med barnpuder, det håller dem torra och minskar därmed risken för svamp.
Så även om det är dåligt ur vissa aspekter (ur somligas synvinkel åtminstone), så anser jag att alla sätt som funkar är bra.
 
Jag vet att många skriker i högan sky när jag ger det här tipset, men det är det som fungerat allra bäst för mig. Jag pudrar fötterna med rikligt med barnpuder, det håller dem torra och minskar därmed risken för svamp.
Så även om det är dåligt ur vissa aspekter (ur somligas synvinkel åtminstone), så anser jag att alla sätt som funkar är bra.

Det låter ju ganska logiskt. Kanske skulle börja pudra med potatismjöl :D
 
Jag får ibland sprickor mellan tårna, använder pevaryl pulver (alltså typ babypulver) så läker dom fort. Högst oklart om det är svamp, jag har aldrig undersökt saken närmare.

Men i alla fall. Har börjar smörja in fötterna med kokosolja när jag duschar/badar och har slutat få sprickorna. Jag smörjde främst för att få mjuka fötter men upptäckte den positiva bieffekten. Billigt att prova om inte annat? :)
 
Alltså, det här med olika skor - JA! Jag har tre par skor att växla mellan på jobbet eftersom det är varmt och jobbigt där. Hemma finns det i alla fall två par promenadskor som används till vardags. Tror mina fötter skulle mögla om jag använde samma skor på fritiden som på jobbet, det skulle liksom bli drygt tolv timmar instängda i samma miljö.
En kan också passa på att dra upp fossingarna ur skorna under restid (så länge de inte luktar).

//Hälsningar städerskan som ibland städar i sockar under varma sommardagar. :)
 
Jag får ibland sprickor mellan tårna, använder pevaryl pulver (alltså typ babypulver) så läker dom fort. Högst oklart om det är svamp, jag har aldrig undersökt saken närmare.
Skillnaden mellan barnpuder och pevaryl pulver är att det senare innehåller en aktiv substans mot svamp.
Frågan är ju om du hade fått samma effekt av vanligt barnpuder.

Jag har i många år haft besvär av sprickor mellan tårna mm.
Jag har väl insett att jag har nagelpsoriasis och har efter det testat att använda enbart min kortisonsalva, som jag har mot mina psoriatiska utslag, runt tårna. Och än så länge har jag lyckats lika bra med läkningen av sprickorna som när jag använt Pevisone (som är pevarylsalva med tillsatt kortison...)
Det finns en psoriasisvariant (invers psoriasis) som sitter i hudveck, där det är fuktigt. Jag har inte lyckats läsa mig till om det även gäller mellan tårna...
 
Alltså, det här med olika skor - JA! Jag har tre par skor att växla mellan på jobbet eftersom det är varmt och jobbigt där. Hemma finns det i alla fall två par promenadskor som används till vardags. Tror mina fötter skulle mögla om jag använde samma skor på fritiden som på jobbet, det skulle liksom bli drygt tolv timmar instängda i samma miljö.
En kan också passa på att dra upp fossingarna ur skorna under restid (så länge de inte luktar).

//Hälsningar städerskan som ibland städar i sockar under varma sommardagar. :)

Jag har inte råd att köpa så många olika skor faktiskt. Så jag får komma på nått annat sätt.
 
Sammanfattning då.
Måste köpa minst 4 par skor till, måste ha 3 par till sommaren och 3 par på vintern för att få bäst cirkulation. Om jag hittar billigt, så kostar det ca 500 kr styck, dvs skor ska inhandlas för minst 2000. Sen ska jag köpa enbart ullstrumpor, de ligger på ca 100 kr paret om de ska vara bra. Jag behöver minst 7 par för att klara mig en vecka. 700 kr för strumpor. Så 2700 kr för att få bort och hålla borta fortsvampen?

Det kostar uppenbarligen multum att ha friska fötter.
 
Sammanfattning då.
Måste köpa minst 4 par skor till, måste ha 3 par till sommaren och 3 par på vintern för att få bäst cirkulation. Om jag hittar billigt, så kostar det ca 500 kr styck, dvs skor ska inhandlas för minst 2000. Sen ska jag köpa enbart ullstrumpor, de ligger på ca 100 kr paret om de ska vara bra. Jag behöver minst 7 par för att klara mig en vecka. 700 kr för strumpor. Så 2700 kr för att få bort och hålla borta fortsvampen?

Det kostar uppenbarligen multum att ha friska fötter.
Eller så kör du sandaler i bussen. Fritt val.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Sammanfattning då.
Måste köpa minst 4 par skor till, måste ha 3 par till sommaren och 3 par på vintern för att få bäst cirkulation. Om jag hittar billigt, så kostar det ca 500 kr styck, dvs skor ska inhandlas för minst 2000. Sen ska jag köpa enbart ullstrumpor, de ligger på ca 100 kr paret om de ska vara bra. Jag behöver minst 7 par för att klara mig en vecka. 700 kr för strumpor. Så 2700 kr för att få bort och hålla borta fortsvampen?

Det kostar uppenbarligen multum att ha friska fötter.

Sommartid kan man ju ha diverse ballerinaskor och/eller sneakers och såna finns ju från nån hundring. Det viktiga är väl att inte stänga in fötterna i samma skor dag ut och dag in, utan att kunna variera, så att de hinner luftas ur ordentligt. Förutom att det är bra för fötterna, så är det också bra för skorna.
 
Sammanfattning då.
Måste köpa minst 4 par skor till, måste ha 3 par till sommaren och 3 par på vintern för att få bäst cirkulation. Om jag hittar billigt, så kostar det ca 500 kr styck, dvs skor ska inhandlas för minst 2000. Sen ska jag köpa enbart ullstrumpor, de ligger på ca 100 kr paret om de ska vara bra. Jag behöver minst 7 par för att klara mig en vecka. 700 kr för strumpor. Så 2700 kr för att få bort och hålla borta fortsvampen?

Det kostar uppenbarligen multum att ha friska fötter.
En väldigt snabb googling gav 10-pack bambustrumpor för 179:-

Dessutom finns det oändligt mycket skor i mycket bra skick på allehanda Second hand-butiker och Tradera.
 
Skillnaden mellan barnpuder och pevaryl pulver är att det senare innehåller en aktiv substans mot svamp.
Frågan är ju om du hade fått samma effekt av vanligt barnpuder.

Jag har i många år haft besvär av sprickor mellan tårna mm.
Jag har väl insett att jag har nagelpsoriasis och har efter det testat att använda enbart min kortisonsalva, som jag har mot mina psoriatiska utslag, runt tårna. Och än så länge har jag lyckats lika bra med läkningen av sprickorna som när jag använt Pevisone (som är pevarylsalva med tillsatt kortison...)
Det finns en psoriasisvariant (invers psoriasis) som sitter i hudveck, där det är fuktigt. Jag har inte lyckats läsa mig till om det även gäller mellan tårna...
Jag hade faktiskt vanligt babypuder förut, men dom hade inte det på apoteket när jag skulle köpa nytt, så båda fungerar. 😊 I och med att mina problem är så pass små så har jag inte gjort några efterforskningar om det finns någon bakomliggande "sjukdom".
 
Jag har i många år haft fotsvamp, men inte brytt mig så mycket. Det stör inte mer än utseendemässigt. Har testat behandla och det försvann, men kom tillbaka och jag läste att man skulle hålla fötterna torra med. Det funkar inte för mig som ständigt har joggingskor och sitter i varma bussar.

Så min undran är, är det nån idé att försöka få bort det eller kommer det ändå komma tillbaka?


Strumpor skulle jag före slå tränings tunnare strumpor som ventilerar och inte håler kvar fukten. Jag använder Kari traa’s sockor ”tåfis”
25kr paret. De tvättar jag på 60 grader och funkar jätte bra.

Jag får jätte lätt fotsvamp vid ena lilltån som jag inte kan röra efter en fraktur. Den limmar i mot sin tåkompis.
Så torkar torrt med papper som sista torkning efter handuken efter dusch, byter ofta sockar och går ogärna i för varmaskor om det är varmt ute eller inne.

Bambu håller kvar fukten i strumpan och det är mums för fotsvamp. I vart fall de jag har testat. Har testat olika märken på bambustrumpor från två olika sportaffärer på träning och långvandring och som vardags strumpor hela dagen, de är Ingen hit. Men som varma mysstrumpor på kvällen framför tv ja då var de helt ok.

Mina långdistans gummiskor ventilerar bra och det finns flera modeller och märken.

Hoppas du får bukt med fotsvampen. Har du rast ta av dig skorna, torka fötterna om du kan wc papper eller servett funkar utmärkt och byt gärna sockar.

Hoppas det går över.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Mina ögonlock har blivit så hängiga, tycker att det störo och jag försöker ofta lyfta brynen får att få bort känslan av att de hänger...
2
Svar
24
· Visningar
2 019
Senast: CFrisk
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 329
Senast: manda
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 361
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 067
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp