Främmande skrikande katt - hjälp en okunnig!

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag och en kompis stötte på en vilt jamande katt precis intill vår lägenhetsbyggnad när vi skulle gå ut i kväll vid 18. Den verkade upprörd på något vis, jamade oavbrutet och trampade omkring inne i buskarna. Vi kunde inte se något - varken att den hade ungar, var skadad eller liknande och gick vidare efter ett tag.

När vi kom hem ca 5 timmar senare möttes vi dock av samma katt, nu ännu mera vilt jamande. Det är nästan så att den skriker liksom, och det skär i hjärtat. Den här gången hittade vi den vid cykelskjulet, ca 30 meter ifrån buskarna där den trampade omkring första gången vi såg den. Vi tyckte även att vi hörde andra små jamanden, men kan som sagt inte hitta några ungar eller liknande någonstans utan det kan vara som vi inbillade oss.

Medan vi stod där och klurade kom en tjej förbi och sa att hon hört och sett samma katt i tre dagar nu, på samma ställe och lika vilt jamande då. Vi upptäckte nu att katten hade ett halsband på sig, och försökte locka den till oss för att kunna titta på det och se om vi hittade något telefonnummer eller liknande. En av oss fick komma nära och klappa lite, katten la sig ner och rullade sig på marken flera gånger (vad betyder det?), men när vi lite försiktigt började fingra på halsbandet reagerade katten, rev oss och gick iväg.

Vi gick upp och hämtade lite lax samt en skiva ost som vi delade i bitar och la i en plastlåda. Ställde fram den och katten tystnade genast, kastade sig över maten men blev vaksam, jamade till och backade iväg så fort vi försökte komma nära.

Frågan är nu vad vi gör med det här, och vad det kan tänkas vara för "fel" på katten? Är den bara hungrig och vilse, eller kan den försöka visa oss något annat? Finns det något vi kan göra för att hjälpa den, eller ska vi hellre låta den vara och klara sig själv? Tror inte att det finns någon kattjour eller liknande som det gör i Sverige, men ska undersöka den saken mer på jobbet imorgon.

Tillägg: Det är ett väldigt "öde" område vi bor i, det är i princip vår byggnad med ca 300 lägenheter (där katter inte är tillåtna, så den tillhör ingen där), en annan studentlägenhetsbyggnad (där det också är förbjudet med husdjur) och så lite industrilokaler samt bilaffärer. Efter det börjar storstan med alla affärer, restauranger osv, så vi har lite svårt att tänka oss var den kan tänkas komma ifrån.

Kan också säga att katten (för mina ovana och okunniga ögon) såg ut att vara välskött och vid ganska gott hull osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Främmande skrikande katt - hjälp en okunnig!

Låter precis som en katt som löper så det är möjligt att det helt enkelt är en okastrerad katt. Har den halsband så tillhör den ju någon men det är ju inte helt ovanligt att de smiter iväg så här i parningstider.
Jag skulle dock inte ha matat den för det kan få den att stanna kvar i området även om den inte hör hemma där. Ser den välmående ut så lider den troligen ingen akut nöd.
Ett tips är att försöka fota den och lägga ut på sociala medier för att se om någon känner igen den.
 
Sv: Främmande skrikande katt - hjälp en okunnig!

Om den plötsligt har dykt upp och rör sig kring samma begränsade område (några buskar) så tror jag snarare att det handlar om en rymmare. Ta en bild och sätt upp lite lappar i området och se om det är nån som känner igen den.
 
Sv: Främmande skrikande katt - hjälp en okunnig!

Tack för tips, båda två! Jag tänkte lite så med maten också, att det kanske var dumt att ge den eftersom det finns en risk att den bara fortsätter komma tillbaka då... Så någon mer sådan blir det inte!

Vi funderade aldrig på att vi själva ju kunde fota och sätta upp bilder, men det är ju klart att vi skulle kunna göra det! Bra idé! Skönt också att höra att ni inte tror att den lider på något vis utan att det verkar vara ett relativt normalt beteende.

Såg inte till katten när jag gick till jobbet vid 06 i morse, men den var här och jamade så det hördes upp till mig hela natten (senast 03.30 vaknade jag av det). Såg inte till den nu när jag gick hem från jobbet heller, men vi får väl se ikväll kanske.
 
Sv: Främmande skrikande katt - hjälp en okunnig!

Så brukar bortsprungna, hungriga katter bete sig, de skriker helt enkelt på hjälp!

Jag hade försökt fånga in den och så kollat med vet om den kanske är chippad, är den inte det så hade jag satt upp lappar och skrivit till kattföreningar på facebook så de kan sprida efterlysningen. Kattjouren tex har jättemånga som följer dem.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 778
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 828
Senast: Zpunk
·
Katthälsa Behöver lite klok input och hjälp nu. För en vecka sedan köpte vi en 4-årig kastrerad honkatt från ett katthem. Första veckan har gått...
Svar
11
· Visningar
4 282
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp